از فرودگاهی عجیب در ژاپن بیشتر بدانید
به گزارش وبلاگ من، فرودگاه بین المللی کانسای، دومین فرودگاه بزرگ کشور ژاپن و در عین حال یکی از عجیب ترین فرودگاه های جهان به شمار می رود.
فرودگاه های بسیاری در جهان می توان یافت که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. ولی فرودگاه کانسای را، با توجه به ویژگیهایش نمی توان با هیچ کدام از فرودگاه های دیگر مقایسه کرد. برای آشنایی بیشتر با این فرودگاه جالب در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید.
فرودگاه بین المللی کانسای دومین فرودگاه مهم کشور ژاپن محسوب می گردد که بر روی جزیره ای مصنوعی در میان خلیج ازاکا و 38 کیلومتری جنوب غربی ایستگاه ازاکا نهاده شده است. این فرودگاه در سال 1994 به منظور کاهش بار ترافیکی فرودگاه بین المللی ازاکا شروع به کار نموده است. از آنجایی که فرودگاه ازاکا در نزدیکی حومه پر جمعیت شهرهای ایتامی و تویوناکا و در جوار ساختمان های بلند مرتبه نهاده شده است، راهی برای توسعه آن وجود نداشت. بنابراین، ایجاد فرودگاهی بر روی جزیره ای مصنوعی به طول 4 کیلومتر و عرض 2/5 کیلومتر برای راهکار پیشنهاد شد.
پس از تایید طرح، پروژه احداث آن در سال 1987 کلید خورد و در حدود 48،000 بلوک سنگی و بتنی در داخل دریا به صورت عمودی نصب شد. بعلاوه سه کوه برای دفن 21،000،000 مترمکعب زباله حفر شد. علاوه بر این، 10،000 هزار نفر کارگر در طی 10 میلیون ساعت کاری و در عرض سه سال، با استفاده از 80 کشتی، لایه ای به پهنای 30 متر در داخل دریا را ایجاد کردند. پلی به طول سه کیلومتر تنها راه ارتباطی این فرودگاه با جزیره اصلی است.
هزینه کل ساخت فرودگاه کانسای بالغ بر 20 بیلیون دلار برآورد شده است که هزینه های احیای زمین، دو باند فرودگاهی، پایانه مسافری و تسهیلات رفاهی را در برمی گیرد. البته بخشی از هزینه های اضافی به علت سستی خاک در خلیج ازاکا بر پروژه تحمیل شده بود. از آنجایی که به علت رانش زمین و سستی خاک منطقه خطر جدی امنیت فرودگاه را دچار مخاطره می کرد، کلیه تدابیر لازم در مورد مهندسی ژئوتکنیکی برای تامین امنیت پروژه پیش بینی شد. با وجود کلیه حوادث ناخوشایند در ابتدای پروژه، فرودگاه کانسای موفقیت بزرگی در زمینه مهندسی به شمار می رود. از این رو، در سال 2001 فرودگاه مذکور در رده شاهکارهای مهندسی هزاره نهاده شد و جایزه خود را از انجمن مهندسی عمران آمریکا دریافت کرد.
تجربه های به دست آمده در طول ساخت این فرودگاه به حدی مورد توجه نهاده شد که در پروژه ساخت سه فرودگاه مهم دیگر بر روی جزیره های مصنوعی از جمله فرودگاه نیو کیتاکیوشو (New Kitakyushu)، فرودگاه کوب (Kobe) و فرودگاه بین المللی چوبو سنتریر (Chūbu Centrair) مورد استفاده نهاده شد.
منبع: الی گشت