مدت زمان لازم برای بهبود استخراج دندان

به گزارش وبلاگ من، مدت زمان لازم برای بهبودی استخراج دندان را می توان با مراقبت مناسب کاهش داد. به غیر از پزشک ها، در اینجا چند اقدام احتیاطی بیشتری وجود دارد که می توانید برای بهبود سریع تر آن ها را به کار ببرید.

مدت زمان لازم برای بهبود استخراج دندان

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

مدت زمان لازم برای بهبودی استخراج دندان را می توان با مراقبت مناسب کاهش داد. به غیر از پزشک ها، در اینجا چند اقدام احتیاطی بیشتری وجود دارد که می توانید برای بهبود سریع تر آن ها را به کار ببرید.

کشیدن دندان تقریبا یک فرایند آسیب زا است، و شخص هراس و ترس تجربه می نماید. دلایل متعددی می تواند ممکن است وجود داشته باشد که چرا شما نیاز به استخراج دندان دارید، که شامل پوسیدگی گسترده دندان، شکستن شدید یا ترک خوردن دندان، موقعیت نامناسب یا نیاز به حذف آن برای ایجاد فضا است. علت هرچه که باشد، به غیر از سوراخی که سوزن بی حس کننده ایجاد می نماید، مطمئن باشید که فرایند معمولا بدون درد است. در طی این فرایند، بیدار می شوید و میبینید که کار تمام شده است ولی هیچ دردی احساس نکرده اید. با این حال، پس از تزریق بی حس کننده، به احتمال زیاد کمی درد در ناحیه مورد نظر احساس خواهید کرد.

فرایند بهبود دندان استخراج شده

فرایند درمان بعد از استخراج دندان کمی طول می کشد، چون یک حفره خالی (فضای خالی دندان) در استخوان فک ایجاد می گردد. این حفره به تدریج با استخوان پر می گردد و آغاز به نرم شدن می نماید. بهبود کامل فرایند درمان ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد، با این حال، اکثرا فرایند درمان بین 1 تا 2 هفته به طول می انجامد. سپس فضای خالی تا چند روز ناراحتی ایجاد می نماید. اگرچه زمان بهبودی از یک شخص به شخص دیگر فرق دارد، اما ناراحتی، خونریزی و تورم تا 24 ساعت بعد از کشیدن دندان امری عادی است. در حالی که تورم ممکن است تا 48 ساعت طول بکشد، بهبودی کامل معمولا در 1 تا 2 هفته اتفاق می افتد. می توانید انتظار داشته باشید که بافت لثه 3 تا 4 هفته طول بکشد، و استخوان در عرض 6 تا 8 ماه به طور کامل بهبود یابد. با این حال، مراقبت از دندان استخراج شده در بهبود زخم آن نقش مهمی ایفا می نماید. مدت زمان بهبودی استخراج دندان هم به نوع رویه استخراج دندان بستگی دارد. دو روش برای کشیدن دندان وجود دارد. یک روش استخراج ساده است که در آن دندانی که باید استخراج گردد قابل تماشا است. پس از انجام بی حسی موضعی، دندانپزشک با استفاده از انبرک دندان را نگه می دارد، و سپس با حرکت دادن به جلو و عقب آن را شل می نماید. سپس دندان ممکن است کشیده گردد یا با استفاده از انبر مخصوص آن را بالا کشیده و در بیاورد. با این حال، اگر دندان به راحتی دیده نگردد، و تا خط لثه شکسته شده باشد، یا هنوز کامل رشد نکرده باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. در این مورد، لثه ممکن است به منظور رسیدن به دندان و استخراج آن، بریده شده و عقب نگه داشته گردد. سپس لثه بریده شده بخیه زده می گردد که مدتی طول می کشد تا بهبود یابد.

مراقبت بعد از استخراج دندان

در 24 ساعت اول استخراج دندان مهم است که در زخم اختلال ایجاد نکنید و مراقبت مناسبی از آن داشته باشید.

پس از استخراج بلافاصله مسکن های تجویز شده به وسیله دندانپزشک را مصرف کنید چون اگر در مصرف آن تاخیر داشته باشید، درد ایجاد خواهد شد.

پس از کشیدن دندان استراحت کردن نکته مهم دیگری است. هنگامی که به خانه برگشتید، استراحت کاملی داشته باشید. تا 12 الی 24 ساعت بعد از استخراج دندان، از ورزش کردن، خم شدن یا بلند کردن چیزهای سنگین پرهیز کنید. همینطور اطمینان حاصل کنید که حداقل در شب اول استخراج موقع خواب با استفاده از بالش سر خود را بالا نگه می دارید.

تشکیل لخته خون برای جلوگیری از خونریزی و افزایش فرایند بهبودی بسیار مهم است. در محل استخراج بایستی یک لایه گاز پانسمان قرار داده گردد و با فشار ثابتی نگه داشته گردد. پانسمان باید هر 30 الی 40 دقیقه تعویض گردد. مهم است که محل استراج را با انگشت و زبان خود لمس نکید و آن را بهم نزنید.

از دمیدن بادکنک و سایر اقداماتی که ناحیه استخراج را درگیر می نماید خودداری کنید و در هنگام عطسه کردن احتیاط کنید چون ایجاد فشار از این طریق می تواند درد شدیدی بر ناحیه استخراج داشته باشد.

نکته مهم دیگر این است که ناحیه استخراج را تمیز نگه دارید، که این کار ممکن است زمان بهبودی استخراج دندان را کاهش دهد.

سعی کنید به برترین نحو ممکن ناحیه استخراج را تمیز نگه دارید تا از عفونت جلوگیری گردد و بهبودی افزایش یابد، ولی دقت کنید که تا 3 الی 4 روز بعد از جراحی ناحیه استخراج را به صورت مستقیم مسواک نزنید.

از خمیر دندان استفاده نکید. اگر می خواهید محل استخراج را تمیز کنید می توانید از پارچه یا پد گاز مرطوب و تمیز بهره ببرید.

24 ساعت بعد از استخراج دندان، با استفاده از آب گرم و نمک هر روز چهار بار محل را آبکشی کنید تا ضایعات حذف شوند و بهبودی افزایش یابد. با این حال، مطمئن شوید که از دهان شویه تجاری استفاده نمی کنید.

برای یاری به کاهش تورم، بین 12 تا 24 ساعت بعد از استخراج، یک بسته یخ یا حوله سرد را از سمت بیرون روی محل استخراج قرار دهید. آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه قرار دهید و سپس 10 تا 20 دقیقه از این کار دست بکشید و مجددا تکرار کنید. با این حال، بعد از 24 ساعت یخ یاریی به کاهش تورم نخواهد کرد.

تا آنجا که به رژیم غذایی مربوط می گردد، در مدت 24 تا 48 ساعت مواد غذایی نرم مانند پودینگ، ژله، ماست، پوره سیب زمینی، کرم گندم، سوپ روان و ... مصرف کنید. به شدت به بیمار توصیه می گردد به مدت 72 ساعت بعد از کشیدن دندان از استعمال سیگار و مصرف الکل خودداری کند.

سلب مسئولیت: مطالب ذکر شده در این مقاله صرفا به منظور آموزش هستند و نمی توانند جایگزینی برای توصیه های پزشک متخصص باشند.

منبع: راسخون

به "مدت زمان لازم برای بهبود استخراج دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدت زمان لازم برای بهبود استخراج دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید