نبود استراتژی ارتباطی عامل تزلزل روابط عمومی های سازمانی

به گزارش وبلاگ من، 17 ماه می هر سال بر اساس مصوبهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است و در کشور ما نیز روز 27 اردیبهشت ماه که پیش از این روز جهانی ارتباطات نام داشت، به روز ارتباطات و روابط عمومی تغییر نام یافته است.

نبود استراتژی ارتباطی عامل تزلزل روابط عمومی های سازمانی

امروزه نقش و اهمیت روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین برخی از نهادهای دولتی در سال 90 به این موضوع اشاره کرده و فرمودند: شاید کار روابط عمومی ها را بتوان به عنوان رابط بین دستگاه ها و مردم ملاحظه کرد. اما روابط عمومی ها باید ببینند خلایی که وجود آن ها را ضروری کرده است چیست؟ تبیین این دیدگاه و اجرایی کردن آن می تواند به قرار دریافت روابط عمومی در جایگاه اصلی خود بسیار مؤثر و مفید باشد.

در علوم ارتباطات و روابط عمومی شش اصل طلایی وجود دارد که عمل به آن ها می تواند خلأ مذکور را تا حدودی جبران کند.

1- گفتن واقعیت: در ارتباطات و روابط عمومی اصل بر این پایدار است.

2- عمل کردن: درک عموم جامعه از یک سازمان، 90 درصد توسط عمل آن سازمان و 10 درصد توسط وعده هایی است که از سوی سازمان ارائه می شود.

3- گوش دادن (شنوا بودن): باید به حرف مردم خوب گوش داد و دید مردم چه می خواهند.

4- مدیریت کردن برای فردا: پیش بینی واکنش مردم و حذف اقدامات مشکل ساز با هدف اعتمادسازی مردم به سازمان ها و نهادها همواره به عنوان یکی از جلوه های تبلور حاکمیت می تواند بهترین راه برای اعمال این اصل مهم باشد.

5- وابسته کردن همه سازمان به روابط عمومی: در روابط عمومی نوین گفته می شودهیچ استراتژی سازمان بدون بررسی اثر آن بر مردم نباید اجرا شود.ارتباط زمانی معنی پیدا می کند که معنی موردنظر فرستنده با آنچه گیرنده دریافت می کند یکی باشد

6- اخلاق: مدارا و سازگاری با مردم و رفتار و گفتار مؤدبانه و نیکو باید در اولویت روابط عمومی باشد.

درمجموع می توان گفت روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این اصول می تواند درجایگاه واقعی خویش قرارگیرد و نقش مهمی را در نزدیکی دولت و ملت ایفا کند.

موضوعی که همواره جایگاه روابط عمومی ها را متزلزل کرده است عدم وجود استراتژی ارتباطی است و حلقه مفقوده روابط عمومی در این بین، نبود چشم انداز ارتباطی است.

در حقیقت یک فرد اگر با محیط پیرامون خود ارتباط نداشته باشد به معنی واقعی کلمه، زنده نیست و حال هر چه دامنه ارتباطات وسیع تر باشد، سرزندگی و تأثیرگذاری او هم بیشتر است.

در انتها ضمن تبریک این هفته به تمامی فعالین عرصه ارتباطات و روابط عمومی، امید است دست اندرکاران و فعالان این حوزه با استفاده از ابزارهای نوین و روش های خلاقانه بتوانند ارتباط شایسته و مفیدی را با مخاطبان ایجاد کرده و از طریق این بازوی توانمند در راستای رشد و توسعه و اعتلای کشور گام های مؤثری بردارند.

روزگاری ارسطو می گفت: من زنده ام چون نفس می کشم. بعدها دکارت گفت: من زنده ام چون فکر می کنم. ولی امروز باید گفت: من زنده ام، چون ارتباط دارم.

* مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان

منبع: میراث آریا

به "نبود استراتژی ارتباطی عامل تزلزل روابط عمومی های سازمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود استراتژی ارتباطی عامل تزلزل روابط عمومی های سازمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید