نه گفتن را چگونه به بچه ها بیاموزیم؟

به گزارش وبلاگ من، یک روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به لزوم یادگیری مهارت نه گفتن در بچه ها و نوجوانان گفت: داشتن علم و آگاهی در خصوص خود مراقبتی باعث افزایش اعتماد به نفس آنها در جوانی و مصون ماندن آنها در مقابل آسیب های اجتماعی می گردد.

نه گفتن را چگونه به بچه ها بیاموزیم؟

به گزارش وبلاگ من به نقل از فارس، نسیم دیناری روانشناس کودک و نوجوان، درباره مهارت نه گفتن در بچه ها و نوجوانان اظهار است: خود مراقبتی می تواند موجب افزایش کارایی و مهارت های فردی و اجتماعی افراد گردد و یکی از مهارت های مهم زندگی است که به بچه ها و نوجوانان یاری می نماید تا راستا زندگی را راحت تر و با خطرات و آسیب های اجتماعی کمتری سپری نمایند.

وی ادامه داد: افرادی که آموزش های خودمراقبتی را فرا گرفته اند می توانند نسبت درصد موفقیت خویش را در زندگی بالاتر ببرند، بنا بر همین دلایل، روانشناسان و رواندرمانگران توصیه می نمایند تا والدین نسبت به آموزش های خودمراقبتی در فرزندانشان حساس باشند و برای بالابردن آگاهی فرزندانشان در این راستا الاش نمایند.

دیناری در خصوص روش های آموزش خودمراقبتی به بچه ها و نوجوانان گفت: والدین باید به فرزندان خود آموزش لازم را در خصوص حدود و حد و مرزهایی که باید وجود داشته باشد، بدهند.

این روانشناس کودک و نوجوان توضیح داد: بچه ها باید توانایی مهارت نه گفتن را بیاموزند تا در صورت ورود افراد غریبه به حباب یا حریم شخصی شان بتوانند از خود دفاع نمایند. بچه ها باید یاد بگیرند تا در برابر نزدیکی بیش از حد دیگران و درخواست های نامتعارف از مهارت نه گفتن استفاده نمایند.

دیناری افزود: در این میان بزرگسالان هم باید به حد و مرزها، آرزوها و خواسته های بچه ها احترام بگذارند و آن حد و مرزها را رعایت نمایند.

وی افزود: این که بچه ها یاد بگیرند برای انجام برخی کارها از بزرگترها اجازه بگیرند، مسئله مهمی است و اگر این چنین رفتار نمایند، این نوع رفتار به دوران نوجوانی و جوانی و بزرگسالی نیز سرایت نموده و باعث می گردد همواره برای انجام کارها از والدین اجازه بگیرند و برای آن ها احترام قائل شوند.

با این طرز رفتار، کسانی که اطراف کودک هستند وقتی می بینند این کودک در مقابل برخی مسائل به ویژه در رابطه با بدنش از مهارت نه گفتن استفاده می نماید و در خصوص همه چیز از خانواده اجازه می گیرد، ناگزیر هستند به او احترام گذاشته و او را باور داشته باشند.

این روانشناس کودک و نوجوان اظهار کرد: بچه ها باید بیاموزند که اگر در شرایطی قرار گرفتند که یکی از نشانه های خطر در آن وجود داشت، در این رابطه به والدین یا فرد مورد اطمینان خود اطلاع دهد. والدین باید طوری با کودک خود رفتار نمایند تا به آنها اعتماد داشته باشند و بتوانند در خصوص هر مسئله ای با والدین خود مشورت نمایند.

دیناری گفت: داشتن علم و آگاهی در خصوص خود مراقبتی باعث قدرتمند یا مقتدر جلوه دادن کودک می گردد. این روش خوبی برای حفظ آنها در مقابل سوء استفاده است و همچنین باعث می گردد به جوانانی تبدیل شوند که از اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی برخوردار باشند.

منبع: جام جم آنلاین

به "نه گفتن را چگونه به بچه ها بیاموزیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه گفتن را چگونه به بچه ها بیاموزیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید