برنامه سفر آخر هفته در استان همدان

به گزارش وبلاگ من، غار علیصدر، آبشار گنجنامه و سراب گیان، از جمله جاذبه های طبیعی زیبا در اطراف شهر همدان هستند که می توانند مقصد ایده آلی برای سفر یک روزه آخر هفته باشند.

برنامه سفر آخر هفته در استان همدان

بسیاری از افراد از جاذبه های طبیعی استان همدان فقط غار علیصدر، آبشار گنجنامه و تپه عباس آباد را می شناسند؛ اما استان همدان جاذبه های طبیعی زیادی را در خود جای داده است که می توانند برای سفر یک یا دو روزه آخر هفته در استان همدان کاملا مناسب باشند و بعضی از آن ها با چشمه ها، رودخانه ها و آبشاری های زیبا و خروشان، حقیقتا بهشت زمینی استان همدان هستند.

اگر آشنایی چندانی با جاذبه های نه چندان شناخته شده این استان ندارید، اصلا نگران باشید؛ زیرا در ادامه جاذبه های شاخص طبیعی این استان را در قالب یک برنامه سفر جاده ای به شما معرفی می کنیم. امیداوریم با یاری این مقاله بتوانید مکان موردعلاقه خود را انتخاب کنید و آخر هفته را با شادی، لذت و آرامش در طبیعت بکر اطراف همدان سپری کنید.

موقعیت جاذبه ها

تپه عباس آباد

در نزدیکی همدان تپه ای به نام تپه عباس آباد واقع شده که وقتی برفراز آن قرار می گیرید، شاهد چشم انداز زیبایی از شهر همدان هستید. از جاذبه های این تپه می توان به استخر بزرگ عباس آباد اشاره نمود که در یک رستوران بزرگ شیشه ای نیز در میان آن خودنمایی می نماید.

برای رسیدن به بالای تپه عباس آباد چندین جهت وجود دارد. اول اینکه شما می توانید جهت ایجاد شده در میان کوچه باغ های این تپه را طی کنید و از منظره ها باغات و چشم انداز وسیع شهر همدان لذت ببرید. بعلاوه می توانید با استفاده از بالابر موجود در ضلع جنوبی چهار راه ارم، جهتی 1200 را به سمت بالا یا برعکس طی کنید. سومین راه جاده ای است که از ابتدای بلوار امام شروع می گردد و چهارمین جهت جاده ای است که از اوایل جاده گنجنامه شروع می گردد. یکی دیگر از جاذبه های این تپه، آبشار مصنوعی واقع شده در جنوب شرقی تپه است.

به علت اینکه عباس آباد به یک مجتمع تفریحی و گردشگری بزرگ تبدیل شده، امکانات رفاهی و تفریحی زیادی در خود جای داده که از میان آن ها می توان به پارکینگ، مسجد، رستوران، زمین مخصوص اسکیت، آب نمایی بزرگ و سینمای رو باز تابستانی و فروشگاه مواد غذایی و تنقلات اشاره نمود.

  • آدرس: میدان قائم (میدان داریوش سابق)
  • مدت زمان بازدید: نصف روز
  • جهت دسترسی: برای رسیدن به این تپه ابتدا باید خود را به جاده گنجنامه برسید و این جاده را تا تپه ادامه دهید.
  • فاصله تا همدان: 21 دقیقه (11.8 کیلومتر)

آبشار گنجنامه

آبشار گنجنامه یکی از آبشارهای زیبای استان همدان است که در کنار یک جاذبه تاریخی یعنی سنگ نبشته های گنج نامه که یادگاری به جا مانده از کوروش و داریوش کبیر هستند، واقع شده است. ارتفاع این آبشار 12 متر بوده و در هر چهار فصل سال آب دارد. در زمستان ها نیز قندیل های یخی در اطراف آبشار منظره ها بسیار زیبایی را ایجاد می نمایند. ضمناً نورپردازی این آبشار در شب نیز زیبایی آن را دو چندان می نماید.

در پشت آبشار نیز دشت زیبایی به نام دشت میشان در دل دامنه های کوه الوند واقع شده است که در فصل بهار به بهشتی برای دوستداران طبیعت تبدیل می گردد. ضمناً در دل صخره های اطراف این دشت آبشارهای فصلی دیگر نیز وجود دارند که جلوه زیبایی به دشت بخشیده اند. بعلاوه در نزدیکی آبشار جهت پیچ در پیچی در میان دامنه های الوند و دشت های مرتفع وجود دارد که به تویسرکان، مرکز گردوی ایران ختم می گردد.

بعلاوه می توانید در دهکده گنجنامه که همه روزه از ساعت 8 تا 18 پذیرای گردشگران است، از تفریحاتی نظیر تله کابین، غار آکواریوم (که پروژه ای منحصر به فرد و بی همتا در کشور بوده و انواع مختلفی از ماهی های آب شیرین و شور به همراه گیاهان آکواریومی در فضایی غار مانند به نمایش درآمده اند)، سورتمه ریل، بانجی جامپینگ و شهربازی لذت ببرید.

بعلاوه در این مجموعه چادرهای عشایر به صورت نمادین برپا شده است که با بازدید از آن ها می توانید آشنایی بیشتری با عشایر غیور پیدا کنید و از موسیقی سنتی، غذای محلی و فرآورده های لبنی آن ها لذت ببرید.

  • آدرس: 5 کیلومتری غرب همدان، مجموعه تفریحی گردشگری گنجنامه
  • مدت زمان بازدید: نصف روز یا یک روز
  • جهت دسترسی: برای بازدید از این آبشار ابتدا خود را به باید به مجموعه تفریحی گردشگری گنجنامه و سپس ضلع شرقی آن برسانید.
  • فاصله آبشار تا همدان: 20 دقیقه (8.8 کیلومتر) و فاصله دهکده تا همدان 19 دقیقه است.

غار علیصدر

کمتر کسی است که غار علیصدر، بزرگ ترین غار آبی دنیا را نشناسد. در هر گوشه از این شاهکار بی همتا و جادوانه طبیعت شاهد معجزه و قدرت نمایی طبیعت است. در این غار که آب جاری بسیار زلالی در همه نقاط آن جریان دارد، با قایق به دل غار بزنید و شاهد اشکال شگفت انگیزی از استلاگمیت ها و استلاکتیت ها باشید که در علیصدر با نام هایی همانند عروس غار، بلندترین آویز آهکی، فرش مرواید و تاج خروس شناخته می گردد.

از دیگر اشکال بسیار مجذوب کننده این غار می توان به میدان ستون (تخت سنگ بزرگی که از بالای غار تا کف آن کشیده شده است، پنجه عقاب، پنجه اژدها، آبشار سنگی، تالار قندیل بزرگ (تالاری که قندیل بزرگ الجثه بزرگی در آن واقع شده است و دسترسی به آن به صورت پیاده ممکن است) و تخت جمشید (ستون های آهکی که سر آن ها شبیه به سر ستون های تخت جمشید است. ضمناً نورپردازی زیبا و حرفه ای داخل غار زیبایی آن را دو چندان نموده و باعث شده گردشگران به راحتی بتوانند اشکال مختلف را تشخیص دهند. از امکانات رفاهی ایجاد شده در اطراف غار می توان به شهربازی، رستوران، رصدخانه، فروشگاه های صنایع دستی و پارکینگ اشاره نمود.

  • آدرس: کبودرآهنگ غار علیصدر
  • مدت زمان بازدید: 2 ساعت
  • ساعات بازدید: شش ماهه اول سال (8 تا 20) و شش ماهه دوم سال (8 تا 15)
  • جهت دسترسی: برای رسیدن به غار از سمت همدان دو جهت وجود دارد. اولین جهت حرکت به سمت شهر لالجین و سپس بیجار و دومین جهت حرکت به سمت شهر کبودرآهنگ و سپس حرکت به سمت سه راهی نوژه (جهت همدان به شهر رزن)
  • فاصله تا همدان: 1 ساعت و 8 دقیقه (75 کیلومتر)

تالاب آبشینه

تالاب آبشینه تالابی با وسعت 85 هکتار در فاصله کیلومتری همدان و در مرکز دهستان سنگستان واقع شده است که در پشت سد آبشینه و روی رودخانه آبشینه ایجاد شده است. این تالاب به علت اینکه در جهت مهاجرت پرندگان آفریقایی از جمله پلیکان، درنا، فلامینگو، حواصیل و... واقع شده است، از فصل بهار تا اواخر مهر میزبان این پرندگان است. از گونه های پوشش گیاهی غنی اطراف این تالاب می توان به آفتابگردان، نعنا، شب بو، گل گاوزبان و چند گونه گیاه آبزی اشاره نمود.

  • آدرس: همدان، دهستان سنگستان
  • مدت زمان بازدید: از نصف روز یا یک روز
  • جهت دسترسی: شما می توانید خود را به وسیله بلوار بهشت و سپس بزرگراه همدان ملایر خود را به این تالاب برسانید.
  • فاصله از همدان: 26 دقیقه (15.6 کیلومتر)

دره مرادبیگ

دره مرادبیگ یکی از ییلاق های خوش آب و هوا و مناسب برای پیاده روی و کوهنوردی در نزدیکی همدان است. برترین جهت پیاده روی در این دره، جهت 8 کیلومتری بوده که از ابتدای دره شروع می گردد و به چشمه فرشه ختم می گردد. مرادبیگ که در دامنه های کوه الوند واقع شده با برخورداری از باغات فراوان، رودخانه و چندین چشمه به یکی از برترین تفرجگاه های همدانی ها برای فصل تابستان و فرار از گرمای شهر تبدیل شده است. روستای سیلوار یکی از زیباترین جاذبه های این دره است که چشمه های پرآب و باغات گیلاس، بافت سنگی و گلی خانه های روستا و قله های پربرف در اطراف روستا باعث ایجاد منظره ها زیبا در آن شده است.

از مکان های معروف دره مرادبیگ می توان به دره گرگ و دره غول اشاره نمود. این دره زمانی خارج از محدوده شهری قرار داشت؛ اما با توسعه شهر بخشی از آن شد و حتی می توان با وسایل نقلیه عمومی نیز به این دره زیبا رفت.

  • آدرس: 7 کیلومتری جنوب همدان
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • جهت دسترسی: برای دسترسی به این دره باید ابتدا به سمت خیابان جهاد حرکت نموده و سپس خود را به وسیله جاده مرادبیگ به منطقه یک برسانید.
  • فاصله تا همدان: 19 دقیقه (6.7 کیلومتر)

روستای ورکانه

روستای ورکانه یکی از شش روستای گردشگری استان همدان و در واقع نگین گردشگری این است. آنچه باعث شده است این روستا چنین جایگاهی پیدا کند، معماری تمام سنگی آن است. در روستای ورکانه خانه ها و سایر بخش ها تماما از سنگ ساخته شده و کوچه ها هم کاملا جدول کشی و سنگ فرش شده هستند. هنگام تابش نور خورشید، همه بخش های روستا قهوه ای سوخته به نظر می رسد و گردشگران شاهد چشم انداز ای جالب و منحصر به فرد خواهند بود.

بعلاوه در صورت تمایل می توانید شبی را در اقامتگاه بومگردی ورکانه بگذرانید که بر اساس معماری بومی و تنها با چوب و سنگ ساخته شده است. دکوراسیون داخلی و خارجی این اقامتگاه نیز واقعا مجذوب کننده است و می توانید در آن غذای محلی منطقه را امتحان کنید و خوابیدن در رختخواب های سنتی و لذت بردن از گرمای کرسی را نیز تجربه کنید.

ضمناً طبیعت این روستا هم واقعا چشم نواز است و وجود باغات و دره های سرسبز، دو رودخانه ورکانه و سیمین و قنات های پرآب در اطراف روستا، ورکانه را به یکی از منحصر به فردترین روستاهای ایران تبدیل نموده است.

از جاذبه های این روستا می توان به گورستان بدون سنگ قبر و اصطبل تاریخی پرورش اسب مهری خانم که تماما از سنگ ساخته شده است اشاره نمود.

آدرس: 23 کیلومتری جنوب شرق همدان

مدت زمان بازدید: نصف روز

جهت دسترسی: برای رسیدن به این روستا ابتدا باید خود را به بلوار بهشت برسانید و در به حرکت خود در جهت سد اکباتان ادامه دهید.

فاصله تا همدان: 33 دقیقه (23.2 کیلومتر)

سد اکباتان

دریاچه و سد اکباتان یکی از مهم ترین سدهای استان همدان بوده که جهت دسترسی آن در کیلومتر 5 جاده ملایر به همدان منشعب شده و برای رسیدن به آن باید رودخانه و روستای سنگستان را که خود دارای باغات کشاورزی و منظره ها زیبایی است، پشت سر بگذارید.

سد اکباتان با 79 متر ارتفاع روی رودخانه آبشینه تاسیس شده و به علت طبیعت و زیبا و سرسبز اطراف آن (15 هکتار از فضای اطراف سد با درختان سرو، کاج، اقاقیا و زبان گنجشک، درختکاری شده است)، امکان انجام ورزش های آبی مانند قایق سواری و اسکی روی آب و فاصله کم آن تا همدان، به تفرجگاه مناسبی برای همدانی ها تبدیل شده است؛ اما متاسفانه این سد هم در حال حاضر تا مقدار زیادی قربانی خشکسالی شده است.

از دیگر امکانات رفاهی این سد می توان به مهمانسرا، تعدادی اتاقک موقت با حداقل امکانات رفاهی، یک چایخانه سنتی و دسترسی به برق اشاره نمود. در خصوص دریاچه پشت سد هم باید گفت که وسعت آن 60 هکتار، حداقل ارتفاع آن 18 متر و حداکثر ارتفاع آن 32 متر است

آدرس: 13.4 کیلومتری جنوب شرق همدان

مدت زمان بازدید: از 2 ساعت تا یک روز

جهت دسترسی: برای رسیدن به این سد زیبا باید ابتدا جاده ملایر- همدان را در پیش بگیرید و سپس با ادامه جهت خود در جاده سد اکباتان که در کیلومتر 5 این بزرگراه واقع شده است و پشت سر گذاشتن روستای سنگستان، به سد می رسید.

فاصله تا همدان: 24 دقیقه (13.3 کیلومتر)

سراب گیان

در 22 کیلومتری جنوب غرب نهاوند در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا به نام سراب گیان وجود دارد که یکی از پرآب ترین چشمه های غرب ایران است. سراب گیان مکانی بسیار عالی برای فرار از گرمای تابستان است و جوشش آب از دل صخره ها و سنگ ها و فضای سرسبز اطراف که غالبا با درخت های بلوط پوشیده شده است، آن را به بهشتی کوچک در استان همدان تبدیل نموده است.

جهت منتهی به شهرستان نهاوند و سراب گیان که با درختان بید، زالزالک و چنار کهن احاطه شده است، نیز یک جاده رویایی است و هنگامی که وارد آن می شوید، گویی در حال رانندگی در یکی از زیباترین جاده های جنگلی شمال کشور هستید و در حال تماشای یک شاهکار هنری از طبیعت هستید؛ مخصوصا در پاییز.

ضمناً کمی بالاتر از سراب گیان به سراب گاماسیاب می رسید که یکی از بزرگ ترین چشمه های ایران است و بیشتر شبیه رودخانه است. سراب فارسبان در 32 کیلومتری جنوب غرب و سراب کنگاور کهنه در 45 کیلومتری جنوب نهاوند، از دیگر جاذبه های نزدیک سراب گیان است. برترین زمان بازدید از سراب گیان اوایل اردیبهشت تا اوایل آبان است. بعلاوه توصیه می کنیم قبل از ترک دماوند سوغات آن را که گز، حلوای گردویی، نقل و گردو می گردد، نیز بخرید.

  • آدرس: 22 کیلومتری جنوب غرب نهاوند
  • مدت زمان بازدید: نصف روز یا یک روز
  • جهت دسترسی: پس از رسیدن به شهرستان نهاوند باید ابتدا به سمت میدان عارف این شهر بروید و پس از پشت سر گذاشتن دو روستای دهنو و گیان در جنوب غربی نهاوند، جهتی در حدود 4/7 کیلومتر را طی کنید تا به سراب گیان برسید.
  • فاصله تا همدان: 2 ساعت و 5 دقیقه (131 کیلومتر)

دوزخ دره

دوزخ دره برخلاف نامش، ژرف دره ای زیبا در نزدیکی همدان است که بیشه زارها، آبشارها و چشمه های متعددی را در خود جای داده است و یکی از برترین تفرجگاه ها همدانی ها در فصل تابستان است. از جاذبه های شاخص این دره می توان به آبشار 15 متری معروف آن و رودخانه برفین دره امامزاده کوه که از هم پیوستن چشمه های متعدد تشکیل شده است، اشاره نمود.

در مجاورت دره و روی یکی از تپه های دامنه های اطراف آن، امامزاده ای به نام امامزاده کوه نظر شما را به خود جلب می نماید که کف آن با قالیچه های اهدا شده از طرف مردم فرش شده است. بومیان این منطقه معتقدند هر کس حاجت خود را از امامزاده گرفت، باید قالیچه ای را به آن اهدا کند.

آدرس: 8 کیلومتری غرب تهران منطقه دوزخ دره

مدت زمان بازدید: نصف روز یا یک روز

جهت دسترسی: برای رسیدن به این دره باید از شهرهای مریانج و سولان عبور کنید و امامزاده کوه را نیز پشت سر بگذارید.

فاصله تا همدان: 26 دقیقه 14.1 کیلومتر

عکاس تصویر کاور: عادل باخدا

منبع: کجارو / / fa.wikipedia.org / سیری در ایران / تسنیم / کجارو / بیتوته / ganjname.com / کجارو / سیری در ایران

به "برنامه سفر آخر هفته در استان همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سفر آخر هفته در استان همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید