ظریف از گفتگوهای سازنده با مکرون اطلاع داد

به گزارش وبلاگ من، وزیر امور خارجه کشورمان گفت و گوهای خود با رئیس جمهوری فرانسه را سازنده و خوب دانست و تاکید نمود: بحثی که با رئیس جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس های تلفنی میان دکتر روحانی و مکرون بود.

ظریف از گفتگوهای سازنده با مکرون اطلاع داد

به گزارش ایرنا از پاریس، محمدجواد ظریف پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جمع وبلاگ من گفت: بحث میان رئیس جمهوری فرانسه و دکتر روحانی در تماسی تلفنی چند هفته گذشته انجام شده است.

وی اضافه نمود: فرانسه در خصوص نحوه اجرای برجام و گام هایی که احتیاج است طرفین بردارند پیشنهادی را به ایران ارائه کرد و ما نیز در این زمینه پیشنهادی را ارائه کردیم برای این که اجرای برجام به صورت کامل انجام گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با سازنده دانستن رایزنی های خود با رئیس جمهوری فرانسه گفت: البته بستگی به این دارد که اتحادیه اروپا چگونه بتواند تعهداتی که در قالب برجام و پس از خروج امریکا داده است را انجام دهد.

ظریف با اشاره به اجلاس گروه هفت کشور صنعتی توضیح داد: اکنون اجلاس جی هفت در حال برگزاری است، فرصتی برای آقای مکرون و سایر اعضای اروپایی 4+1 است تا با سایر اعضای جی هفت صحبت نمایند.

وی ادامه داد: ما گفت و گوها را ادامه می دهیم. تماس مکرون با روحانی ادامه دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیدگاه های ایران کاملا معین است، اعلام نمود: ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می دانیم اما برای اجرای برجام همان طور که همیشه در کمیسیون مشترک گفت وگو می کردیم، کماکان آمادگی داریم گفت و گو کنیم.

ظریف با اشاره به موضوع کشتیرانی ابراز داشت: بحث بعدی در خصوص آزادی کشتیرانی است، ایران در این موضوع کاملا شفاف گفته که آزادی کشتیرانی باید برای همه باشد. ایران به عنوان کشوری که سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان دارد و بخش شمالی تنگه هرمز را هم در اختیار دارد، مطمئن ترین نیرو برای تامین امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز است و همیشه علاقمند به تامین آزادی کشتیرانی در این منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد که آزادی برای کشتی های ایرانی که حامل کالا و نفت هستند نیز فراهم گردد، گفت: آزادی کشتیرانی به عنوان اصل حقوق بین الملل برای همه رعایت گردد و ایران هم آمادگی دارد که در قبال رعایت آزادی کشتیرانی یاری کند و تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز تامین گردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدارش با همتای فرانسوی خود طی ساعات آینده یادآور شد: امروز بعدازظهر بحث ها را با وزیر امور خارجه فرانسه، آقای لودریان ادامه می دهیم. وضعیت خلیج فارس، یمن، افغانستان و نحوه اجرای برجام از موضوعاتی است که در کنار موضوعات دو جانبه بحث می کنیم.

ظریف درباره پیشنهادات فرانسه مطرح کرد: پیشنهادهایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته است یعنی رسیدن منافع مالی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفت وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می گردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرانسه یاری به ایران را مشروط به انجام اقداماتی از سوی ایران نموده است، گفت: بحثی که داریم بحث یاری نیست. کشورهای اروپایی تعهداتی در قالب برجام دارند که باید انجام دهند. جمهوری اسلامی همیشه اعلام نموده - از زمانی که در چهارچوب بند 36 برجام شروع به کاهش تعهدات کردیم - در صورتی که طرف مقابل تعهدات را انجام دهد اقدامات ما بازگشت پذیر است.

دیپلمات عالی کشورمان ادامه داد: این موضعی است که ما کماکان داریم و در خصوص آن بحث می کنیم.

ظریف با تاکید بر اینکه برای ما امنیت خلیج فارس مهم است و پیشنهاداتی را برای آن مطرح کردیم، گفت: پیشنهاداتی که از پنج سال پیش روی میز است و همسایگان را دعوت کردیم که آن موضوعات را دنبال نمایند، در موضوع کشتیرانی همیشه آماده هستیم به عنوان عضو موثر جامعه بین المللی در قبال همراهی برای آزادی کشتیرانی ما، همکاری لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حقوق بین الملل برای این است که همه برای آینده با اطمینان اقدام نمایند، توضیح داد: نمی گردد که آینده برای یک کشور غیرقابل اطمینان باشد یا یک کشور به صورت غیرقابل پیش بینی عمل کند و توقع داشته باشد دیگران عمل ننمایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم ایران در روند کاهش تعهدات در شروع این مذاکرات تاثیر داشت یا نه، اعلام نمود: ایران اقداماتی را انجام داده و به اروپایی ها نشان داد که احتیاج دارند طبق برجام به تعهدات خود عمل نمایند. از قبل پیش بینی نموده بودیم برای اینکه مطمئن باشیم برجام اجرا می گردد باید ضمانت اجرایی از دو طرف باشد.

وزیر امور خارجه اضافه نمود: آنچه که در بند 36 برجام است، نشاندهنده این واقعیت است کسانی که برجام را مذاکره کردند در واقع همان دولت و نظام، با چشم باز مذاکره کردند، براساس اعتماد مذاکره نکردند و اتفاقا بر اساس بی اعتمادی مذاکره کردند.

ظریف با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران براساس بند 36 برجام ابراز داشت: برای همین بود که در بند 36 برجام روش هایی را برای جبران اقدامات خلاف طرفین پیش بینی نموده بودیم که آن اقدامات را انجام می دهیم که نشان دهیم ما به دنبال راه حل هستیم. هنوز هم به دنبال راه چاره هستیم و در چارچوب تعهدات طرف مقابل ما هم تعهدات خود را اجرا می کنیم مثل طرف مقابل و تا زمانی که طرف مقابل به برجام متعهد باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر مکرون به تهران هم بیان نمود: سفر مکرون به تهران ماه ها و سال ها است که مطرح است. وی از سوی رئیس جمهور دعوت شده اند ولی این روزها بحث جدیدی برای سفر مکرون مطرح نبوده است.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفری به کره شمالی خواهد داشت؟ یادآور شد: آنچه که ما فعلا در این مرحله طراحی کردیم سفر به چین، ژاپن و چند کشور دیگر است. در این مرحله هنوز سفری به کره شمالی طراحی نکردیم ولی آمادگی برای سفر به کره شمالی را داریم.

ظریف قرار است سپس با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود دیدار و گفت وگو کند.

تعهدات برجامی اروپا محور اصلی این گفت و گوها است.

ظریف که شب گذشته وارد پاریس شده است، در روزهای قبل به هلسینکی، استکلهم و اسلو سفر نموده و با مقامات ارشد فنلاندی، سوئدی و نروژی دیدار و گفت و گو نموده بود.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "ظریف از گفتگوهای سازنده با مکرون اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف از گفتگوهای سازنده با مکرون اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید