نگاهی به تاریخچه رشته هندبال

به گزارش وبلاگ من، هندبال یکی از رشته های قدیمی در دنیا محسوب می گردد که از سابقه ای چند هزار ساله برخوردار است.

نگاهی به تاریخچه رشته هندبال

به گزارش ، هندبال یکی از ورزش های بسیار قدیمی در دنیا محسوب می گردد و شواهد زیادی از انجام این بازی در تمدن های قدیمی یافت شده است.

البته بازی های توپی در ابتدا شباهتی با هیچکدام از رشته های ورزشی که امروزه با توپ انجام می گردد نداشت، اما به نوعی مادر همه ورزش های فعلی محسوب می گردد و تاثیر زیادی در شکل گیری آن ها داشته است.

نخستین نشانه ها از ورزش های توپی را می توان در چند قسمت مختلف از دنیا دید از جمله در خاورمیانه، امریکای جنوی و حتی چین، یکی از نخستین نشانه های آن را می توان در تمدن آزتک ها در قاره آمریکا دید، غ. ورزشی که بی شباهت به فوتبال امروز نبود و بازیکنان آن در زمینی به صورت دو تیم 3 نفره باید کوشش می کردند تا با ضرباتی به غیر از ضربات دست توپ را از حله ای روی دیدوار عبور دهند.

این ورزش، اما در دیگر نقاط این قاره هم به صوت های مختلفی مانند بازی با دست و.. رواج داشت.

هندبال از دیرباز تاکنون

هندبال را شاید بتوان یکی از قدیمی ترین رشته های توپی دنیا نامید این رشته برای نخستین بار در قرون پیش از میلاد مسیح به صورت اولیه وجود داشته است و نخستین آثار آن را می توان در قاره های اروپا و آمریکا دید.

بیش تر تاریخ نویسان نخستین نشانه های آن را در یونان باستان و حماسه های هومر جست و جو نموده اند و ورزش اورنیا در یکی از ارزشمند ترین آثار ادبیات دنیا را مشابه هندبال دانسته اند البته در سال 1926، تصویر هایی از این رشته در آتن که متعلق به سده هفتم پیش از میلاد مسیح بود روی دیوار ها یافت شد و این شک را به یقین تبدیل کرد.

ورزش های مشابهی در همین زمان و یا قبل تر از آن در خاورمیانه از جمله کشور های باستانی میتانی، هاتی و مصر جریان داشته است. همچنین همان طور که پییش از آن هم اشاره شد ورزش های مشابهی در آمریکای جنوبی هم وجود داشت.

هندبال در قرون پس از میلاد مسیح

هندبال از جمله رشته های ورزشی بود که از آن در اثار مختلف قرون شانزده م. و هفدهم به عنوان نخستین ورزش تابستانی در اروپا نام برده می گردد، در آن موقع درباری ها شوالیه ها به این ورزش می پرداختند.

اما این ورزش در سال 1890 شکل جدی تری به خود گرفت و یک معلم ورزش آلمانی برای نخستین بار ورزشی را با حضور یازده بازیکن و با قوانین هندبال به اجرا در آورد که بی شباهت به یکی از ورزش های محلی چکسلواکی نبود. خاتمه پس از جنگ دنیای اول هرمان رئیس فدراسیون هندبال آلمان که کوشش زیادی برای موفقیت این رشته داشت تواسن به هدف خود برسد.

شلنز که به پدر هندبال دنیا معروف است در سال 1920 این رشته ورزشی را در دانش سرای ورزشی آلمان تدریس می کرد و کوشش او و شاگردانش خاتمه باعث شد تا این رشته در آلمان و حتی سایر نقاط دنیا شکل بگیرد.

بدین ترتیب هندبال نوین را می توان یک ورزش آلمانی نامید این رشته ورزشی در سال های 1904 تا 1920 قوانین مشابه زیادی با فوبال داشت، اما مسائل جوی در اروپا خاتمه هندبال امروزی با 7 بازیکن و در یک محیط سربسته را شکل داد.

پیش از آن هندبال تنها به صورت یازده نفره و در زمین چمن برگزار می شد.

تغییرات در هندبال و تشکیل فدراسیون های بین المللی

هندبال تا سال 1928 زیر مجموعه ای از فدراسیون دو و میدانی محسوب می شد، اما از سال 1926 دارای کمیسیونی مستقل بود که به امور خود رسیدگی می کرد.

اما در سال 1928 و در آمستردام هلند تصمیم بر آن شد تا با حضور 11 عضو رشته هندبال با یک فدراسیون مستقل ورزشی فعالیت کند در سال 1931 هم این رشته یکی از ورزش های المپیکی شد و تا سال 1934، 25 عضو دیگر به آن پیوستند.

رقابت های هندبال در المپیک 1936 برای نخستین بار برگزار گردید و با قهرمانی آلمان به خاتمه رسید همچنین نخستین دوره رقابت های دنیای آن هم دو سال بعد یعنی سال 1938 برگزار گردید.

هندبال پس از جنگ دنیای دوم

پس از جنگ دنیای دوم فدراسیون قدیمی هندبال منحل شد و دوباره در سال 1946 و با مشارکت سوئد، فرانسه، فنلاند، دانمارک، نروژ، هلند، لهستان و سوئیس کنگره ای در پایتخت فنلاند برگزار گردید و در نتیجه این رشته به طور رسمی در سال 1950 دوباره شکل گرفت و از سال 1972 بار دیگر در جمع رشته های المپیکی نهاده شد.

همچنین ایران نیز در سال 1353 شمسی (1974) فدراسیون هندبال را تشکیل داد و به عضوت فدراسیون دنیای آن در آمد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نگاهی به تاریخچه رشته هندبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تاریخچه رشته هندبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید