آمریکا اعمال تحریم بر مینسک را بررسی می کند

به گزارش وبلاگ من، آمریکا نیز به دنبال اعمال تحریم هایی علیه مینسک به دلیل تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و خشونت علیه معترضان است. در حالی که معترضان به نتایج انتخابات همچنان با نادیده دریافت تمامی هشدارها و تهدیدها در خیابان ها هستند و فراخوانی برای تعطیلی ادارات و نهادهای دولتی داده شده، سازمان ملل نیز دولت مینسک را به شکنجه فعالان سیاسی متهم کرده است.

آمریکا اعمال تحریم بر مینسک را بررسی می کند

به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مقام های ارشد وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، واشنگتن در حال بررسی وضع تحریم هایی علیه هفت شخص حقیقی است که گفته می شود در تقلب انتخاباتی و خشونت علیه معترضان در بلاروس نقش داشتند.

وی گفت: این اقدام علیه افرادی است که آرای مردم را دزدیدند و علیه اعتراضات صلح آمیز که بیانگر آزادی های بنیادین است، خشونت به خرج دادند.

لیتوانی، لتونی و استونی علیه لوکاشنکو و 29 مقام دیگر بلاروس ممنوعیت سفر وضع کرده اند. اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی فهرستی از افرادی است که باید به دلیل اقدامات خشونت آمیز و دست داشتن در تقلب انتخابات ریاست جمهوری بلاروس تحریم شوند.

سازمان ملل: دولت بلاروس صدها نفر از مخالفان سیاسی را شکنجه کرده است

کارشناسان سازمان ملل دولت بلاروس را به بدرفتاری با مخالفان و شکنجه زندانیان سیاسی متهم کرده اند. مطابق اسناد بیش از 450 نفر شکنجه شده اند. دست کم شش نفر از معترضان ناپدید شده اند.

کارشناسان سازمان ملل دولت الکساندر لوکاشنکو را به برخورد خشن و بیرحمانه با شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراضی متهم کرده اند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل آنها اسنادی در دست دارند که نشان می دهد دولت از انتخابات ریاست جمهوری تا به امروز بیش از 450 مورد شکنجه و بدرفتاری با مخالفان سیاسی مرتکب شده است؛ انتخاباتی که در نهم اوت برگزار شد و نتایج آن با اعتراضات گسترده روبرو گشت.

در هفته های گذشته حدود 6500 نفر از معترضان دستگیر شده اند که بسیاری از آنها حتی در تظاهرات شرکت نداشتند یا مانند وبلاگ من تنها برای تهیه گزارش به خیابان رفته بودند. از شش نفر از دستگیرشدگان هیچ نشانی در دست نیست.

روز سه شنبه (اول سپتامبر) و در آغاز سال تحصیلی، صدها دانشجو و دانش آموز به خیابان رفتند و علیه حکمرانی 26 ساله لوکاشنکو شعار دادند.

عده قابل توجهی از معترضان دانشجو هستند که رژیم را با دشنام فاشیست مورد خطاب قرار می دهند و در عین حال مراقب هستند به هیچ خشونتی دست نزنند و به مأموران برای مداخله بهانه ندهند.

معترضان خواهان گفت وگو با حکومت هستند اما دولت لوکاشنکو تا به امروز از برقراری هرگونه دیالوگ با مخالفان خودداری کرده است.

بنا به گزارش ها در روزهای اخیر از خشونت سرکوبگرانه مأموران رژیم به نسبت روزهای اول اعتراضات تا حدی کاسته شده است.

دعوت به اعتصاب سراسری

نیروهای اپوزیسیون کارمندان ادارات را در سراسر کشور به اعتصاب فراخوانده اند.

بنا به گزارش هایی که در اینترنت منتشر شده، در شهر صنعتی گرودنو، در نزدیکی مرز لهستان، کار اداری به طور کامل متوقف شده است.

در پایتخت بسیاری از کارکنان و کارمندان به جای رفتن به اداره با تابلوهایی با شعار همبستگی به خیابان رفتند.

به گزارش رسانه های محلی، روز سه شنبه اعتراضات دیگری نیز در دو واحد بزرگ صنعتی بلاروس بر پا شد. این دو واحد، دو کارخانه تراکتورسازی در مینسک هستند که به سبک کار کارخانه ها در نظام اقتصادی شوروی پیشین فعالیت می کنند. کارکنان شهرک فناوری های تک بلاروس در مینسک نیز به راهپیمایی این افراد پیوستند.

بسیاری از مردم بلاروس نسبت به درستی انتخاباتی که در 9 اوت برگزار شد، تردید دارند و آن را آلوده به تقلب می دانند.

بنا به نتیجه رسمی انتخابات الکساندر لوکاشنکو، پس از 26 سال حکمرانی ، بار دیگر با کسب بیش از 80 درصد آرا به پیروزی رسید.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری که به طور رسمی گفته شد تنها حدود 10 درصد آرا را به دست آورده، از بیم دستگیری خود و فرزندانش به کشور همسایه لیتوانی گریخته است.

تیخانوفسکایا همچنان از دور به هدایت جنبش اعتراضی ادامه می دهد، زیرا اعتقاد دارد که حکومت لوکاشنکو از نظر مردم بلاروس و در نگاه جهان دیگر هیچ مآغازیتی ندارد.

در همین حال، سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس در سخنرانی کم سابقه به انتقاد از استراتژی یک گروه از اپوزیسیون پرداخت . او در حرکتی نادر، از شورای اپوزیسیون که به هدف گذار مسالمت آمیز قدرت سیاسی در بلاروس تشکیل شده، انتقاد کرد.

وی اضافه نمود: شورای اپوزیسیون نباید توسط یک حزب اداره شود.

ماریا کولسنیکووا، رهبر شورای اپوزیسیون و گروه حامیان ویکتور باباریکو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری که هم اکنون در زندان است، از تشکیل حزبی به نام با هم خبر دادند، اما تیخانووسکایا روز سه شنبه گفت که شورای اپوزیسیون نباید تحت حاکمیت یک حزب سیاسی باشد. او همچنین گفت که هدف اعضای اردوی باباریکو و کولسنیکووا که اصلاح قانون اساسی اعلام شده، در واقع انحراف از هدف واقعی اپوزیسیون یعنی برکناری لوکاشنکو و برگزاری مجدد انتخابات است.

لوکاشنکو معترضان را جاسوس هایی خوانده که از جانب خارج حمایت می شوند.

اگرچه اختلاف ها میان گروه های مختلف اپوزیسیون بلاروس احتمالا به آغاز شکاف در میان این گروه ها منجر شده است اما با این وجود موج تازه ای از اعتراضات این کشور را در بر گرفته است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "آمریکا اعمال تحریم بر مینسک را بررسی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا اعمال تحریم بر مینسک را بررسی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید