از دست دادن اشتها در سالمندان

به گزارش وبلاگ من، از دست دادن اشتها در افراد مسن مشکل بزرگی است که می تواند به چندین پیامد جدی برای سلامت منجر گردد. این مقاله را بخوانید تا از علل پشت این مشکل و راه های احتمالی مقابله با آن آگاه شوید.

از دست دادن اشتها در سالمندان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

از دست دادن اشتها در افراد مسن مشکل بزرگی است که می تواند به چندین پیامد جدی برای سلامت منجر گردد. این مقاله را بخوانید تا از علل پشت این مشکل و راه های احتاقتصادی مقابله با آن آگاه شوید.

از دست دادن اشتها در سالمندان مشکل کاملاً متداولی است. آنها یا اصلاً حاضر به خوردن هیچ چیز نبوده و یا تنها در مقادیر کم غذا می خورند. چنانچه این مشکل برای یک مدت طولانی ادامه یابد، آنگاه بدن آنها مواد مغذی کافی دریافت نخواهد کرد. در نتیجه، تمام مدت احساس خستگی و بی حالی می نمایند. بدن آنها نمی تواند از زخم ها و آسیب های ناشی از صدمات و عفونتها بهبود یابد. کاهش وزن بدون دلیل بعلاوه در آنها مشاهده می گردد. در مدت زمان کوتاهی، این امر موجب می گردد شرایط سلامت کلی آنها رو به وخامت بگذارد. چنانچه متوجه کمبود اشتها در آنها شدید، در این صورت بایستی در پی علل این شرایط باشید.

علل

برخی علل از دست دادن اشتها در افراد مسن به سلامت جسمی آنها ارتباط می یابد، اما این مشکل علل روانی را هم شامل می گردد. شایع ترین علل پشت این مشکل به توضیح ذیل است:

مشکل در جویدن غذا:

جویدن غذا عمدتاً به دلیل وجود دندان های پوسیده، نداشتن دندان یا دندان مصنوعی بد ساخت، با مشکل همراه خواهد بود. در تمام این شرایط، افراد مسن در حین خوردن احساس درد در دهان داشته و از اینرو ممکن است از خوردن غذا خودداری نمایند.

عوارض جانبی دارو:

بسیاری از افراد مسن به طور مرتب چندین دارو استفاده می نمایند. این داروها اغلب اثر منفی بر روی اشتهای آنها می گذارند. حتی حس چشایی آنها ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و نتوانند از طعم غذایی که می خورند لذت ببرند. به همین خاطر، اغلب علاقه خود را به خوردن غذا از دست می دهند.

دلایل روانی:

سالمندان به دلیل تحلیل رفتن سلامتی ، از دست دادن عزیز، تنهایی، انزوا گزیدن از جامعه، نگرانی های اقتصادی و دلایل بسیار این چنینی، مستعد دچار شدن به افسردگی می باشند. بسیاری از آنها به دلیل برخی معلولیت های جسمی مرتبط با سن قادر نبوده به راحتی به اطراف حرکت نموده و این امر هم آنها را تحت استرس و فشار روانی زیادی قرار می دهند. تمام این موارد ممکن است موجب شوند این افراد اشتهای خود را در خوردن از دست دهند.

عوارض زمینه ای مرتبط با سلامت:

درد و دیگر علائم ناراحت نماینده مرتبط با عفونت و بیماری های مختلف می تواند مسئول از دست دادن اشتها باشند. مسائل مرتبط با معده مانند زخم معده، انسداد روده، مسائل کیسه صفرا، و غیره اشتهای آنها را نسبت به غذا کاهش می دهند. بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار دارند با مشکل از دست دادن اشتها و تهوع روبرو می شوند، به این دلیل که به طور مداوم احساس طعم فلز در دهان خود دارند. به طور مشابه، بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریوی، مسائل تیروئید، و غیره می توانند به طور مستقیم به از دست دادن اشتها در افراد مسن ارتباط یابند.

چگونه اشتها در سالمندان را بهبود بخشیم؟

هنگامی که متوجه تغییراتی در اشتهای افراد مسن شدید، بایستی این مشکل را با پزشک آنها درمیان گذارید. پزشک قادر خواهد بود دلیل دقیق این مشکل را تشخیص داده و هدایت مناسب را به شما جهت غلبه بر آن نماید. پزشک ممکن است به جهت افزایش اشتهای آنها داروهایی را تجویز نماید. در صورت ممکن، بعلاوه ممکن است به منظور بهبود اشتهای آنها برخی داروهایی که مصرف می نمایند را تغییر دهد. ضمناً، شما می توانید با ترفندهایی در غذا دادن به آنها سهم خود را در بهبود این مشکل ادا کنید. در ادامه چند نمونه از چنین نکاتی که می توانند به تحریک اشتها در سالمندان یاری نمایند، آورده شده است:

نکته شماره 1: زمان صرف وعده غذایی آنها را ثابت نگاه دارید. یک برنامه زمان بندی شده تهیه نموده و مطابق با آن برنامه به سالمند خود، خواه گرسنه باشد و یا خیر غذا دهید. این کار به بدن آنها یاری نموده با این روال خود را تطبیق داده و اشتهای آنها به طور طبیعی در زمان مقرر تحریک می گردد.

نکته شماره 2: به آنها غذاهایی را که دوست دارند، بدهید. برای این منظور، بایستی فهرستی از غذاهای مورد علاقه آنها تهیه کنید. آنها از انتخاب غذاهای خود خشنود شده و ممکن است کمی بیشتر از حد معمول بخورند. با این حال، مراقب باشید که به آنها تنها غذاهای سالم داده و هیچ گونه مواد غذایی که موجب به خطر انداختن سلامتی شان می گردد، ندهید.

نکته شماره 3: دستورات پخت و آشپزی مختلفی را برای آنها امتحان کنید. محدودیت هایی در رژیم غذایی آنها وجود داشته که ضروری است از آنها پیروی کنید. از اینرو، این افراد اغلب صرفاً به دلیل خسته شدن از خوردن غذاهای تکراری از خوردن امتناع می نمایند. طعم، بو و یا رنگ غذای آنها را با افزودن سبزیجات، ادویه جات، چاشنی و غیره کمی متفاوت ساخته تا علاقه و میل به خوردن غذا را در آنها افزایش دهید.

نکته شماره 4: انداز ه وعده های غذایی آنها را کوچک کنید. سالمندان هنگامی که غذای بزرگ و حجیمی را روی میز می بینند، احساس می نمایند چون گرسنه نیستند، نمی توانند آن را تمام نمایند. از سویی دیگر، هنگامی که به آنها غذای کم داده گردد، سعی می نمایند آن را تا ته بخورند.

نکته شماره 5: اگر در خوردن دچار مشکل هستند، در این صورت بایستی در این کار به آنها یاری کنید. کسانی که در بلع غذا مشکل دارند، بایستی غذاهای مایع و نیمه جامد دریافت نموده و آن هم به میزان کم داده گردد. مشکل جویدن می تواند تا حدی با قطعه و خرد کردن غذا به میزان هایی کوچک حل گردد.

نکته شماره 6: بایستی به آنها میزان کافی آب در طول روز داده گردد. این کار هضم سریعتر غذا را آسان ساخته و بیشتر احساس گرسنگی خواهند کرد.

در نهایت، دوست دارم به همه شما بگویم که می توانید با این مشکل از دست دادن اشتها در سالمندان با دادن عشق، توجه و حمایت فراوان به راحتی فائق آیید. به طور مرتب با آنها تعامل نموده به گونه ای که بتوانند نگرانی ها و دلواپسی های خود را با شما درمیان گذارند. نیازها و خواسته های آنها را نادیده نگیرید. هنگامی که محیطی آرام و خوشایندی را در خانه فراهم سازید، آنها انگیزه پیدا نموده تا بر تمام این مسائلی که با سالخوردگی همراه است، غلبه نمایند.

منبع: راسخون

به "از دست دادن اشتها در سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دست دادن اشتها در سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید