تور مجازی: نواره کورونی چیست؟

به گزارش وبلاگ من، نواره کورونی خشکی باریک و طویل به طول 98 کیلومتر در دل دریای بالتیک است. کورونی پارکی ملی پر از منظره ها دیدنی، کافه، مسیرهای پیاده روی، ساحل ماسه ای، جنگل وحشی و گونه های مختلف گیاهی و جانوری است. در ادامه این مقاله از تور مجازی با خبرنگاران همراه باشید و درباره این نواره دیدنی بیشتر بخوانید و ببینید.

تور مجازی: نواره کورونی چیست؟

نواره کورونی (The Curonian Spit) خشکی ای به شکل زبانه ماسه ای در دل دریای بالتیک و به طول 98 کیلومتر است: بخشی از آن در مرزهای روسیه و بخش دیگر در لیتوانی نهاده شده است. نام این زبانه ماسه ای شکل که تالاب کورونی را از دریای بالتیک جدا می سازد، منتسب به قبیله ای باستانی به نام کورونی است که مدت ها قبل از استعمار پروس به وسیله آلمان ها، در این ناحیه سکونت داشتند. در سال 2000، این نواره به خاطر شرایط منحصربه فرد و تنوع زیستی بالا در فهرست میراث دنیای یونسکو نهاده شد.

عرض این نواره از 400 تا 3800 متر متغیر است. مرز بین روسیه و لیتوانی در کیلومتر 49 از زلنوگراد (منطقه کالینینگراد) است. هر دو کشور این نواره را منطقه ای حفاظت شده و با نوعی پارک ملی می شناسند. بخش بزرگی از این نواره (چیزی حدود 72 درصد) پوشیده از جنگل است: بیش از 600 نوع درخت و گونه گیاهی مختلف در این نقطه می روید. از نظر گونه های جانوری نیز این منطقه زیستگاه گوزن، گراز وحشی و روباه و در کل 296 گونه جانوری است. اما، در اصل، این نواره به تعداد پرندگانش معروفیت دارد. اینجا، از گذشته دور، در جهت مهاجرت بیش از 160 گونه از پرندگان، از شمال اروپا به نقاط گرمتر، بوده است. در فصل مهاجرت، حدود 1 میلیون پرنده برفراز این نواره به پرواز درمی آیند و 102 گونه مختلف پرندگان، به طور دائم، در این محل لانه نموده اند. از این رو، این نواره به پل پرندگان معروف است. بعلاوه، قدیمی ترین پایگاه پرنده شناسی دنیا که در سال 1901 ایجاد شده و تا به امروز فعالیت می نماید، در این نواره نهاده شده است.

هر دو سوی نواره از سواحل ماسه ای تشکیل شده اند؛ بنابراین می توانید هم از شنا کردن در آب زلال تالاب و هم آب شور دریای بالتیک لذت ببرید. برترین زمان برای لذت بردن از جاذبه های طبیعی نواره در ماه های می و نوامبر است. بسیاری از جهتهای توریستی جذابی که در این ناحیه ساخته شده اند را می توانید در تصاویر پانوراما به وضوح ببینید.

یکی از مرتفع ترین بخش های این نواره، مولرهایت (Mullers Height) با ارتفاع 44/6 متر است. تپه بروچبرگ (The Bruchberg Dune) چشم انداز زیبایی به دریا، تالاب کورونی، دریاچه چایکا (Lake Chaika) و چندین آبادی دارد. اما در این نواره نقاطی با ارتفاع بیشتر هم وجود دارد: برای مثال در نزدیکی دریاچه لبد (Lake Lebed) ارتفاعاتی به بلندی 54 متر وجود دارد. یکی دیگر از این ارتفاعات افاهایت (Efas Height) نام دارد که در بالای تپه ارخووایا (Orekhovaya) نهاده شده و 61 متر بلندا دارد.

یکی از دیدنی ترین جاذبه های این نواره جنگل پایکوبیان (یا جنگل مست) است. درختان این جنگل در اوایل دهه 50 میلادی و در نزدیکی آبادی رایبچی کاشته شده اند. ساقه های درختان کاج چنان درهم پیچیده اند که به سان درختان در حال پایکوبی می مانند. علت اصلی به وجود آمدن چنین اشکالی در ظاهر درختان معین نیست. طبق یکی از مهمترین دیدگاه ها در این خصوص، علت چنین پیچ خوردگی هایی فعالیت لارو حشرات است.

قسمتی از نواره که در لیتوانی واقع شده است نیز بسیار دیدنی است. تپه پارنیدیس (The Parnidis Dune) در نزدیکی روستای نیدا چشم انداز بسیار زیبا و جاذبه های تاریخی بسیار دیدنی دارد.

متاسفانه، نواره کورونی جزو منطقه ها در معرض خطر دنیا است. در اوایل قرن 17 میلادی، جنگل زدایی، این ناحیه را تا مرز نابودی کشاند: تلماسه های متحرک جهتها را مسدود نموده و روستاها و سکونت گاه ها در زیر خاک مدفون ماندند. تنها وقتی شن های روان سبب بروز مشکلاتی برای کشتیرانی شدند، دولت پراس (که در آن موقع مدیریت این منطقه را در دست داشت) برای مقابله با جنگل زدایی وارد عمل شد.

حتی امروزه نیز برای محافظت و نگهداری این منطقه باارزش فعالیت هایی در حال اجرا است. اما طبیعت همواره یک گام جلوتر از توان بشریت پیش می رود. این روزها، طوفان های دریای بالتیک با شدت بسیار سواحل ماسه ای را می سایند و تلماسه ها را به درون دریا می ریزند.

تصاویر پانوراما

در این قسمت می توانید 18 تصویر پانورامای زیبا از این نواره منحصربه فرد را ببینید.

تور مجازی روزهای یکشنبه و چهارشنبه، ساعت 11:15 شب در وبلاگ من منتشر می گردد. برای دسترسی به مقاله های این بخش به صفحه اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

منبع: کجارو / airpano.com

به "تور مجازی: نواره کورونی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجازی: نواره کورونی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید