ابهامات در روش قرعه کشی خودرو، سامانه یکپارچه مشکل را حل می کند؟

به گزارش وبلاگ من، برخی مردم تاکید می کنند که روش قرعه کشی، فاقد شفافیت است. در واقع آنها مدعی هستند که قرعه کشی در کار نیست و در این فرایند تقلب صورت می گیرد. افراد می توانند با پرداخت مبلغی به یک رابط، بدون قرعه کشی خودرو را از خودروسازانی مانند ایران خودرو سایپا خریداری کنند.

ابهامات در روش قرعه کشی خودرو، سامانه یکپارچه مشکل را حل می کند؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در این مورد به وبلاگ من می گوید: به دلیل عدم سیاستگذاری درست و ناکارآمدی در سیاست گذاری، خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شد. قرعه کشی نیز سبب شد که صنعت خودرو به یک صنعت شانسی تبدیل شود.

او افزود: هدف قرعه کشی یکسان کردن شانس مصرف کننده واقعی برای خرید خودرو بود. اما طبق برخی از آمارها حدود 70 درصد از افرادی که در این قرعه کشی ها برنده می شوند، خودرو را برای انگیزه دلالی خریداری می کنند. این نشان دهنده عدم پیروزیت طراحان سامانه قرعه کشی در شفافیت و کاهش دلالی در بازار است. اتفاقاتی مثل پرداخت پول به یک رابط و خرید خودرو نیز در کشور شنیده می شود.

سامانه یکپارچه فروش؛ راهی برای ایجاد شفافیت؟

در پاسخ به همین ابهامات، وزارت صمت در پی اجرای طرح فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه است. به عبارت دیگر از این پس، همه خودروسازان دولتی و خصوصی باید از سامانه واحدی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان آن را طراحی می کند، برای قرعه کشی استفاده کنند. بر همین اساس در هفته گذشته طرح های فروش خودروسازان متوقف شد.

وزارت صمت در حالی این تصمیم را اعلام کرده است که سکان دار آن تا کنون چندین باز وعده حذف قرعه کشی را داده است. همچنان نیز مسئولان آن بر عملی شدن این وعده تاکید می کنند.

با وجود این، فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتکو با وبلاگ من گفت: به نظر می رسد تصمیم و اجرایی کردن این نوع از فروش ها از طریق دست های پشت پرده انجام می شود. در این تصمیمات افراد در پی نفع شخصی خود هستند.

او افزود: فروش خودرو از در کارخانه به هر صورتی که انجام شود، در آن رانت وجود دارد. به نظر نمی رسد این رانت با تصمیم وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه کشی و فروش از طریق این سامانه از بین برود.

مردم چه می گویند؟

وبلاگ من در مدت اخیر سه گزارش با عنوان های ابهامات روش قرعه کشی خودرو، قرعه کشی خودروها واقعی است؟ و جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه را در این مورد منتشر کرده است. در ادامه نظر برخی مخاطبان را در این مورد می خوانید.

کدام قرعه کشی خودرو؟

برخی از خوانندگان به این نکته اشاره می کنند که تا کنون چندین بار در طرح های قرعه کشی شرکت کرده اند اما برنده نشده اند.

-خودم 26بار ثبت نام کردم اصلا نامم در نیومد نه خودم نه خانوادم هیچ کدوممون ماشین نداریم خودم گارگر هستم. نمیدونم این قرعه کشی جریانش چیه که خانوادهای کارمند همه برنده میشن از پدر گرفته تا پسر و همسر.

-راست میگین قرعه کشی رو بذارین شنبه شروع کنید و سه شنبه قرعه کشی کنید چرا همیشه دوشنبه تا پنجشنبه ثبت نام میذارید شنبه قرعه کشی میکنید که جمعه افراد خاص رو انتخاب کنید.

-من 52 بار نام نوشتم فقط دریغ از یک بار برنده شدن.

-من 33 بار با فرزندم شرکت کردم ولی برنده نشدم اما موضوع پول دادن به رابط درسته از 10 تا 30 میلیون به اشخاص رابط میدادی برنده اعلام میشدی.

پیروزیت بعد از چندین بار تلاش

اما گروهی از مخاطبان بعد از چندین بار ثبت نام در طرح های فروش خودروسازان، پیروز به خرید خودرو شده اند.

-من 37 بار تو قرعه کشی شرکت کردم بار 37 تارا اتومات پیش فروش برنده شدم بهمن 1400.

-سال پیش بعد از 30 بار هر بار 3 نفر ثبت نام، بالاخره به نامم دراومد.

-ما هم با دهمین بار برنده شدیم از مردم عادی هستیم ماشین نداشتیم.

برنده نشدن در طرح بدون قرعه کشی!

خودروسازان قرار بود بدون قرعه کشی به مادرانی که فرزند دوم آنها از 19 آبان 1400 به بعد متولد شده است، خودرو بفروشند. اما از زمان اجرایی شدن این طرح، به دلیل ثبت نام بیش از ظرفیت، هر بار قرعه کشی انجام شده است.

-فرزند دوم و سوم همزمان بدنیا اومدن نه خودرویی دادن نه تو قرعه کشی برنده شدیم همش کشک.

-منم فرزند دوم 19 آذر 1400 به دنیا اومده هچی ن دارم ن به نام هست 4 بار ثبت نام کردم طرح مادران.

-من هم خودم و همسرم 40 بار هم در طرح عموم هم در طرح مادران ثبت نام کردیم اصلا برنده نشدیم.

-من 8فروردین همین سال برافرزندسومم زایمان کردم همون اول که ثبت نام کردم ماشین به نامم دراومد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو موثر است؟

اما آیا ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو می تواند در این فرایند شفافیت ایجاد کند؟

-اگر ثبت نام هر خانواده که طی 4 سال گذشته خودرو از خودرو سازان نخریده اند و هیچ یک پلاک فعالی نداشته باشند و وجه خودرو مورد تقاضا را درحساب داشته باشند (که دلالان وکاسبان رانت نتوانند سوءاستفاده کنند) جز شرایط فروش شود مسلما بسیار کارساز خواهد بود. اما اگرفقط شرط داشتن وجه درحساب متقاضی برداشته شود همان آش وکاسه قدیم و میشود جولانگاه دلالان وطرح بی فایده خواهدبود.

-اقای وزیر حرف شفاف سازی میزنی خودت رعایت نمیکنی؟ چرا برای مردم این کار توضیح نمیدی؟ درضمن جلوی فروش خودرو ساز گرفتی ولی هنوز بستر سازی نکردی.

-به جای این قرعه کشی متمرکز قیمت دستوری را بردارید تا قیمت دستوری هست رانت هم هست همین.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ من بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "ابهامات در روش قرعه کشی خودرو، سامانه یکپارچه مشکل را حل می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهامات در روش قرعه کشی خودرو، سامانه یکپارچه مشکل را حل می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید