فواید و مضرات آب گوجه فرنگی???? با طرز تهیه آب گوجه فرنگی

به گزارش وبلاگ من، آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را برای بدن تأمین می نماید. این گیاه سرشار از لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است. با این حال، بعضی معتقدند آب گوجه فرنگی به علت وجود سدیم زیاد موجود دربعضی محصولات بازار ممکن است به مقدار خود گوجه فرنگی سالم نباشد. در این مقاله از قسمت خواص مواد غذایی در خبرنگاران بلاگ، مزایا و مضرات احتمالی آب گوجه فرنگی مورد بحث قرار گرفته است.

فواید و مضرات آب گوجه فرنگی???? با طرز تهیه آب گوجه فرنگی

فواید آب گوجه فرنگی:

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است، که از گوجه فرنگی تازه تهیه شده است. اگرچه می توانید آب گوجه فرنگی را بصورت خالص بخرید، بسیاری از برندهای محبوب آن را با آب سبزیجات دیگر مانند کرفس، هویج و چغندر ترکیب می نمایند.

در اینجا اطلاعات تغذیه ای مربوط به 1 فنجان (240 میلی لیتر) 100٪ آب گوجه فرنگی کنسرو شده آورده شده است:

  • کالری: چهل و یک گرم
  • پروتئین: دو گرم
  • فیبر: دو گرم
  • ویتامین A : بیست و دو درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین C : هفتاد و چهار درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین K: هفت درصد از احتیاج روزانه
  • ویتامین B1: هشت درصد از احتیاج روزانه
  • منیزیم: هفت درصد از احتیاج روزانه
  • پتاسیم: شانزده درصد از احتیاج روزانه
  • کالری: چهل و یک گرم از احتیاج روزانه
  • مس: هفت درصد از احتیاج روزانه
  • منگنز: نه درصد از احتیاج روزانه

بیشتر بخوانید: چای زرد چه فوایدی برای سلامتی دارد؛ معرفی چای زرد

همانطور که می بینید، آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و سرشار از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. به عنوان مثال، نوشیدن فقط 1 لیوان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً احتیاج روزانه شما به ویتامین C را تأمین می نماید و 22٪ از احتیاجهای ویتامین A شما را به صورت آلفا و بتاکاروتنوئیدها برآورده می نماید. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شوند.

این ویتامین برای سلامت بینایی و حفظ بافت ها لازم است. این کاروتنوئیدها نه تنها به ویتامین A تبدیل می شوند بلکه به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می نمایند و از سلول های شما در برابر صدمات ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال آزاد محافظت می نمایند. رادیکال های آزاد از علل بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی بوده و اعتقاد بر این است که در فرایند پیری نقش فراوان دارد.

علاوه بر این، آب گوجه فرنگی سرشار از منیزیم و پتاسیم است، این دو ماده معدنی برای سلامتی قلب بسیار مهم هستند.

همچنین یک منبع عالی از ویتامین های گروه B، از جمله فولات و ویتامین B6 است که برای متابولیسم و بسیاری از کارنمودهای دیگر مهم هستند.

خلاصه: آب گوجه فرنگی دارای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامتی شما ضروری هستند از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین های گروه B، پتاسیم و منیزیم.

آب گوجه فرنگی منبع سرشار آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند لیکوپن، یک رنگدانه گیاهی کاروتنوئیدی است که دارای مزایای چشمگیر برای سلامتی است. در حقیقت، آمریکایی ها بیش از 80٪ لیکوپن خود را از گوجه فرنگی و محصولاتی مانند آب گوجه فرنگی دریافت می نمایند.

لیکوپن سلول های شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نماید، در نتیجه التهاب را در بدن شما کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب گوجه فرنگی تأثیرات مفیدی بر سلامت شما دارد ـ بخصوص با کاهش التهابات بدن.

به عنوان مثال، یک مطالعه 2 ماهه در 30 زن به این نتیجه رسید که روزانه 1.2 لیوان (280 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی- که حاوی 32.5 میلی گرم لیکوپن است - پروتئین های التهاب آور بنام آدیپوکین ها را در سطح خونشان کاهش قابل توجهی ایجاد نموده است.

علاوه بر این، زنان افزایش قابل توجهی در سطح لیکوپن خون و کاهش قابل توجهی در کلسترول و سایز دور کمر تجربه کردند.

گذشته از لیکوپن، آب گوجه فرنگی همچنین منبع عالی ویتامین C و بتاکاروتن است (دو آنتی اکسیدان دیگر با خواص ضد التهابی قدرتمند).

خلاصه: آب گوجه فرنگی منبع سرشار لیکوپن، یک آنتی اکسیدان است که در بسیاری از مطالعات نشان داده است که التهاب را کاهش می دهد. همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی ویتامین C و بتاکاروتن است، ویتامین موجود در آب گوجه فرنگی برای افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: برترین غذایی که برای سرماخوردگی باید بخوریم؟

آب گوجه فرنگی خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به بعضی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

مصرف گوجه فرنگی بهبود سلامت قلب همراه است. آنها حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن و بتاکاروتن هستند که به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و ایجاد چربی در شریان های بدن (آترواسکلروز) یاری می نمایند.

یک آنالیز با 584 نفر کشف کرد که افرادی که رژیم های غذایی غنی از گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی دارند، در مقایسه با افرادی که مصرف گوجه فرنگی کم داشتند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهند.

یک آنالیز دیگر از 13 مطالعه نشان داد که لیکوپن موجود در محصولات گوجه فرنگی در دوزهای بالای 25 میلی گرم در روز اندازه کلسترول را حدود 10٪ کاهش داده و فشار خون را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.

1 لیوان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً 22 میلی گرم لیکوپن را فراهم می نماید. علاوه بر این، مروری بر 21 مطالعه، رابطهٔ استفاده از محصولات گوجه فرنگی با کاهش قابل توجه در سطح کلسترول، نشانگر التهابی IL-6 و پیشرفت های قابل توجه در جریان خون را نشان می دهد.

شما را در برابر بعضی از سرطان ها محافظت می نماید با توجه به مقادیر زیاد مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها، آب گوجه فرنگی در چندین مطالعه تأثیر ضد سرطان دارد. مروری بر 24 مطالعه، مصرف زیاد گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داده است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره لیکوپن حاصل از محصولات گوجه فرنگی رشد سلول های سرطانی پروستات و حتی القای آپوپتوز یا مرگ سلولی را مهار می نماید. مطالعات بر روی حیوانات همچنین نشان می دهند که محصولات گوجه فرنگی ممکن است اثر محافظتی در برابر سرطان پوست داشته باشند. موش هایی که به مدت 35 هفته از پودر گوجه فرنگی قرمز تغذیه می شدند، پس از قرار گرفتن در معرض نور UV نسبت به موش های عادی، کاهش چشمگیری در رشد سرطان را از خود نشان می دهند.

اگرچه این نتایج امیدوار نماینده است، تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی تأثیر گوجه فرنگی و محصولاتی مانند آب گوجه فرنگی بر رشد سرطان در انسان مورد احتیاج است.

خلاصه: آب گوجه فرنگی و سایر محصولات گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد احتیاج است.

مضرات آب گوجه فرنگی:

اگرچه آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و ممکن است مزایای سلامتی چشمگیری را به همراه داشته باشد، اما دارای مضراتی نیز هست.

بزرگترین اشکال آن ممکن است این باشد که بیشتر انواع محصولات آب گوجه فرنگی که بعضی برندها عرضه می نمایند اندازه سدیم بالایی دارند. بسیاری از محصولات آب گوجه فرنگی حاوی نمک اضافه شده هستند، که باعث افزایش اندازه سدیم می گردد.

به عنوان مثال، یک فنجان 1.4 لیتری (340 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی 100٪ Campbell حاوی 980 میلی گرم سدیم است.

رژیم های غذایی سرشار از سدیم ممکن است برای افرادی که حساس به نمک باشند، مشکل ساز باشد. همچنین، تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی پر سدیم ممکن است به افزایش فشار خون یاری کند.

یکی دیگر از معایب آب گوجه فرنگی این است که فیبر موجود در آن کمی از گوجه فرنگی کمتر است. گفته می گردد، با این حال آب گوجه فرنگی نسبت به بسیاری از نوشیدنی های میوه ای دیگر مانند آب سیب و آب پرتقال بدون پالپ از نظر فیبر بالاتر است.

توجه داشته باشید که بسیاری از نوشیدنی های گوجه فرنگی میوه های دیگری نیز به آنها اضافه شده است که می تواند باعث افزایش کالری و قند گردد. بعضی از نسخه ها حتی ممکن است حاوی قندهای اضافه شده باشند.

پس هنگام خرید انواع محصولات گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی 100٪ طبیعی را بدون نمک یا قند اضافه شده انتخاب کنید.

علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) ممکن است بخواهند از آب گوجه فرنگی اجتناب نمایند زیرا این امر می تواند علائم را بدتر کند.

خلاصه انواع خاصی از آب گوجه فرنگی می توانند سرشار از سدیم باشند و ممکن است حاوی قندهای اضافی باشند. این آب میوه همچنین ممکن است علائم را برای مبتلایان به GERD بدتر کند.

بیشتر بخوانید: از فواید و مضرات خوردن گوجه سبز چه می دانید؟

چرا باید آب گوجه فرنگی بنوشیم؟

  • آب گوجه فرنگی می تواند یک انتخاب نوشیدنی سالم برای بسیاری از افراد باشد.
  • آب گوجه فرنگی غلیظ و مغذی برای افرادی که احتیاجهای غذایی بیشتری دارند، مانند بزرگسالان مسن و افرادی که سیگار می کشند، انتخاب خوبی است. به عنوان مثال، افرادی که سیگار می کشند به ویتامین C بیشتری احتیاج دارند تا کسانی که سیگار نمی کشند.
  • بسیاری از افراد مسن دسترسی غذایی محدود دارند و تمایل به خوردن غذاهای مغذی کمتری دارند. آب گوجه فرنگی می تواند روشی مناسب و خوش طعم برای یاری به احتیاجهای شما در خصوص بسیاری از مواد مغذی باشد.
  • علاوه بر این، جایگزین نوشیدنی های ناسالم، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین، با آب گوجه فرنگی راهی سالم برای بهبود رژیم غذایی است.
  • نوشیدن 100٪ آب گوجه فرنگی بدون اضافه کردن نمک یا شکر راهی عالی برای افزایش مصرف مواد مغذی در رژیم غذایی شما است.

چگونه آب گوجه فرنگی خود را درست کنید:

اغلب در فصل رشد گوجه فرنگی تابستانی مواقعی پیش می آید که در آن اندازه محصول گوجه فرنگی بدست آمده از باغچه مان از اندازه مصرف شخصی فراتر می رود.

اگر شما هم گاها در این موقعیت قرار گرفته اید، توصیه می کنم با گوجه فرنگی های مازاد مصرف خود آب گوجه فرنگی درست کنید. آب گوجه فرنگی به این صورت درست می گردد که گوجه فرنگی ها را خرد نموده و در مخلوط کن می ریزیم و سپس میل می کنیم.

بیشتر بخوانید: از فواید ویتامین B6 برای بدن بدانید

دستور العمل آب گوجه فرنگی خانگی (سس گوجه فرنگی)

  • زمان آماده سازی: 15 دقیقه
  • زمان کار: 30 دقیقه

بعضی از گوجه فرنگی ها بسته به اندازه رسیدگی و نوع گوجه فرنگی، شیرین تر از بقیه هستند. از گوجه فرنگی های رسیده می توانید بهره ببرید. شکر اضافه شده ترشی طبیعی گوجه فرنگی را متعادل می نماید و کم و بیش برای طعم دادن به آن بهره ببرید. بسته به سلیق شما، سس تند Tabasco نیز برای طعم دار کردن آن خوب است.

مواد لازم آب گوجه فرنگی:

  • 5/1 کیلو گوجه فرنگی خرد شده
  • 1 پیمانه کرفس خرد شده با برگ
  • 3/1 پیمانه پیاز خرد شده
  • 2 قاشق غذاخوری شکر
  • 1 قاشق چای خوری نمک
  • فلفل سیاه آسیاب شده

همه مواد را درون یک قابلمه بزرگ بریزید (ازجنس استیل ضد زنگ و نه آلومینیوم بهره ببرید). حدود 25 دقیقه با در باز مخلوط را بجوشانید تا زمانی که مخلوط کاملاً غلیظ گردد.

مخلوط را به وسیله یک صافی غذایی عبور دهید بگذارید کاملا خنک گردد.

بعد آن را در ظرف در پوشیده در یخچال قرار دهید. آن را حدود 1 هفته در یخچال می توانید نگهدارید.

نکات مهم در تهیه آب گوجه فرنگی:

  • می توانید مخلوط گوجه فرنگی را رقیق تر کنید تا به یک مایع قابل شرب تبدیل گردد یا آن را غلیظ تر کنید تا به عنوان سس استفاده گردد.
  • گوجه فرنگی را می توان با سبزیجات و گیاهان دیگر مانند کرفس، فلفل قرمز و پونه کوهی ترکیب کرد تا از این طریق اندازه تغذیه و طعم آن بیشتر گردد.
  • نکته مفید این است که هنگام پخت گوجه فرنگی کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. از آنجا که لیکوپن یک ترکیب محلول در چربی است، خوردن یا نوشیدن گوجه فرنگی با کمی چربی جذب آن را در بدن شما افزایش می دهد.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا

به "فواید و مضرات آب گوجه فرنگی???? با طرز تهیه آب گوجه فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات آب گوجه فرنگی???? با طرز تهیه آب گوجه فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید