بلینکن: هیچ منافع دیگری را با توافق هسته ای معاوضه نمی کنیم

به گزارش وبلاگ من، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گویی با مطرح کردن این که پیش از ملاقات رئیس جمهور این کشور با همتای روسی اش درباره موضوع فروش ماهواره پیشرفته روسی به ایران اظهار نظر نمی کند، به موضوع پیشرفت برنامه هسته ای ایران پرداخت.

بلینکن: هیچ منافع دیگری را با توافق هسته ای معاوضه نمی کنیم

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی. بی. اس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تبادل نظر با این شبکه در برنامه Face the nation، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با توجه به گزارش واشنگتن پست مبنی بر این که روسیه قرار است یک سامانه پیشرفته ماهواره ای به ایران بفروشد، در روابطش با روسیه آن ها را تنبیه خواهد نمود یا به همکاری آن ها در مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین نیاز دارد، شرح داد: اول از همه، وقتی بحث مذاکرات هسته ای مطرح است، ما هیچ مسئله یا منافع دیگری را با توافق هسته ای معاوضه نمی کنیم. مذاکرات صندلی خودش را دارد؛ بنابراین شفاف خواهم گفت. دوما، من جلوتر از رئیس جمهور پیش نخواهم رفت. احتمال می دهم که او درباره این موضوع ظرف چند روز آینده با رئیس جمهور پوتین صحبت کند. ملاقات رئیس جمهور با رئیس جمهور پوتین بی ارتباط با امور جاری دنیا نخواهد بود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور از نشست G 7، نشست ناتو و نشست رهبران اتحادیه اروپا بازخواهد گشت. جمعا، وقتی ما همه دموکراسی های دنیا را کنار هم قرار می دهیم، یک قدرت باور نکردنی نظامی، مالی، سیاسی و دیپلماتیک ایجاد می گردد. یک نظرسنجی عظیم نشان داد که در این کشور ها اعتماد به رهبری آمریکا، یعنی رهبری رئیس جمهور بایدن 75 درصد است. از 17 درصد سال گذشته به این میزان رسیده است. بنابراین، ما الان در صندلیی قرار داریم که نتیجه دوباره قدرت دریافت رهبری آمریکا برای همکاری و متحد کردن تمامی این کشور ها برای هدف مشترک است، از جمله در زمینه سر و کار داشتن با چالش هایی از جانب روسیه و چین.

بلینکن در ادامه در پاسخ به این سوال که بازگردانی دانشی که ایران در مدت کاهش تعهدات هسته ای اش کسب نموده به حالت اولیه چطور امکان پذیر است، گفت: ایران در سطح بالاترین غنی سازی می نماید. در سطحی بالاتر از آنچه در توافق مجاز است؛ و درست می گویید که در حال افزودن بر دانشش در این زمینه است. اگر این فرایند مدتی بیشتر ادامه بیابد، اگه بیشتر پیش بفرایند، به گفته شما، دانشی در اختیار خواهند داشت که بازگردانی اش بسیار سخت خواهد بود. فکر می کنم این مسئله در به جای خود بازگردادن مسئله هسته ای، همان طور که توافق هسته ای نموده بود، فوریت ایجاد می نماید، متاسفانه ایران الان با توافق فاصله دارد که در نتیجه خروج ما از توافق بوده است.

منبع: فرارو

به "بلینکن: هیچ منافع دیگری را با توافق هسته ای معاوضه نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن: هیچ منافع دیگری را با توافق هسته ای معاوضه نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید