رویش نگران کننده شکوفه های گیلاس در ژاپن

به گزارش وبلاگ من، شکفتن زودهنگام شکوفه های گیلاس در ژاپن در 1200 سال گذشته بی سابقه بوده و یک رکورد محسوب می گردد.

رویش نگران کننده شکوفه های گیلاس در ژاپن

اسم ژاپن در بهار یادآور شکوفه های گیلاس معروف در این کشور است. ساکورا یا شکوفه های گیلاس سفید و صورتی در شهره ها و کو ها می شکفند و زمین، رود و خیابان ها را پر از گلبرگ می نمایند.

به گزارش وبلاگ من، جشن شکوفه های گیلاس که زمان شکوفایی یکپارچه آن تنها چند روز طول می کشد، هزاران سال در ژاپن مورد تجلیل قرار گرفته است. ژاپنی ها همزمان با شکفتن شکوفه های گیلاس جشن می گیرند، به اماکن محبوب خود رفته، زیر شکوفه ها بساط پیک نیک می زنند و عکس می گیرند.

سی ان ان نوشت: اما در امسال فصل شکوفه های گیلاس زودتر از همواره آغاز و در یک چشم به هم زدن تمام شد. شکوفه های گیلاس در امسال به شکلی زودهنگام شکفتند و سریع تمام شدند و در این زمینه رکوردی عجیب زدند. کارشناسان می گویند این اتفاق علامت بحران عظیم آب و هوایی است که همه اکو سیستم ها در دنیا را تهدید می نماید.

یاسویونکی اونو محقق دانشگاه اوساکا که اسناد مربوط به شکفتن شکوفه های گیلاس در مرکز شهر کیوتو را از 812 سال پس از میلاد مسیح جمع آوری نموده است، در این باره می گوید: شکفتن شکوفه های گیلاس مرکز شهر کیوتو در 26 مارس (6 فروردین) امسال به بیشترین حجم خود رسید. شکفتن این شکوفه ها در این تاریخ در 1200 سال گذشته بی سابقه است و بسیار زودهنگام محسوب می گردد.

مردم در 1 فروردین (21 مارس) برای دیدن شکوفه های گیلاس به پارک های شهر توکیو رفتند

شکفتن زودهنگام شکوفه های گیلاس در توکیو پایتخت ژاپن برای دومین بار رکورد زده و به شکلی زودهنگام در 22 مارس (2 فروردین) باز شدند.

دکتر لوئیس زیسکا از بخش علوم بهداشت محیط زیست دانشگاه کلمبیا در این باره گفت: با گرم شدن دمای کره زمین، آخرین یخ بندان های بهاری سریعتر رخ می دهند و به همین دلیل درختان نیز سریع تر شکوفه می دهند.

تاریخ جشن شکوفه های گیلاس هرساله تغییر می نماید و به عواملی مختلفی از جمله هوا و بارندگی بستگی دارد اما این جشن هر ساله زودتر از سال قبل برگزار می گردد. در کیوتو تاریخ این جشن در سالیان متوالی در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) برگزار می شد. اما این شکوفه باران در اوایل سال های 1800 میلادی پیش افتاد و آغاز به حرکت به سمت ماه مارس کرد تا جایی که ژاپنی ها و گردشگران برای دیدن این پدیده زیبا دچار سرگردانی شدند.

یک زن در حال دریافت عکس سلفی در کنار شکوفه های گیلاس شهر توکیو/ عکس: خبرگزاری فرانسه

اونو محقق دانشگاه اوساکا در این باره گفت: شکوفه های ساکورا به دما بسیار حساس هستند و شکوفه دهی زود یا دیر آن، به این عامل بستگی دارد. به گفته وی دما از دهه 1820 میلادی تا کنون حدود 3.5 درجه سانتی گراد در کیوتوی ژاپن افزایش یافته است.

براساس تحقیقات اجرا شده در مجله زیست محیطی کیوتو، شکوفه های گیلاس امسال در این شهر ژاپن 10 روز زودتر از 100 سال پیش شکوفا شده اند. افزایش دما و تغییرات آب و هوایی است بر شکوفایی شکوفه های گیلاس در ژاپن تاثیر دارند. نمودار زیر اوج شکوفایی شکوفه های گیلاس از سال 900 تا 2015 را نشان می دهد/ خط قرمز میانگین 10 ساله شکوفایی درختان گیلاس را نشان می دهد

اونو گفت: فرایند فصول در تاریخ شکوفه ها تاثیر می گذارد. زمستان سرد امسال میلادی و گرم شدن سریع بهار باعث بیداری جوانه ها پس از فصل سرد شد ه است.

وی اضافه کرد: شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی در شکوفایی زودهنگام موثرند. با افزایش شهرنشینی، شهرها از مناطق روستایی حومه گرمتر شده و همین موضوع در افزایش گرمایش هوا در همه جای دنیا موثر است.

این موضوع نه تنها در گردشگری بلکه بر پایداری کل اکوسیستم نیز تاثیر دارد و بقای بسیاری از گونه ها را تهدید می نماید.

زنی با کیمونو لباس سنتی زنان ژاپن زیر شکوفه های گیلاس در شهر توکیو/ عکس: خبرگزاری فرانسه

قایق سواری مردم در دریاچه یکی از پارک های توکیو برای تماشای شکوفه های گیلاس/ عکس: AFP

شکوفه های گیلاس امسال در شهر توکیو به شکلی زودهنگام شکوفا شدند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

قایق سواری مردم در جشن شکوفه های گیلاس امسال در توکیو ژاپن/ عکس: خبرگزاری فرانسه

عکس دریافت یک مرد از یک سگ در کنار شکوفه های گیلاس/ عکس: خبرگزاری فرانسه

عکس دریافت گروهی در کنار شکوفه های گیلاس شهر توکیو/ عکس: خبرگزاری فرانسه

بسیاری با رعایت پروتکل های کرونایی در زمان رویش شکوفه های گیلاس شرکت کردند

یک پرنده در کنار شکوفه هی گیلاس شهر توکیو/ عکس: Getty Images

منبع: عصر ایران

به "رویش نگران کننده شکوفه های گیلاس در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویش نگران کننده شکوفه های گیلاس در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید