7 مرحله تعویض گلدان برای مراقبت بهاری از گیاهان آپارتمانی

به گزارش وبلاگ من، تعویض گلدان یکی از مهم ترین بخش های مراقبت از گیاهان آپارتمانی است. این کار ممکن است کمی سخت باشد ولی برای گیاه شما ضروری است و متناسب با احتیاج گیاه، باید چند وقت یک بار انجام گردد. با این چند مرحله می توانید تعویض گلدان را به راحتی و بدون دردسر انجام دهید.

7 مرحله تعویض گلدان برای مراقبت بهاری از گیاهان آپارتمانی

لیست محتوا

چه زمانی باید تعویض گلدان انجام داد؟

لوازم مورد احتیاج برای تعویض گلدان

روش تعویض گلدان

گلدان تازه و تزئین خانه

مراقبت از گیاه در گلدان تازه

چه زمانی باید تعویض گلدان انجام داد؟

آیا درباره زمان مناسب و روش درست تعویض گلدان چیزی می دانید؟ بیشتر افراد زمانی برای تعویض گلدان اقدام می نمایند که رشد بیش از حد ریشه ها باعث ترک خوردن گلدان شده است. در این شرایط، گیاه را از گلدان شکسته خارج می نمایند، در گلدان تازه قرار می دهند، اندازهی خاک اضافه می نمایند و امیدوارند که گیاهشان به خوبی رشد کند.

اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، به این معنی است که گیاه شما به یک خانه تازه احتیاج دارد:

1. در یک نگاه این گونه به نظر می رسد که این گیاه برای این گلدان خیلی بزرگ است.

2. ریشه های گیاه از سوراخ های زهکشی ته گلدان خارج شده اند.

3. آب روی خاک می ماند و در خاک فرو نمی رود.

4. مانند خاک خشک شده، خاک گلدان بافتی یک دست ندارد و تکه هایی به هم چسبیده در آن وجود دارد.

5. در شرایطی که از تعویض گلدان قبلی سال ها گذشته است (البته این یک نشانه نیست!).

فرقی نمی نماید که گیاه شما به تعویض گلدان احتیاج دارد یا خودتان می خواهید گیاهتان را به یک گلدان تازه انتقال دهید، مهم این است که در خانه تازه برترین شرایط را برای این گیاه فراهم کنید. اگر می خواهید در کمترین زمان ممکن استعداد خودتان را در پرورش گیاهان به دیگران نشان دهید، این 7 مرحله ساده را دنبال کنید.

قبل از شروع کار، مطمئن شوید که همه لوازم مورد احتیاج را تهیه نموده اید.

لوازم مورد احتیاج برای تعویض گلدان

  • گلدان تازه: گلدان تازهی که انتخاب می کنید باید کمی بزرگ تر باشد و به تعداد کافی سوراخ زهکشی داشته باشد.
  • پوششی با سطح متخلخل: برای پوشاندن سوراخ های زهکشی در گلدان تازه، به پوششی احتیاج دارید که سطح آن دارای سوراخ های زیاد و کوچک باشد تا آب به آرامی از آن عبور کند. فیلترهای قهوه به خوبی این کار را انجام می دهند.
  • خاک مخلوط گلدان: هنگام تعویض گلدان به اندازهی خاک اضافی احتیاج دارید. به علاوه اینکه مواد مغذی موجود در این خاک تازه به رشد بهتر گیاه یاری می نماید.
  • بیلچه باغبانی: این بیل های کوچک برای خارج کردن گیاه از گلدان به کار می آیند.
  • دستکش: اگرچه این مورد ضروری نیست، اما دستکش باغبانی از ورود کثیفی ها به زیر ناخن جلوگیری می نماید.
  • قیچی یا چاقوی تیز: شاید لازم باشد ریشه های اضافی را جدا کنید.
  • آب پاش: اگرچه این مورد هم ضروری نیست، اما آبیاری با آب پاش آسان تر است.

روش تعویض گلدان

برای تعویض گلدان، این 7 مرحله را دنبال کنید.

مرحله ی اول: انتخاب یک گلدان بزرگ تر

علت اصلی برای تعویض گلدان این است که گیاه به اندازه ای رشد نموده است که ریشه های آن از سوراخ های زهکشی ته گلدان خارج شده اند و به اصطلاح این گلدان برای گیاه کوچک شده است. ریشه ها برای اینکه از رشد گیاه پشتیبانی نمایند به فضای بیشتری احتیاج دارند و برای اینکه گیاه زیباتری داشته باشید، ضروری است که برای ریشه ها فضای کافی فراهم کنید. باید گلدانی انتخاب کنید که هم پهن تر و هم عمیق تر باشد. توصیه می شود گلدانی انتخاب کنید که از نظر پهنا و عمق حداقل 3 سانتی متر بزرگ تر از گلدان قبلی باشد.

نکته کاربردی: مطمئن شوید که گلدان تازه به تعداد کافی سوراخ زهکشی داشته باشد، وگرنه ممکن است گیاه به علت باقی ماندن رطوبت اضافی در خاک دچار پوسیدگی شود.

مرحله دوم: پوشاندن سوراخ های زهکشی از طریق پوششی با سطح متخلخل

اگر سوراخ های زهکشی به گونه ای است که خاک از آن ها خارج می شود، استفاده از این پوشش از خروج خاک جلوگیری می نماید اما مانع عبور آب نمی شود.

نکته کاربردی: اگر گلدان سفالی انتخاب نموده اید، مدتی قبل از تعویض گلدان آن را داخل ظرف آب بگذارید تا خیس شود و رطوبت را جذب کند. این کار باعث می شود خاک دیرتر خشک شود.

مرحله سوم: ریختن اندازهی خاک در گلدان تازه

قبل از قرار دادن گیاه در گلدان تازه، باید یک لایه خاک ته گلدان بریزید تا ریشه ها بستر تازهی برای رشد داشته باشند. پس از انتقال گیاه به گلدان تازه، باید گیاه را روی این لایه خاک قرار دهید.

مرحله چهارم: آبیاری گیاه در گلدان قدیمی

قبل از اینکه برای تعویض گلدان اقدام کنید، گیاه را در گلدان فعلی با اندازهی زیادی آب آبیاری کنید. این کار علاوه بر اینکه به حفظ سلامت گیاه یاری می نماید، به شما هم یاری می نماید تا بتوانید ریشه ها را به صورت سالم و کامل از خاک خارج کنید.

مرحله پنجم: خارج کردن گیاه از گلدان قدیمی

به جای اینکه گیاه را بیرون بکشید، در حالی که دست خود را بالای گلدان نگه داشته اید، گلدان را وارونه کنید. گیاه را از هر دو جهت چند سانتی متری بچرخانید تا ریشه ها شل بشوند و گیاه از خاک خارج شود. البته می توانید برای خارج کردن گیاه از گلدان، از چاقو یاری بگیرید.

مرحله ششم: هرس ریشه و صاف کردن ریشه های قدیمی و درهم تنیده

هرس ریشه های قدیمی به رشد بهتر گیاه در گلدان تازه یاری می نماید. ریشه هایی را که به صورت پراکنده رشد نموده اند جدا کنید. ریشه های سالم و تازهتر را نگه دارید و آنهایی را که درهم تنیده هستند صاف کنید. این کار باعث می شود که ریشه ها به جای اینکه تنها به سمت داخل رشد نمایند، به سمت بیرون هم رشد نمایند.

مرحله هفتم: قرار دادن گیاه در گلدان تازه

باید گیاه را به صورت عمودی در مرکز گلدان قرار دهید، سپس آن را محکم به سمت پایین فشار دهید و خاک را اضافه کنید. مطمئن شوید که به اندازه کافی خاک داخل گلدان ریخته اید. نباید گلدان را کاملاً با خاک پر کنید و گیاه هم باید فضای کافی داشته باشد. پس از کاشت گیاه، خاک را آبیاری کنید تا فرو بشیند.

گلدان تازه و تزئین خانه

می توانید یک گلدان تزئینی انتخاب کنید و در تعطیلات و جشن ها از این گلدان تازه برای تزئین هر جایی از خانه بهره ببرید.

گلدان کلاسیک مدل G3010 مجموعه 16 عددی

130,000

117,000

تومان

گلدان طرح استوانه مدل مهرنی 10-123

51,000

تومان

خرید برترین گلدان ها از وبلاگ من

مشاهده همه

مراقبت از گیاه در گلدان تازه

پس از اینکه تعویض گلدان را انجام دادید، باید مراقبت های مورد احتیاج را به درستی ادامه دهید. لیست زیر شامل نکاتی می شود که باید آن ها را تا چند هفته پس از تعویض گلدان رعایت کنید. پس از اینکه این دوره را پشت سر گذاشتید، روش مراقبت از گیاه به روال قبل از تعویض گلدان برمی شود.

افزایش نوبت های آبیاری: گیاه شما در مرحله سازگاری است و به آب بیشتری احتیاج دارد. ممکن است ریشه ها رشد خود را شروع نموده باشند و به رطوبت بیشتری احتیاج داشته باشند.

محافظت بیشتر در برابر نور شدید آفتاب: در این مدت گیاه شما نسبت به نور شدید حساس تر است.

توقف کوددهی: به مدت یک ماه گیاه را تغذیه نکنید.

اگر تعویض گلدان را به درستی انجام دهید و پس از آن هم به درستی از گیاه خود مراقبت کنید، شرایط ایده آلی برای رشد گیاه خود فراهم نموده اید و این تجربه می تواند شما را به یک باغبان ماهر تبدیل کند.

منبع: Proflowers

سوالات رایج درباره تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی

چه زمانی باید گلدان گیاه را عوض کرد؟

زمانی که ریشه ها از گلدان بیرون می زنند، گیاه بزرگ تر از گلدان به نظر می رسد، خاک گلدان سفت شده و آب به درستی فرو نمی رود باید گلدان را عوض کنید.

چند وقت یک بار باید گلدان گیاه را عوض کرد؟

این زمان به نوع گیاه و احتیاجهای آن بستگی دارد. برای برخی گیاهان، تعویض گلدان باید هر سال انجام شود و برخی دیگر از گیاهان رشد کمی در قسمت ریشه و برگ ها دارند، چند سال یک بار کافی است.

چه زمانی برای تعویض گلدان بهتر است؟

برترین زمان فصل بهار است که ریشه ها فعالند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 مرحله تعویض گلدان برای مراقبت بهاری از گیاهان آپارتمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مرحله تعویض گلدان برای مراقبت بهاری از گیاهان آپارتمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید