واگذاری ها باید از سوی اهلش انجام گردد

به گزارش وبلاگ من، معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید واگذاری ها انجام گردد تا بهره برداری ها و بهره وری ها بیشتر گرددتصریح کرد: این اقدام هم باید از سوی اهلش انجام گردد .

واگذاری ها باید از سوی اهلش انجام گردد

به گزارش وبلاگ من، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه - 9 شهریور) طی سخنانی در مراسم افتتاح همزمان 643 پروژه تعاونی در سراسر کشور که در مجموعه فرهنگی کوشش برگزار گردید با تبریک فرارسیدن هفته تعاون، گفت: امیدوارم با کوشش جدی که همه دوستان انجام می دهند بخش تعاون بتواند صندلی مطلوب در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی اضافه نمود: زمانی که بنیانگذاران جمهوری اسلامی به تدوین قانون اساسی متناسب با آرمان جمهوری اسلامی مشغول بودند در بخش مالی سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی را تعریف کردند که تا پیش از آن چندان در قانون اساسی کشور به آن توجه نشده بود. البته کسانی که در تدوین قانون اساسی نقش داشتند همه شان در یک جا باهم توافق داشتند و آن هم بیم و ترسشان از سرمایه داری بود و فکر می کردند حمایت از مردم و مستضعفان فقط توسط بخش دولتی می تواند انجام گردد و به همین دلیل نقش فراوانی برای دولت در قانون اساسی قائل شدند.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اصل 44 قانون اساسی ابهامات جدی برای فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد نموده بود، گفت: در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد که در وزارت صنعت مسئولیت داشتم هرچه با بخش خصوصی کشور جلسه می گذاشتیم که بیشتر فعالیت نمایند یا به سرمایه گذاران خارجی می گفتیم بیایید در ایران سرمایه گذاری کنید می گفتند تعیین نیست که قانون اساسی شما تا چه اندازه برای عملکرد ما نقش قایل است و این قانون جلوی فعالیت ما را می گیرد.

جهانگیری با اشاره به اقدام رهبری انقلاب در دهه هشتاد برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در کشور، اظهار کرد: این اقدام رهبری انقلاب باعث شد تا با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد، دیگر کسی در فعالیت بخش خصوصی و تعاونی مانع تراشی نکند. بله درباره هر واگذاری می توان سخن گفت. هر واگذاری انجام گردد بعدا کسی می تواند درباره آن حرف بزند یا انتقاد کند اما مهم این است که واگذاری ها در چارچوب قانون و مقررات انجام گردد.

وی اضافه نمود: هر زمان که یک واگذاری صورت می گیرد یک بخشی می آیند و با نیت های خاص علیه آن واگذاری شبهه افکنی می نمایند که ما برای همین یک شورایی تشکیل دادیم که افرادی خارج از دولت بیایند و درباره این واگذاری ها اظهار نظر نمایند.

معاون اول رییس جمهوری تاکید نمود: تا زمانی که خصوصی سازی انجام نگردد و شرکت ها به افراد اهلش واگذار نگردد، این دولت است که باید به این شرکت ها بودجه دهد تا سرپا بمانند و این چیزی جز ضرر برای مردم نیست. باید واگذاری ها انجام گردد تا بهره برداری ها و بهره وری ها بیشتر گردد و این اقدام هم از سوی اهلش انجام گردد و گرنه اینکه می گوییم دولت ایران ثروتمند است معنایش این نیست که گاوصندوق های ما پر از پول و دلار است تا هر جور که خواستیم خرج کنیم.

جهانگیری ادامه داد: ثروتمند بودن دولت به این است که سرمایه انسانی و معادن و صنایع فراوانی در این کشور وجود دارند اما باید به خوبی از آنان استفاده گردد وگرنه اگر جلوی خصوصی سازی یا کار تعاونی ها گرفته گردد، مثل این می ماند که پول در گاو صندوق داشته باشیم اما کلیدش را گم نموده باشیم.

وی با یادآوری کوشش دولت اصلاحات برای مشارکت بخشیدن مردم در سهام کارخانه ها، اظهار کرد: این اقدام از آن موقع دنبال شد و طرحش به مجلس هم رفت و در دوره بعدی با نام سهام عدالت مطرح شد و برای اجرایی شدنش هم شرایطی در نظر گرفته شد. پس ضروری است که خود مردم سهام دار شرکت ها و کارخانه های مختلف باشند و بتوانند به اقتصاد کشور یاری نمایند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تاثیر فراوان تعاونی ها در ایجاد اشتغال گفت: ما باید اعتبارات اشتغال زایی را به سمت همین تعاونی ها ببریم تا آمار 3 میلیون نفری که از بیکاران کشور گفته می گردد کاهش یابد. این راهی است که خیلی از کشورها با توسعه تعاونی ها طی کردند و از بیکارانشان کاستند.

جهانگیری اضافه نمود: برای ایجاد عدالت هم باز توسعه تعاونی ها می تواند یاری حال ما باشد. ما باید قدر کسانی که امروز تعاونی ها را اداره می نمایند و اشتغال زایی دارند در شرایط فعلی بدانیم. ما باید موانع پیش روی تولیدنمایندگان را برداریم؛ چرا که سربازان خط مقدم جبهه جنگ مالی هستند باید قدر آنها را بدانیم و دلشان را نلرزانیم هرکس دل آنها را بلرزاند و در کارشان مانع ایجاد کند به جبهه مقابل که آمریکا باشد یاری نموده است.

معاون اول رئیس جمهوری تاکید نمود: آمریکا همه کوششش را کرد تا اقتصاد این کشور را زمین بزند و نتوانست، خواست با جهت دهی به راهپیمایی ها و اعتراضات دولت را زمین بزند و نتوانست، خواست ما چهل سالگی انقلاب مان را نبینیم و نتوانست. پس ما اگر می خواهیم جلوی آمریکا بایستیم از تولیدنمایندگان مان حتما باید حمایت کنیم.

جهانگیری در سرانجام گفت: مردم ما پول های زیادی دارند که دنبال جای درست برای سرمایه گذاری آن می گردند پس ما باید شرایط را برای سرمایه گذاری آنان در تعاونی ها فراهم آوریم و یاری کنیم آنان هم در بهبود اقتصاد و پیشبرد اهداف مالی به ما یاری نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "واگذاری ها باید از سوی اهلش انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری ها باید از سوی اهلش انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید