زیرساخت ناقص برای افشای تخلفات در شهرداری مشهد ، شورای نو شهر سامانه فاش را احیا می نماید؟

به گزارش وبلاگ من، سامانه فاش شهرداری مشهد حدود 2 سال است که ایجاد شده؛ اما این سامانه نقص های زیادی دارد که شعار شفافیت در شهرداری و حمایت از گزارش کنندگان تخلفات مدیران شهری را محقق نمی کند.

زیرساخت ناقص برای افشای تخلفات در شهرداری مشهد ، شورای نو شهر سامانه فاش را احیا می نماید؟

گروه دانشگاه وبلاگ من، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * حدود 2 سال قبل بود که سوت زنی در رسانه ها بر سر زبان ها افتاد. سوت زن کسی است که به افشای فساد در بخش های دولتی یا خصوصی و عمومی می پردازد و از فعالیت های غیرقانونی که منافع مردم را به خطر می اندازد، پرده برمی دارد. یکی از نهاد هایی که می تواند بسیار فسادخیز باشد، شهرداری ها هستند. شهرداری ها به علت اینکه تا حد زیادی خود را مصون از پاسخگویی به نهاد های نظارتی دولتی می بینند و از طرف دیگر، منابع اقتصادی زیادی به سمت آن ها سرازیر می گردد، می توانند منشأ فساد های زیادی در میان مدیران باشد. از همین جهت بود که اعضای شورای پنجم مشهد تصمیم گرفتند که با مصوبه ای، شهرداری را مکلف نمایند که فعالیت های خود را در سامانه ای شفاف سازی کند.

شورای شهر، مصوبه سوت زنی در شهرداری مشهد را در هفتاد و پنجمین جلسه خود در 30 مهر 98 به تصویب رساند. هدف از آن هم ایجاد بستری امن برای تضمین حمایت های مادی و معنوی از اعلام نمایندگان تخلف، پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و افزایش سلامت نظام اداری و ... اسم شده است. در این مصوبه فساد اداری هرگونه فعل یا ترک فعل واقع شده یا در حال وقوع به وسیله کارکنان شهرداری، ستاد منطقه ها، سازمان ها، شرکت ها و موسسات وابسته یا شورای اسلامی شهر یا طرف های قراردادی مجموعه های یاد شده که به وسیله هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت جمعی، فردی یا سازمان به صورت عمدی، یا نقض قوانین و مقررات کشور یا مصوبات شورای اسلامی شهر انجام پذیرد یا ... تعریف شده است.

زیرساخت ناقص برای افشای تخلفات

براساس این مصوبه قرار بود که در شهرداری مشهد یک کمیسیون حمایت و تشویق اعلام نمایندگان فساد اداری تشکیل گردد که اعضای آن شهردار یا معاون اقتصادی او، معاون نظارت، پایش و پیگیری برنامه شورای شهر، مدیرکل حراست شهرداری، مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری، مدیرکل حقوقی شهرداری و مدیرکل منابع انسانی شهرداری بودند.

در این مصوبه راه چاره حمایت از سوت زنان هم در بند 2 وظایف این کمسیون به این صورت اسم شده است: اتخاذ و اعمال راه چاره های قانونی به منظور حمایت و تأمین امنیت و جبران خسارت اشخاصی که اطلاعات خود را بری پیشگیری، کشو یا اثبات تخلف در اختیار کمسیون قرار داده اند. بعلاوه در این مصوبه سازوکار هایی برای تشویق اقتصادی سوت زنان هم درنظر گرفته شده است.

همه سازوکار های سوت زنی در شهرداری و شورای شهر مشهد در سامانه فاش به آدرس https://www.mashhad.ir/index.php?module=web-directory&wd-id=99600 نهاده شد. با مراجعه به این سامانه، اطلاعاتی از قرارداد های شهرداری مشهد را مشاهده می کنید. در پایین صفحه هم بخشی با اسم ارتباط با ما نهاده شده که این بخش صرفا آدرس ساختمان شهرداری مشهد، کدپستی، تلفن شهرداری مرکز، تلفن مرکز ارتباطات مردمی، نمابر، رایانامه و ... نهاده شده است.

در این سامانه جایی برای ارائه اطلاعات درباره تخلفات پیش بینی نشده است و احتمالا توقع اعضای شورای شهر این بوده که شخصی که تخلفی را در شهرداری دیده، با شماره 137 تماس بگیرد و اطلاعات را ارائه دهد یا به آدرس ایمیل شهرداری، اسناد را ایمیل کند. این سامانه قراردادها، مستندات بودجه و بعضی از معاملات شهرداری نهاده شده، اما معین نیست که آیا همه این معاملات و قرارداد ها در این سامانه اعلام می گردد یا نه؟ یا چه راه چارهی برای حفظ هویت افشانماینده اطلاعات درنظر گرفته شده است؟ جایی برای بارگذاری اسناد وجود دارد؟ این ها سوالات ساده ای هستند که سامانه فاش شهرداری مشهد را به چالش می کشند. می توان گفت که همین چالش ها هم باعث شده تا سامانه فاش پس از 2 سال فعالیت، ناکارامد باشد.

در آبان 99، یعنی حدود یک سال پس از تصویب این مصوبه، روزنامه شهرآرا، ارگان رسمی شهرداری مشهد در گزارشی بیان کرد که 28 تخلف در سامانه سوت زنی شهرداری مشهد ثبت شده و شهرداری به سوت زنان 30 میلیون تومان پاداش داده است. دومین گزارش از این سامانه هم مربوط به ششم تیر سال جاری بود؛ یعنی چند روز قبل از آنکه شورای پنجم جایگاه ها تصمیم گیری را به اعضای شورای ششم تحویل دهند. در واقع این گزارش درباره این بود که چند بخش تازه به این سامانه افزوده شده است.

شورای شهر تازه سامانه فاش را احیا می نماید؟

سامانه فاش از همان ابتدا که در مجموعه مدیریت شهری مشهد راه اندازی شد، حرفی فراتر از شفافیت قرارداد ها و تعاملات شهرداری داشت. این سامانه با توجه به نامش قرار بود زیرساخت و ابزاری برای ارائه گزارش تخلفات مسئولان شهرداری و همه حقوق بگیران این نهاد در همه بخش های آن باشد، اما این زیرساخت به خوبی مهیا نشد و از سامانه، صرفا به اسم جایی برای بیان بخشی از قرارداد های اقتصادی شهرداری مشهد مورد استفاده نهاده شد.

حال سوال اینجاست که شورای ششم می تواند یا می خواهد این سامانه را راه اندازی کند؟ یا سازوکاری برای افشای تخلفات مدیران شهرداری ایجاد خواهد نمود. مسلما ایجاد این زیرساخت، شهامت زیادی می خواهد و همانطور که هاشم دائمی، عضو فعلی شورای شهر مشهد در دوران نامزدی خود گفته بود، مسئولان باید برای مواجهه با این سامانه سعه صدر از خود نشان دهند. شهرداری شیشه ای از مشهد سربرمی آورد؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زیرساخت ناقص برای افشای تخلفات در شهرداری مشهد ، شورای نو شهر سامانه فاش را احیا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت ناقص برای افشای تخلفات در شهرداری مشهد ، شورای نو شهر سامانه فاش را احیا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید