سفر به دالاهو ؛ دره شگفت انگیز آهوها و عقاب ها

به گزارش وبلاگ من، خبرنگاران : اگردلتان می خواهد به جایی خنک در طبیعتی شگفت انگیز سفر کنید ما به شما دالاهو را پیشنهاد می کنیم.

سفر به دالاهو ؛ دره شگفت انگیز آهوها و عقاب ها

به گزارش وبلاگ من ، دالاهو شهرستانی با وسعت 1900 کیلومتر مربع در 99 کیلومتری است که غرب کرمانشاه واقع شده است. بیشتر جمعیت آن مسلمان هستند و با زبان کردی صحبت می کنند. کلمه دالاهو از دو لغت دال به معنای عقاب و هو به معنای آهو گرفته شده است، این امر به دلیل عقاب ها و آهوهای بسیاری که در کوه های این ناحیه وجود دارد، صورت گرفته است. این نام دلیلی بر وجود آبشارهای فراوان در این شهرستان است.

کرند غرب مرکز شهرستان دالاهو است. کوه ریجاب هم در این منطقه واقع شده است که کوهی زیبا با دامنه های سرسبز است و جویبارهای فراوانی در پایین آن جریان دارند. چند چشمه زلال آب در کوه ریجاب وجود دارد که در پایین کوه به جویبارها می پیوندند و بعد از آن به رودخانه الوند می ریزند. ایرانیان برای زیارت زیارتگاه پیر موسی که در این شهرستان وجود دارد و کمی پیک نیک در دامان طبیعت به سمت دالاهو رهسپار می شوند؛ در ادامه بیشتر از جذابیت های این خطه از ایران خواهیم گفت.

منطقه ریجاب

ریجاب منطقه ای گردشگری و تفریحی سرسبز و پر آب است. نام ریجاب از واژه کردی ریژآو به معنای آب ریز گرفته شده است؛ چراکه در این منطقه از دالاهو آبشارهای کوچک و بزرگی وجود دارد که از کوه دالاهو سرچشمه گرفته اند. صدای گوش نواز این آبشارها آرامشی وصف نشدنی بر این منطقه حاکم کرده است. رودخانه الوند از این منطقه عبور می کند و زیبایی و لطافت ریجاب را چند برابر کرده است.

آبشار پیران

آبشار پیران بلندترین آبشار این شهرستان است که ارتفاع حدود 200 متری دارد و از سه طبقه تشکیل شده است. ارتفاع طبقه های اول و دوم بیشتر از طبقه پایینی آن است. آبشار پیران در لیست میراث طبیعی کشور نیز ثبت شده است.

دره سرخه لیزه

دره سرخه لیزه در فاصله 25 کیلومتری شهر سرپل ذهاب واقع شده است. طاق گرا متعلق به دوران ساسانیان نیز در این دره است. این طاق بزرگ در آن دوران به عنوان مکانی برای استراحت افرادی که در سفر بودند، کاربرد داشته است. در این دره آثار تاریخی دیگری مربوط به عهد ساسانیان نیز وجود دارد.

قلعه یزدگرد

این قلعه باستانی و باشکوه در میان جنگل های بلوط اطراف دالاهو واقع شده است و متعلق به دوره ساسانیان است. مردم اعتقاد دارند که قلعه یزدگرد محل اختفای پادشاه ایران یزدگرد و دخترش شهربانو بوده است. این قلعه خیلی بزرگ نیست اما ساختمانی محکم دارد و بر کوهی بلند ساخته شده است. در بخش شمال غربی قلعه یک آسیاب بادی واقع شده است. علاوه بر موارد یادشده اماکن زیارتی مانند پیر موسی، بنیامین، سید رزاوه، مرقد شاه تیمور و مرقد سید حیدر حیدری نیز در دالاهو و روستاهای آن وجود دارند.

سوغات دالاهو چیست؟

در بازار دالاهو که قدم بزنید به دلیل تنوع زیاد و زیبایی صنایع دستی به راحتی نمی توانید سوغات انتخاب کنید. انواع گلیم، چادرشب و گیوه همچنین انواع ادوات موسیقی، ظروف فلزی نیز گزینه مناسبی برای خرید سوغاتی هستند البته اصلی ترین صنایع دستی مردم دالاهو چاقو است. در کنار این همه صنایع دستی محصولات کشاورزی، شیرینی های محلی و سایر محصولات غذایی هم گزینه های مناسبی برای خرید سوغاتی هستند.

کجا اقامت کنیم؟

متأسفانه اقامتگاه های زیادی برای گردشگران وجود ندارد و تنها چند خانه قدیمی به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده اند و امکانات چندانی ندارند. اگر تمایل به کمپ کردن یا چادر زدن داشته باشید، در دالاهو چادر زدن مجاز است اما به احتمال زیاد با مشکل نبود سرویس بهداشتی روبرو خواهید شد.

بهترین زمان سفر

آب و هوای دالاهو معتدل مایل به سرد است و گردشگران از ماه اردیبهشت تا انتها شهریور را بهترین زمان برای سفر به دالاهو و روستاهای اطراف آن می دانند؛ با این حال می توان گفت که در فصل بهار هنوز دالاهو آب و هوای سردی دارد.

چطور برویم؟

از تهران با خودروی شخصی راهی شوید و از جاده ساده عبور کنید بعد از شهر ساوه، به سمت همدان بروید و باز هم به سمت غرب حرکت کنید تا به کرمانشاه برسید. 15 کیلومتر که به سمت سر پل ذهاب بروید جاده ای در سمت راست می بینید که شما را به دالاهوی زیبا می رساند.

منبع: توریسم آنلاین

به "سفر به دالاهو ؛ دره شگفت انگیز آهوها و عقاب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به دالاهو ؛ دره شگفت انگیز آهوها و عقاب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید