میراثی که اولین موزه دار استان یزد در موزه اش نگهداری کرد

به گزارش وبلاگ من، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، میراثی که اولین موزه دار استان یزد در موزه اش نگهداری کرد، هاون سنگی جهیزیه مادرش بود.

میراثی که اولین موزه دار استان یزد در موزه اش نگهداری کرد

تفکر موزه داری اولین موزه دار یزد از 6 سالگی

علی سپهری متولد سال 1331 که به عنوان اولین موزه دار استان یزد سالهاست عمر و جان و سرمایه خود را صرف امر موزه داری کرده، می گوید: از دوران کودکی موزه را دوست داشتم و اولین میراثی که برای نگهداری در موزه ام نگهداری کردم، هاون مرمرین جهیزیه مادرم بود.

وی که از شش سالگی آرزوی موزه داری را در سر می پرورانده، ادامه می دهد: شاید در آن سنین معنی موزه را هم نمی دانستم و فقط منظورم از موزه داری نگهداری از اشیای عتیقه و باارزش بود، اما اولین بار که معنی اسم موزه را شنیدم، از مادربزرگم که در آن زمانی بیش از 94 سال سن داشت، معنای آن را جویا شدم.

این موزه دار پیشکسوت یزد اضافه می کند: مادربزرگم که گویا خودش هم معنای موزه را نمی دانست، به من در آن سنین می گفت: موزه یعنی میرزا (فردی که مادرش سادات باشد) اما من بعدا معنای موزه را فهمیدم.

سپهری از جمع آوری آلبوم تمبر به عنوان دومین میراث و اشیای با ارزش برای موزه اش یاد می کند و می گوید: با وجود زمانیکه صرف جمع آوری این آلبوم کردم، به سرقت رفت چرا که مکان قابل قبولی برای نگهداری اشیای تاریخی خود ایجاد نکرده بودم.

وی به سابقه مبارزات انقلابی خود در دوران طاغوت اشاره و بیان می کند: به همین خاطر نیز کمتر مسئولی به خواسته ها و مطالبات من در دوران پیش از انقلاب اهمیت داده می شد لذا محلی برای ایجاد موزه اختصاص داده نشد و ناگزیر اشیای تاریخی را در خانه نگهداری می کردم.

سپهری با بیان اینکه در جریان انقلاب ایجاد موزه به تعویق افتاد، عوان می کند: پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه جنگ تحمیلی هشت ساله دیگر فرصتی را برای پیگیری مسئله موزه باقی نگذاشت، اما در سال 69 و با خاتمه پذیرفتن دوران جنگ، اشیای جمع آوری شده را در زیرزمین دانشکده تربیت معلم به نمایش گذاشتم که با استقبال خیلی خوب مردم همراه بود.

وی که سال 70 موزه خود را افتتاح کرده، می گوید: این موزه با حضور غلامعلی سفید، استاندار وقت افتتاح شد و اکنون پس از 30 سال همچنان دایر است.

سپهری این موزه را شامل اشیای با ارزشی در قالب چند بخش متفاوت اعم از مردم شناسی، جانورشناسی و اسناد ذکر و خاطرنشان می کند: در این موزه آثار خارق العاده علوم طبیعی از گوسفند هشت پا تا گوساله دو سر، اسناد تاریخی معتبر مشتمل بر 3000 سند، سنگ های تاریخی و کتیبه های سنگی و حتی مجسمه گلین مربوط به دوره ساسانی به عنوان یکی از قدیمی ترین اشیای موزه در معرض نمایش قرار گرفته است.

قدیمی ترین موزه دار یزد با بیان اینکه تا به امروز پنج جلد کتاب از اسناد این موزه منتشر شده، می گوید: بخشی از اشیای موزه را خودم جمع آوری کردم، اما بخشی نیز وقفی، امانی و بخشی هم اهدایی از سوی مردم است، قسمتی از اشیای موزه هم کشف شده توسط دستگاه هاست که در این محل نگهداری می شود.

سپهری در خاتمه یادآور می شود: برای این موزه عمر و زندگی را صرف کرده ام و قطعا در این میراث شاهد همکاری ارگان هایی مانند میراث فرهنگی و حمایت بسیار زیاد مردم بوده ام.

منبع: همگردی

به "میراثی که اولین موزه دار استان یزد در موزه اش نگهداری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراثی که اولین موزه دار استان یزد در موزه اش نگهداری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید