برنامه ریزی های لازم برای حذف کنکور انجام گرفته است ، امکان پذیرش 912 هزار نفر در رشته های بدون آزمون

به گزارش وبلاگ من، وزیر علوم با اشاره به امکان پذیرش 912 هزار نفر در رشته های بدون آزمون گفت: حرکت به سمت حذف کنکور بوده و برنامه ریزی های لازم در این مورد انجام گرفته است.

برنامه ریزی های لازم برای حذف کنکور انجام گرفته است ، امکان پذیرش 912 هزار نفر در رشته های بدون آزمون

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ من، صبح امروز نشست مجازی منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اصحاب رسانه برگزار گردید. در این نشست غلامی ضمن تبریک اعیاد فرخنده و روز خبرنگار گفت: وبلاگ من وظایف حساس، پرزحمت و در بعضی عرصه ها پرمشقتی دارند و در طول تاریخ انقلاب اسلامی مکررا وبلاگ منی را داشته و داریم که از جان و مال زندگی خود گذر کردند تا وظیفه اطلاع رسانی را به خوبی انجام دهند.

وزیر علوم ادامه داد: تامین منابع اطلاعاتی ارزشمند است و گاهی تصمیم براساس اطلاع نادرست آثار زیان باری می تواند داشته باشد و در مقابل یک اطلاع رسانی صحیح می تواند در از آثار زیان بار یک رویداد جلوگیری کند. در حیطه خبررسانی و خبرنگاری ارزیابی و ارزش گذاری راحت نیست که بتوانیم ارزش محدودی را تعیین کنیم.

غلامی با اشاره به بحث برگزاری کنکور سراسری گفت: آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری با تمام نقد ها و تاکیدات برگزار گردید و مراجع رسمی میزان رضایتمندی از برگزاری کنکور ارشد را 91 درصد مطرح نمودند.

وی با بیان اینکه 912 هزار نفر می توانند در رشته های بدون آزمون شرکت نمایند، گفت: داوطلبان ضروری است توجه داشته باشند که تعداد زیادی رشته محل های دانشگاهی در کشور (لیست و اسامی آن ها در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قابل دسترسی است) براساس ارزیابی سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می نمایند و برای این رشته ها احتیاجی به شرکت در کنکور نیست درواقع 20 درصد دوره های روزانه، 45 درصد دوره های شبانه یا نوبت دوم و بالای 98 درصد ظرفیت دانشگاه های غیردولتی و دانشگاه آزاد به صورت بدون کنکور دانشجو پذیرش می گردد و نمره آزمون برای آن ها تاثیری ندارد.

به گفته وزیر علوم، تراکم داوطلب در رشته های پزشکی است درحقیقت رقابت برای 109 هزار صندلی پزشکی است که کمتر از 11 درصد ظرفیت دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند.

غلامی مطرح نمود: در این خصوص ضروری است که داوطلبان با آنالیز انتخاب محل و رشته مورد علاقه خود برای تحصیل اگر احتیاجی به شرکت در کنکور نداشتند به وسیله ثبت نام و انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی اقدام نمایند، تگران عدم شرکت در کنکور سراسری نباشند مگر آنکه بخواهند در رشته های پرتراکم امتحان دهند. وزارت علوم در کوشش است تا پذیرش در بخش بدون آزمون را جا بیندازد و در این شرایط کرونایی امیدواریم که این مسئله رخ دهد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی های لازم برای حذف کنکور انجام گرفته و به هماهنگی بین وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش احتیاج دارد، تاکید نمود: برای اینکه مطرح می گردد کنکور سراسری در چه زمانی کاملا حذف می گردد باید خاطرنشان کرد که حرکت به این سمت در حال اجرا است و عملا به این سمت پیش می رویم که در شرایط بیماری کرونا این مسئله شفاف تر به داوطلبان اطلاع رسانی گردد.

کسب رتبه 15 در پایگاه رتبه بندی اسکوپوس برای فرایند آموزش عالی در فضای بین الملل

وزیر علوم فرایند آموزش عالی کشور در فضای بین الملل را روبه رشد و تعالی دانست و گفت: در رتبه بندی های جهانی از لحاظ رشد علمی صندلی پانزدهم را داریم و براساس ارزیابی پایگاه اسکوپوس با یک پله ارتقا نسبت به سال قبل به رتبه 15 رسیدیم.

غلامی گفت: در حوزه پژوهش حمایت های جدی صورت می گیرد و تمام کوشش دانشگاه ها این است که منابع اقتصادی خود را در حوزه پژوهش حفظ نمایند. با توجه به شرایط اعتبارات متوسط و گاهی حداقلی، اعتباری که برای پژوهش در نظر گرفته شده 15 درصد به بالا بوده است لذا سایر منابعی که در قانون بودجه برای پژوهش پیش بینی شده دانشگاه ها سعی کردند در همان امور پژوهشی جذب و صرف نمایند.

کوشش برای توسعه ارتباط با صنعت

وی درباره کاربردی کردن پژوهش ها بیان نمود: معمولا نگاه ها و سوالات این است که کار های تحقیقاتی انجام گرفته در سطح بین المللی چه تاثیراتی در توسعه بخش های مختلف کشور دارد. ضمن حفظ صندلی علمی کشور همیشه همکاران را به حضور در پروژه هیا تحقیقاتی کاربردی تشویق و همچنین از رساله های دکتری و ارشد همسو با حل مسائل صنعت و جامعه حمایت کردیم از طرف دیگر سعی داریم ارتباط با صنعت را توسعه دهیم.

به گفته غلامی، مراکز پژوهشی کشور را به سمت انجام تحقیقات در ذیل پژوهشگاه شان سوق دادیم که از پراکنده کاری اجتناب گردد از طرف دیگر حذف بخش آموزشی از پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها به بحث پروژه های کاربردی یاری خواهد نمود.

37 پارک علم و فناوری تحت مدیریت وزارت علوم

وزیر علوم درباره تبدیل دانش به ثروت در حوزه فناوری های کاربردی ادامه داد: 37 پارک علم و فناوری کشور تحت مدیریت ما، 1 پارک تحت مدیریت معاونت علمی و فناوری و بقیه مربوط به سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها هستند که معاونت علمی مسئولیت حمایت همه آن ها را برعهده دارد. 197 مرکز رشد در دانشگاه ها مستقر هستند و جمعیت قابل توجهی از شرکت های نوپا، استارتاپ ها را پوشش می دهند.

وی اضافه نمود: این مراکز رشد با استفاده از دستاورد های علمی دانشگاه ها، صاحبان ایده را یاری می نمایند تا یافته هایشان را به محصول تبدیل نمایند به خصوص در شرایط فعلی که تحریم ها مانع دسترسی به یکسری تجهیزات و دستگاه ها شده است. با حمیات های وزارت علم و سایر دستگاه ها امیدواریم در آینده شاهد حرکت های چشمگیری در این حوزه باشیم.

صادرات 80 میلیون دلاری محصولات فناورانه و پارک های علمی

غلامی مطرح نمود: بیش از 9 هزار شرکت مبتنی بر دانش و فناوری داریم که حدود 6 هزار شرکت دانش بنیان هستند و 1800 شرکت آن ها در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه ها حضور دارند.

وی با اشاره به فروش دستاورد های شرکت های دانش بنیان در سال های گذشته توضیح داد: شرکت های دانش بنیان در سال 92 حدود 450 میلیارد تومان فروش داشتند که این فروش در سال 98 به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است و این موضوع نشان از توسعه و گسترش فعالیت این شرکت ها دارد. در بحث صادرات هم علیرغم تمام محدودیت ها حدود 80 میلیون دلار صادرات محصولات فناورانه و پارک های علم و فناوری را داشته ایم.

ترم اول دانشجویان جدیدالورود مجازی برگزار می گردد

وزیر علوم همچنین در مورد نحوه آموزش دانشجویان در ترم جاری نیز توضیح داد: با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا ویروس و براساس اعلام وزارت بهداشت در این زمینه، بنابراین به احتمال قریب به یقین ترم پیش رو به صورت آموزش مجازی خواهد بود و با تنظیمی که روی تعداد واحد های دانشجویان جدیدالورود خواهد گرفت این دانشجویان ترم اول خود را به شکل مجازی برگزار خواهند کرد البته یک طرحی را نیز داریم که اگر شرایط مناسب باشد چند هفته دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه ها پذیرش شوند تا این دانشجویان با حضور در دانشگاه ها از فضای دانشگاه ها و گروه های دانشگاهی آشنا شوند. در این شرایط نیز کسانی که غیربومی باشند سیستم خوابگاهی برای آن ها به صورت سرویس هتلینگ ارائه خواهد شد و تغذیه نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی به این دانشجویان داده خواهد شد.

امکان حضور دانشجویان دانشگاه دارای واحد های عملی و آزمایشگاهی در دانشگاه ها

وی همچنین در مورد شرایط تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز تاکید نمود: دانشجویان پذیرفته شده سال های قبل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که واحد های عملی دارند به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی شرایط تحصیلی شان به این شکل است که با رعایت پروتکل های بهداشتی دانشگاه ها دوره ای را برای حضور این دانشجویان در دانشگاه ها به منظور انجام تحقیقات و گذراندن واحد های عملی اختصاص بدهند که البته این تصمیم گیری ها به دانشگاه ها واگذار شده است که براساس برنامه ها، ضرورت ها و امکانات خود می توانند در این زمینه تصمیم گیری نمایند بنابراین ما سال آینده یک نیم سال ترکیبی خواهیم داشت.

شروع ترم آینده دانشگاه ها از 15 شهریور

غلامی با تاکید بر این که ترم آینده دانشگاه ها از 15 شهریورماه شروع خواهد شد، اظهار کرد: دانشگاه ها کوشش می نمایند تا برای دانشجویان امکانات سخت افزاری بیشتری فراهم کند تا در مواردی که به دلیل کاستی های سخت افزاری این افراد با مشکل روبرو شده بودند را تا حد امکان رفع نمایند؛ بنابراین دستاورد های این ترم دانشجویان، اساتید و دانشگاه ها در حوزه آموزش مجازی بسیار ارزشمند است و نتایج ارزشیابی ها در این خصوص بسیار قابل توجه است.

پفراینده های متعدد جعل و صدور غیرقانونی مدرک تحصیلی در دادگستری مورد پیگیری است

وی درباره آخرین اقدامات و برخورد وزارت علوم با جعل مدرک و متخلفان این امر اظهار کرد: جعل مدرک و صدور مدرک غیرقانونی خود از احکام قضایی را شامل می گردد و از نظر رسیدگی به جرائم عمومی نیز این موضوع قابل رسیدگی است، اما مواردی را که به وزارت علوم گزارش می گردد و یا به وسیله فضا های مختلف تبلیغاتی این موضوع مورد مشاهده قرار می گیرد مستقیما این موضوع به منظور پیگیری های بیشتر به بخش حقوقی این وزارتخانه ارسال می گردد و در حال حاضر موارد متعددی از این تخلفات وجود دارد که پفراینده های آن ها در دادگستری مورد پیگیری قرار می گیرد.

راه اندازی سامانه ارزیابی مدارک تحصیلی

وزیر علوم توضیح داد: برای این که جعل مدرک و تخلفات این چنینی را حل کنیم تمامی سوابق تحصیلی مدارک فارغ التحصیلان را به تدریج بر روی سامانه ای ملی که قابل دسترسی برای دستگاه های مختلف در سیستم دولت الکترونیک باشد را منتقل می کنیم. این اقدام از فارغ التحصیلان سال 1398، 1397 و 1396 و به سمت فارغ التحصیلان گذشته به تدریج انجام می دهیم و موجب خواهد شد هرجا که هر فردی مدرکی را ارائه می دهد با وارد کردن کد ملی فرد فارغ التحصیل همه دستگاه ها اعم از دولتی و یا غیردولتی به وسیله سامانه ارزیابی مدارک تحصیلی در مورد صحت آن مدرک تحصیلی اطلاع کسب نمایند.

غلامی خاطر نشان کرد: موسسات و دانشگاه های غیردولتی یک بارکدی را بر روی مدارک فارغ التحصیلان درج می نمایند و موظف به ثبت این بارکد هستند که با اسکن کردن آن کد می توان به اطلاعات آن مدرک اصالت و یا جعلی بودن آن دسترسی پیدا کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی نیز همزمان باید اطلاعات خود را در سامانه ملی ارزیابی مدارک تحصیلی منتقل کند که البته سامانه داخلی نیز برای خود تعریف کردند که براساس گزارشی که رییس این دانشگاه گزارش دادند این سامانه در حال نهایی شدن است بنابراین ما باید این سامانه را در جامعه معرفی کنیم تا افراد، دستگاه ها و سایر نهاد ها با ورود به این سامانه مدارک تحصیلی افراد را به طور مستقیم استعلام کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگرچه ممکن است تا درج مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان در سامانه فوق تعدادی از افراد اقدام به جعل مدارک و یا تخلفات دیگر را انجام دهند که این افراد حتما مورد پیگیری های حقوقی و قضایی خواهد گرفت و افرادی هم که اطلاعاتی در این خصوص به دست می آورند آن را به ما گزارش دهند تا پیگیری ها و برخورد های قضایی صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برنامه ریزی های لازم برای حذف کنکور انجام گرفته است ، امکان پذیرش 912 هزار نفر در رشته های بدون آزمون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی های لازم برای حذف کنکور انجام گرفته است ، امکان پذیرش 912 هزار نفر در رشته های بدون آزمون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید