پرسش و پاسخ پزشکی

به گزارش وبلاگ من، چند روز قبل، مادر 71 ساله ام در حین حرف زدن، ناگهان به لکنت افتاد و نتوانست کلامش را ادامه دهد. البته پس از چند دقیقه، حالش خوب شد و همه چیز به حالت طبیعی در آمد. شش ماه قبل یک بار دیگر دچار این مشکل شده بود. آیا این نشانه بیماری خطرناکی است؟

پرسش و پاسخ پزشکی

پرسش و پاسخ پزشکی

آیا مادرم به بیماری خطرناکی مبتلا شده است؟

چند روز قبل، مادر 71 ساله ام در حین حرف زدن، ناگهان به لکنت افتاد و نتوانست کلامش را ادامه دهد. البته پس از چند دقیقه، حالش خوب شد و همه چیز به حالت طبیعی در آمد. شش ماه قبل یک بار دیگر دچار این مشکل شده بود. آیا این نشانه بیماری خطرناکی است؟

پاسخ:

ممکن است مادرتان دچار سکته خفیف شده باشد. فقط به وسیله آزمایشات و معاینات پزشکی، می توانید دلیل دقیق آن را پیدا کنید و مادرتان را از خطر سکته های شدیدتر در امان نگه دارید. مسئله ای که گفته اید، می تواند به علل مختلفی ایجاد شده باشد، مانند تصلب شرایین و بی نظمی ضربان قلب. بعضی از این بیماری ها قابل درمان نیستند، در حالی که می توان مانع بعضی از آنها شد. بهتر است در اولین فرصت ممکن، مادرتان را نزد پزشک ببرید.

دلیل حلقه های سیاه رنگ زیر چشم ها چیست؟

زیر چشمانم، حلقه های سیاه رنگی نقش بسته اند و شنیده ام که این مشکل مرتبط با مسائل کلیوی است. باید بگویم که سابقاً دچار مسائل کلیوی بودم. حالا نگران آن هستم که این حلقه های تیره رنگ علامت بیماری کیلوی باشند. آیا ضروری است که به پزشک مراجعه کنم و تحت آزمایش قرار بگیرم؟ از مشکل کم خوابی هم رنج نمی برم، بنابر این حلقه های سیاه رنگ زیر چشمانم، نمی توانند ارتباطی به میزان خوابم داشته باشند. چه کنم؟

پاسخ: نمایان شدن حلقه های تیره رنگ زیر چشم ها، بسیار رایج است و نباید خیلی نگران شوید. البته، بعضی از بیماری های مزمن کلیوی، می توانند در بروز آنها مؤثر باشند. برای حصول اطمینان، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید و تحت آزمایش های خون و ادرار قرار بگیرید. چون قبلاً هم این حلقه های تیره زنگ زیر چشمانتان وجود داشته اند، احتمال اینکه مشکل کلیوی داشته باشید، خیلی ضعیف است.

چه درمان های تازه برای سنگ کلیه رایج هستند؟

قبلاً به وسیله عمل جراحی، سنگ کلیه ام را خارج کردند. حالا شنیده ام که روشهای تازهی برای درمان سنگ کلیه ابداع شده است. آیا هنوز هم عمل جراحی برداشتن سنگ کلیه رواج دارد؟

پاسخ:

حتماً می دانید که افرادی که قبلاً سنگ کلیه داشته اند، ظرف هفت سال بعد 60 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر تشکیل سنگ کلیه مجدد قرار دارند. اگر چه، میزان سنگ کلیه ای که از بدنتان خارج شده است و هم ساختار شیمیایی آن در شکل گیری سنگ های کلیه بعدی کاملاً مؤثر است. به اسم مثال، اگر سنگ کلیه از اکسید کلسیم تشکیل شده باشد، باید بعضی از مواد غذای را از رژیم غذایی تان حذف کنید، چون متابولیسم طبیعی بدنتان به گونه ای نیست که بتواند آن مواد را به درستی هضم کند و در نتیجه آنها به شکل سنگ در کلیه و مثانه رسوب می نمایند. بعضی از سنگ های کلیه هم اسید اوریکی هستند. نارسایی های کلیوی مزمن که منبع اصلی شکل گیری سنگ های کلیه هستند، هم می توانند به خودی خود، سنگ های بسیار بزرگی در کلیه شکل دهند و درمان آنها به نحو متفاوتی صورت می گیرد. با این حال، هیچ شکی نیست که روشهای درمانی نوین، تفاوت های زیادی با روش های درمانی قدیمی دارند و در آن سنگ های کوچکی که از کلیه به مجاری ادرار و مثانه راه پیدا نموده اند، به وسیله لوله هایی مخصوص خرد و دفع می شوند. روشی موسوم به لیتوتریپسی فراصوتی که با استفاده از فرکانس موجی صوتی، سنگ ها را قبل از به حرکت درآمدن، خرد می نماید هم مؤثر است. سنگ های بزرگ را بدون عمل جراحی، می توان از این طریق خرد کرد و تکه سنگ های کوچک به طور طبیعی به وسیله ادرار از بدن دفع می شوند. البته، هنوز هم روش عمل جراحی باز برای سنگ های خیلی بزرگی که به دلیل نارسایی کلیوی شکل گرفته اند، مورد استفاده قرار می گیرد. چون این سنگ ها قابل دسترسی نیستند به وسیله لیتوتریپسی خرد نمی شوند. زمانی که سنگ کلی، از رسوبات کلسیم تشکیل شده باشد، بیمار باید تحت رژیم خاص غذایی قرار بگیرد تا سنگ ها خرد شوند و سنگ های دیگری در کلیه شکل نگیرند. به اسم مثال، افرادی که دچار سنگ های اگزالات کلسیم می شوند، باید از خوردن ریواس، اسفناج، سبزیجات برگدار و قهوه خودداری نمایند. خوب است بدانید که ناهنجاری در عملکرد غده پاراتیروئید هم می تواند در بروز سنگ کلیه مؤثر باشد. در این صورت باید آب فراوان نوشید تا ادرار رقیق گردد و شکل گیری سنگ ها به حداقل برسد.

منبع:راه زندگی- ش 286

منبع: راسخون

به "پرسش و پاسخ پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش و پاسخ پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید