معرفی هواپیمای ایرباس آ 350

به گزارش وبلاگ من، آشنایی با هواپیمای ایرباس آ 350 | Airbus A350

امروز می خواهیم یکی از هواپیماهای شرکت هواپیماسازی ایرباس را به شما معرفی نماییم، هواپیمای ایرباس آ 350 (Airbus A350). این هواپیما که از خانواده هواپیماهای پهن پیکر ایرباس است، هواپیمایی است با دو موتور پرواز که در سال هایی نه چندان قبل به بازار آمد. این هواپیما هم اکنون در حال پرواز است و برای ساخت آن از طرف شرکت های هواپیمایی مختلف ثبت سفارش در شرکت هواپیماسازی ایرباس می گردد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم تاریخچه و مشخصات فنی این هواپیما را مورد آنالیز قرار دهیم.

معرفی هواپیمای ایرباس آ 350

تاریخچه هواپیمای ایرباس آ 350

همانطور که در مقدمه نیز ذکر کردیم این هواپیما به عنوان یکی از هواپیماهای پهن پیکر شرکت ایرباس هم اکنون نیز در حال ساخت و تحویل است اما این هواپیما از چه طرحی برای ساخت فنی و مسافربری استفاده می نماید؟

اولین نمونه ساخته شده این هواپیما دقیقا مصادف با تاریخ 14 ژوئن سال 2013 میلادی از طرف شرکت هواپیما سازی ایرباس در فرودگاه تولو بلانیاک کشور فرانسه به پرواز عایدی.

این هواپیما در زمان آغاز پروژه به صورت همزمان با یکی دیگر از هواپیماهای شرکت ایرباس همزمان در دست ساخت بود.

طراحی و ساخت این هواپیما دقیقا با ساخت ایرباس آ 330 انجام می پذیرفت. برای ساخت این هواپیما شرکت هواپیماسازی ایرباس ادعاها و توجیهات مهندس و علمی زیادی دارد.

یکی از آن ها این است که ایرباس ادعا می نماید که مصرف سوخت این هواپیما و هزینه های عملیاتی آن به مراتب کمتر از هواپیماهای بوئینگ 787 خواهد بود و از این نظر رقابتی تنگاتنگ با شرکت هواپیماسازی بوئینگ وجود دارد.

اما اصلی ترین سیاستی که شرکت هواپیماسازی ایرباس در ساخت این هواپیما دنبال می نماید این است که کاربرد اصلی این هواپیمای پهن پیکر جا به جایی تعداد زیادی از مسافران در مسافت های بسیار طولانی مدت و دور برد است.

اولین شرکت هواپیمایی که در پروازهای خود از این هواپیما استفاده نمود، شرکت هواپیمایی قطر است. شاید برایتان جالب باشد اما این ایرلاین در واقع به عنوان نخستین مصرف کننده این هواپیما نمونه تجاری هواپیمای ایرباس آ 350 در دنیا شناخته شد.

یکی از هواپیماهای این مدل به نام ایرباس A350-1000، دارای ظرفیت 350 نفر برای مسیرهایی با بیش از 14816 کیلومتر طراحی شده است.

اگر بخواهیم از مشخصات فنی این مدل برای شما آنالیز نماییم باید بگوییم که: طول این مدل هواپیما از دماغه آن تا دم هواپیما معادل 75 متر (74.3 متر) می باشد.

این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که این میزان بیشترین طول را در بین همه هواپیماهای ساخته شده به وسیله شرکت هواپیماسازی ایرباس می باشد.

در تاریخ 5 فوریه سال 2014 میلادی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اولین هواپیمای آ 350 سفارشی خود را در فرودگاه بین المللی حمد در دوحه کشور قطر تحویل گرفت تا به عنوان اولین شرکت مالک و استفاده کننده این هواپیمای پهن پیکر در دنیا شناخته گردد.

از جمله مشخصات فنی و مهندسی پرواز این هواپیما بخواهیم شاره کنیم باید بگوییم که هواپیمای آ 350 به عنوان نخستین هواپیمای ایرباسی شناخته می گردد که در ساخت بدنه بیرونی این هواپیما به جای استفاده از آلیاژهایی از خانواده های سبک همانند آلومینیوم سبک که بسیار در صنعت هواپیمایی رایج است، از پلیمرهای تقویت شده ای که با فیبر کربن غنی شده اند، استفاده کرده است.

ایران پس از مدت ها اقدام به سفارش تعدادی از این هواپیما به شرکت ایرباس کرد. یک نمونه از این هواپیماها در اسفندماه سال 1394 برای نمایش امکانات و حسن نیت شرکت ایرباس وارد فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران شد و برای حسن همکاری مسئولان هواپیمایی ایران از طرف شرکت هواپیمایی ایرباس اهدا شد.

هواپیمای ایرباس در مدل A350-800 در 3 کلاس پروازی اکونومی کلاس ،بیزینس کلاس و فرست کلاس برای جا به جایی 370 مسافر طراحی گشته و به بازار ارائه شده است.

هواپیمای ایرباس در مدل A350-1000 نیز در سال 2015 برای ظرفیت تقریبی 350 مسافر در 3 کلاس پروازی ذکر شده طراحی و ارائه گشته شده است.

این مدل هواپیمای ایرباس برای رقابت با هواپیمای 300ER و جایگزینی با ایرباس A340-600 طراحی و به بازار ارائه گشته شده است.

مصادف با ژانویه سال 2016 میلادی پس از لغو از حل بعضی از فشارهای بین المللی، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) توانست تا سفارش ساخت و تحویل 16 فروند از هواپیمای ایرباس آ 350 را به شرکت هواپیماسازی ایرباس بدهد.

درباره این مدل هواپیمای ساخته شده هواپیما به وسیله شرکت هواپیمای ایرباسس بیشتر کارشناسان حوزه هواپیمایی این ساخته پهن پیکر و بزرگ این شرکت را یکی از مدرن ترین و به روز ترین هواپیماهای ساخته شده مهندسین ایرباس می دانند و آن را به بیشتر شبیه به یک کامپیوتر پرنده می دانند که وارد خط پروازی شده است تا یک هواپیمای پهن پیکر مسافربری.

جالب است بدانید که مدل اولیه این هواپیمای غول پیکر را با قیمتی نزدیک به 300 میلیون دلار مشخص نمودند و البته فروش هم رفت و بسیار از آن استقبال هم شد!

از جمله ویژگی های مهم این هواپیما این است که عرشه پروازی ایرباس آ 350 به صورتی کاملا هوشمند و کامپیوتری طراحی شده است.

ناو این هواپیما دارای یکی از پیشرفته ترین سیستم های ناوبری در تمامی دنیا است و نمونه های کم از آن وجود دارد. یکی از برترین سیستم های ناو این هواپیما این است که در واقع برای هر سیستم، 3 پشتیبان مجزا در نظر گرفته شده است تا هواپیما حتی در شرایط اضطراری هم دچار مشکل نگردد.

البته تمام تکنولوژی های به کار گرفته شده فقط مختص به قسمت پروازی هواپیما نیست و در کابین مسافران نیز خدمات پیشرفته و هوضمندی نیز قرار داده شده است.

ایرباس آ 350 بیشتر در مسیرهایی با برد بالا به کار گرفته می گردد. به همین دلیل از جمله امکاناتی که برای مسافران این هواپیما در نظر گرفته شده است این است که نمایشگر لمسی که قابلیت اتصال و پخش داشته باشد و بتواند بازی های کامپیوتری را اجرا نماید.

منبع: الی گشت

به "معرفی هواپیمای ایرباس آ 350" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیمای ایرباس آ 350"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید