8 نوشیدنی مقوی که پس از ورزش جانی دوباره به شما می بخشند!

به گزارش وبلاگ من، فرقی ندارد بیشتر به چه رشته ورزشی یا تمرین هایی علاقه داشته باشید و هدفتان چه باشد، ورزش در هر صورت دارای فواید بسیاری برای سلامتی است و می تواند زندگی تان را دگرگون کند.

8 نوشیدنی مقوی که پس از ورزش جانی دوباره به شما می بخشند!

در حقیقت، فواید ورزش تنها به کاهش وزن یا خوش اندام شدن خلاصه نمی شوند. ورزش و فعالیت بدنی روی همه جنبه های زندگی شما، از کیفیت خواب و سطح انرژی گرفته تا حتی قدرت حافظه و خلق وخو، تأثیر می گذارند. فعالیت بدنی منظم و همیشگی کلید اصلی داشتن یک زندگی سالم است که به شادابی شما و افزایش طول عمرتان هم یاری می نماید.

با وجود همه خوبی های ورزش باید دقت داشته باشید که پس از ورزش و زمانی که حسابی از عرق خیس شده اید، بدنتان مایعات و الکترولیت های خود را از دست می دهد. این شرایط هم منجر به کم آبی بدن، خستگی و درد عضلانی می گردد.

در صورتی که بعضی نکات را پس از ورزش رعایت نکنید ممکن است به سلامتی خود آسیب برسانید و همه کوشش هایتان را هم بی نتیجه کنید. یکی از این نکات که باید در نظر داشته باشید نوشیدن مایعات کافی و نوشیدنی های مقوی است.

این نوشیدنی ها بدن را سیرآب می نمایند، الکترولیت های از دست رفته را جبران می نمایند و انرژی شما را هم افزایش می دهند. این موضوع باعث می گردد احساس خستگی را از خود دور کنید و حسابی شاداب تر شوید. جدا از این، می توانید سرعت ریکاوری بدن را هم افزایش دهید تا هرچه سریع تر برای جلسه ورزشی بعدی خود آماده شوید.

در این نوشته می خواهیم به معرفی بعضی از همین نوشیدنی ها بپردازیم. در ادامه 8 نوشیدنی را آورده ایم که گزینه های بسیار خوبی برای پس از ورزش هستند و به ریکاوری بدن یاری می نمایند. شما با توجه به سلیقه و سبک زندگی خود می توانید از این نوشیدنی ها یاری بگیرید و ورزش بهتری داشته باشید. افزون بر این ، در سرانجام چند نکته و راه حل را هم آنالیز می کنیم که منجر به بهبود سریع تر بدن و افزایش تأثیر ورزش می شوند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1. آب

آب برترین نوشیدنی ای است که می توانید هنگام ورزش و پس از جلسه ورزشی مصرف کنید. اگرچه بدیهی به نظر می رسد، ولی خیلی ها ممکن است آب کافی ننوشند و به همین علت احساس خستگی و بی حالی نمایند.

بدن شما هنگام ورزش آب زیادی را به علت عرق کردن از دست می دهد. شما پیش از تمرین، هنگام تمرین و پس از آن باید آب کافی بنوشید و بدنتان را هیدراته و سیرآب نگه دارید. اگر آب کافی مصرف نکنید بدن خود را در خطر کم آبی و گرمازدگی قرار خواهید داد. جدا از این، کارکرد مناسب اندام ها و ماهیچه ها را هم به خطر خواهید انداخت و با درد عضلانی و گرفتگی ماهیچه ها روبرو خواهید شد.

نوشیدن آب کافی می تواند دمای بدن را تنظیم کند، مواد زائد را از بدن بیرون کند، مفاصل را نرم کند و بعلاوه کارکرد ماهیچه ها را بهبود ببخشد. برای افزایش سرعت ریکاوری بدن پس از ورزش شاید تنها به نوشیدن چند لیوان آب احتیاج داشته باشید! مایعات بدن جدا از کارنمودهای فراوانی که در آن نقش دارند، می توانند به دفع مواد زائد سوخت وسازی ناشی از ورزش های سنگین هم یاری نمایند.

حال اینکه چه میزان آب برای شما کافی است به عوامل گوناگونی از جمله سبک زندگی و شدت ورزشتان بستگی دارد. در هر صورت باید آب کافی بنوشید و بدنتان را هیدراته نگه دارید.

کارشناسان سلامتی بر این باورند که شما باید به طور معمول هشت لیوان 8 اونسی، برابر با کم وبیش 2 لیتر آب در طول روز مصرف کنید. بعضی کارشناسان هم پیشنهاد می نمایند که این میزان آب را باید به طور منظم و پیوسته در روز بنوشید و به طور مداوم در حال نوشیدن آب باشید حتی زمانی که احساس تشنگی نمی کنید.

2. نوشیدنی های الکترولیت دار

الکترولیت ها شامل چندین مواد معدنی از جمله پتاسیم، سدیم، کلرید، منیزیم و کلسیم می شوند که بدن برای حفظ سلامتی و کارکرد مناسب خود به آن ها احتیاج دارد. این الکترولیت ها هنگام عرق کردن از بدن خارج می شوند و احساس خستگی و کم انرژی بودن را در پی دارند. شما با مصرف نوشیدنی های مناسب باید آن ها را جبران کنید.

نوشیدنی های زیادی از جمله نوشیدنی های ورزشی وجود دارند که می توانند الکترولیت های مورد احتیاج بدن را تأمین نمایند. البته دقت داشته باشید محصولاتی را خریداری و مصرف کنید که شامل کالری و قند کمتری هستند.

3. آب نارگیل

آب نارگیل می تواند تنوع بسیار خوبی به مایعات مصرفی شما در طول روز یا پس از ورزش بدهد. این منبع طبیعی از الکترولیت ها که سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم است به شما یاری می نماید ذخایر انرژی بدن را دوباره پر کنید و شادابی زیادی به دست بیاورید. جدا از این، قند موجود در آن هم می تواند سطح انرژی را افزایش دهد و جلوی خستگی و بی حالی پس از ورزش را بگیرد.

به طور کلی، این میوه دارای فواید زیادی برای سلامتی است که از میان آن ها می توانیم به کنترل دیابت، کاهش سرعت پیری، تقویت سیستم ایمنی بدن، آب کردن چربی های شکم، افزایش سطح انرژی، درمان صرع، محافظت در برابر سرطان، کاهش بیماری های قلبی، بهبود کلسترول خون، پیشگیری از التهاب و عفونت ها و بعلاوه تقویت استخوان ها و دندان ها اشاره کنیم.

4. چای بدون قند و کافئین

اگر آب دلتان را زد یا نخواستید آب نارگیل و نوشیدنی های ورزشی مصرف کنید می توانید به سراغ یک چای گرم و لذت بخش بروید. چای حاوی آنتی اکسیدان است و به سیرآب کردن بدن، ریکاوری ماهیچه ها و بهبود سلامت کلی شما یاری می نماید.

چای انواع گوناگونی دارد و شما می توانید انواع چای ها و دمنوش های میوه ای، بابونه، زنجبیل، نعناع و… را مصرف کنید. البته یادتان باشد تا جای ممکن چای هایی را مصرف کنید که قند و کافئین کمی دارند. این کار باعث می گردد سلامت خود را حفظ کنید و بعلاوه جلوی خستگی را بگیرید، زیرا زیاده روی در مصرف قند و کافئین جدا از تأثیری که روی سلامت جسم و روان می گذارد با خستگی، کاهش انرژی و بعلاوه کم آبی بدن همراه خواهد بود.

5. شیرکاکائو

شیرکاکائو یک نوشیدنی بی نظیر برای ریکاوری پس از ورزش است. این خوراکی سرشار از انرژی است و می تواند جانی دوباره به بدن شما بدهد. از پروتئین و کربوهیدرات گرفته تا مایعات و الکترولیت ها، همه مواد مغذی موجود در شیرکاکائو می توانند به بهبود بدن و افزایش انرژی پس از ورزش یاری نمایند.

پروتئین موجود در این خوراکی منجر به بهبود ماهیچه ها می گردد. افزون بر این، با توجه به پژوهش ها، کربوهیدراتی که به دست شکلات تأمین می گردد هم می تواند درد ماهیچه ها و مدت زمان لازم را برای آماده شدن بدن و جلسه ورزشی بعدی کاهش دهد.

6. آب سبزیجات

سبزیجات بسیار مقوی هستند و برای حفظ سلامتی و بهبود کارکرد بدن باید آن ها را به طور منظم مصرف کنید. نوشیدن آب سبزیجات پس از ورزش هم یک تیر و دو نشان است، زیرا جدا از حفظ سلامتی به برطرف کم آبی بدن و جایگزین کردن مایعات از دست رفته یاری می نماید.

آب سبزیجات برگدار، چغندر، هویج و سایر سبزیجات آب دار سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، الکترولیت ها و آنتی اکسیدان هایی هستند که ماهیچه ها را بهبود می بخشند و باعث می شوند برترین نتیجه را از جلسه های ورزشی خود بگیرید.

7. آب آلبالو

آب آلبالو هم یکی دیگر از نوشیدی های طبیعی است که گزینه بسیار خوبی برای مصرف پس از ورزش به شمار می رود. پژوهش ها نشان می دهند آب آلبالوی ترش می تواند به کاهش تورم ناشی از آسیب تماشا ماهیچه ها یاری کند و به بدن امکان ریکاوری پس از ورزش و بهبودی سریع تر با درد کمتری را بدهد.

یک پژوهش که روی مزایای مکمل های غذایی برای ورزشکاران تمرکز نموده بود به این نتیجه رسید که آب آلبالوی ترش باعث کاهش التهاب و دردهای دیرهنگام ماهیچه ای (DOMS) پس از ورزش می گردد. این دردها به درد و گرفتگی ماهیچه ها اشاره دارند که بسیار شدید و غیرعادی هستند و طی چند ساعت یا حتی چند روز پس از ورزش رخ می دهند.

بنابراین، شما با مصرف این نوشیدنی افزون بر آب رسانی به بدن و افزایش انرژی می توانید ماهیچه ها را زودتر برای جلسه های ورزشی بعدی آماده کنید و بدون مشکل برنامه خود را به طور منظم پیش ببرید.

8. انواع اسموتی ها

اگر نخواستید یک نوشیدنی کاملا گیاهی مصرف کنید می توانید انواع پروتئین ها را به آن اضافه کنید تا یک اسموتی خوشمزه و مقوی برای خودتان بسازید.

شما با استفاده از میوه ها و سبزیجات در کنار منابع پروتئینی از جمله آب نارگیل، شیر بادام، ماست یونانی یا پودر پروتئین می توانید اسموتی های گوناگونی تهیه کنید که حسابی مقوی هستند و مواد مغذی بدن را تأمین می نمایند.

این خوراکی جدا از تأمین مواد مغذی مورد احتیاج بدن می تواند تا حدی جلوی اشتها را هم بگیرد. بنابراین، اگر قصد کاهش وزن داشته باشید می توانید با نوشیدن یک لیوان اسموتی پس از ورزش اشتهای خود را کاهش دهید و جلوی پرخوری را بگیرید. البته برای این کار دقت داشته باشید حتما اسموتی های مقوی که سرشار از ویتامین، پروتئین و کربوهیدرات هستند مصرف کنید تا با کمبود مواد مغذی در بدن روبه رو نشوید.

کارهای زیر را هم پس از ورزش انجام دهید

جدا از نوشیدنی ها، باید بعضی مواد مغذی را هم پس از ورزش مصرف کنید تا نه تنها سلامتی تان را بهبود ببخشید، بلکه نتیجه بهتری بگیرید و بدنتان را هم ریکاوری کنید. اینکه چه غذایی بخورید و چه کارهایی در طول روز به ویژه پس از ورزش انجام دهید به طور چشمگیری روی سلامت کلی شما و پیشرفتتان تأثیر می گذارد. شما با انجام بعضی کارها می توانید سرعت کالری سوزی و رشد ماهیچه ها را افزایش دهید و با انجام ندادن آن ها هم جلوی پیشرفت خودتان را بگیرید. مصرف مواد مغذی زیر می تواند بدن را شاداب کند و منجر به حفظ سلامتی هم گردد.

1. منیزیم کافی به بدن خود برسانید

منیزیم نقشی کلیدی در رشد ماهیچه ها ایفا می نماید. این ماده می تواند به سنتز پروتئین، بهبود کارکرد عضلانی و عصبی، کنترل قند خون و بعلاوه فراوری انرژی یاری کند.

هنگام ورزش ممکن است میزان زیادی از این ماده را با عرق کردن از دست بدهید؛ بنابراین بلافاصله پس از ورزش باید به سراغ منابع سرشار از منیزیم بروید و آن را جبران کنید. خوردنی هایی مانند سبزیجات برگدار و تیره، شیر، بادام درختی، بادام هندی، کنجد، ماهی و آووکادو از برترین منابع منیزیم به شمار می فرایند.

کمبود این ماده نه تنها جلوی رشد و پیشرفت ماهیچه ها و کارکرد مناسب بدن را می گیرد، بلکه شما را با درد عضلانی پس از ورزش هم روبه رو می نماید. بنابراین، حتما پس از ورزش از منابع منیزیم استفاده و سلامتی خود را حفظ کنید.

2. نیم تا یک ساعت پس از ورزش کربوهیدرات و پروتئین کافی مصرف کنید

پس از ورزش شدید ماهیچه های شما ذخایر کربوهیدرات ها و گلیکوژن را که انرژی ذخیره سازی شده در بدن است کاملا مصرف نموده اند. اکنون آن ها منتظر رسیدن مواد مغذی هستند تا فرآیند ترمیم و تقویت را شروع نمایند. بنابراین، شما باید به سرعت غذاهای مقوی بخورید و به افزایش حجم و نیروی ماهیچه ها یاری کنید.

شما نهایت نیم تا یک ساعت پس از ورزش باید یک منبع سرشار از کربوهیدرات و پروتئین مصرف کنید. در این مواقع استفاده از مکمل ها و شیک های پروتئینی می تواند بسیار مناسب باشد، زیرا آن ها زودهضم هستند و به سرعت به ماهیچه ها می رسند.

رژیم غذایی شما باید شامل میزان مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی های سالم گردد. یکی از دلایل اصلی رشد نکردن ماهیچه ها عدم مصرف پروتئین کافی است. پروتئین منجر به ساخت ماهیچه ها می گردد و شما در حالت عادی هم برای حفظ توده عضلانی بدن باید پروتئین کافی مصرف کنید. در صورت ورزش کردن احتیاج شما به پروتئین بیشتر هم می گردد. پس حتما غذای کافی به ماهیچه ها برسانید و سرعت ترمیم و رشد آن ها را افزایش دهید.

3. از مکمل های ال-گلوتامین بهره ببرید

اگر به سختی ورزش می کنید، به خودتان فشار می آورید و وزنه های سنگین می زنید تا حجم و نیروی ماهیچه های خود را افزایش دهید، باید پس از ورزش کمی ال-گلوتامین مصرف کنید تا رشد ماهیچه ها را سریع تر کنید.

این ماده یک اسید آمینه است که بدن برای ساخت پروتئین و عضله سازی به آن احتیاج دارد. جدا از این، به ریکاوری هم یاری می نماید و سرعت بهبودی ماهیچه ها و ترمیم آسیب های آن ها را افزایش می دهد. در کنار همه این ها، می تواند سوخت وساز بدن را هم تحریک نموده و به چربی سوزی و کاهش وزن یاری کند.

برترین کار این است که با یک پزشک و مربی ورزشی مشورت کنید و ببینید کدام مکمل ها گزینه بهتری هستند و چه میزان از آن ها را باید مصرف کنید. به طور کلی، بیشتر ورزشکاران معمولا بین 500 تا 1500 میلی گرم ال-گلوتامین در روز مصرف می نمایند.

در نظر داشتن این نکات و استفاده از نوشیدنی هایی که معرفی کردیم به شما یاری می نماید نتیجه بهتری بگیرید، سرعت ریکاوری بدن را افزایش دهید و بعلاوه درد عضلانی پس از ورزش را درمان کنید. در صورتی که این نکات را رعایت نکنید ممکن است با درد عضلانی روبه رو شوید و نتوانید به خوبی جلسه های ورزشی خود را پیش ببرید.

جدا از مصرف این خوردنی ها، راه حلهای دیگری هم برای افزایش سرعت ریکاوری و کاهش درد عضلانی وجود دارند. نام بردن این راه حلها ممکن است طولانی باشد و این نوشته را هم زیادی طولانی کند. ولی در ادامه بعضی از آن ها را به طور چکیده شرح می دهیم تا با یاری آن ها بتوانید بهتر ورزش کنید و تناسب اندام خود را بهبود ببخشید.

به آرامی برنامه ورزشی خود را شروع کنید؛ شما در ابتدای کار باید تمرین های سبک انجام دهید و فشار تمرینی را پایین نگه دارید. به طور کلی، زیاده روی در هر چیزی و عجله کردن می تواند دردسرهایی در پی داشته باشد. این موضوع درباره ورزش هم صدق می نماید.

ریکاوری فعال داشته باشید؛ ریکاوری فعال به معنای انجام تمرین ها یا فعالیت های سبک است که بدن را فعال نگه می دارند و در عین حال آن را در شرایط ریکاوری قرار می دهند. شما با این کار می توانید سرعت ترمیم ماهیچه ها را افزایش دهید و نتیجه بهتری بگیرید.

از مکمل های ورزشی بهره ببرید؛ مکمل های گوناگونی وجود دارند که می توانند به کاهش درد عضلانی و ریکاوری ماهیچه ها یاری نمایند. البته پیش از مصرف آن ها باید با یک پزشک مشورت کنید و ببینید برای شما مناسب و بی خطر هستند یا نه.

از فوم رولر بهره ببرید؛ شما با یاری فوم رولر می توانید انعطاف پذیری بدن را بهبود ببخشید، دامنه حرکتی مفاصل را افزایش دهید، گردش خون را تقویت کنید، سطح هورمون کورتیزول و استرس را پایین بیاورید، درد و کوفتگی های ناشی از ورزش را کاهش دهید و بعلاوه از دچار شدن به آسیب دیدگی ها جلوگیری کنید.

حرکات کششی سبک انجام دهید؛ حرکات کششی برای سرد کردن بدن و نرم کردن ماهیچه ها فوق العاده هستند. شما پیش از ورزش باید حرکات کششی پویا انجام دهید تا بدن خود را گرم کنید. پس از ورزش هم به سراغ حرکات کششی ایستا بروید تا بدنتان سرد گردد.

در آب گرم یا سرد قرار بگیرید؛ یک حمام گرم پس از ورزش می تواند جانی دوباره به شما بدهد. قرار دادن کیسه یخ روی ماهیچه ها یا دوش آب یخ هم می تواند به کاهش درد و تورم یاری کند.

سخن سرانجامی

جدا از خود ورزش و تمرین هایی که انجام می دهید، باید حواستان به استراحت و تغذیه سالم هم باشد. انجام بعضی کارها بلافاصله پس از ورزش می تواند به شما یاری کند در کمترین زمان برترین نتیجه را بگیرید و پیشرفت خودتان را به چشم ببینید. یکی از این کارها مصرف نوشیدنی های مناسب پس از ورزش است.

ورزش منجر به عرق کردن می گردد و در این شرایط بدنتان مایعات و الکترولیت های خود را از دست می دهد. شما پس از ورزش باید به سرعت این مواد و مایعات از دست رفته را جبران کنید تا هم کوشش هایتان به هدر نرود، هم بدنتان را سیرآب نگه دارید و با مسائل کم آبی بدن روبرو نشوید.

نوشیدنی هایی که در این نوشته معرفی کردیم به خوبی می توانند بدن را هیدراته نموده و مواد مغذی مورد احتیاج آن را هم تأمین نمایند. با توجه به تنوع بالای این نوشیدنی ها شما می توانید هر کدام را که دوست داشتید تهیه و مصرف کنید. بعضی از آن ها هم طبیعی هستند و شما به آسانی در خانه می توانید این نوشیدنی ها را برای خودتان آماده کنید. در هر صورت، حواستان به تغذیه مناسب باشد تا بهتر ورزش کنید و زودتر به اهداف خود برسید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ من مگ را بخوانید.

منبع: Byrdie

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 نوشیدنی مقوی که پس از ورزش جانی دوباره به شما می بخشند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نوشیدنی مقوی که پس از ورزش جانی دوباره به شما می بخشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید