لایحه بودجه 1401 فردا تقدیم مجلس می گردد

به گزارش وبلاگ من، لایحه بودجه سال 1401 یکشنبه 21 آذر ماه از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم تقدیم مجلس خواهد شد.

لایحه بودجه 1401 فردا تقدیم مجلس می گردد

فرایند آنالیز بودجه در مجلس به این گونه است که در گام اول، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست های آن تا مدت 15 روز می توانند لایحه را آنالیز و پیشنهادات خود را به کمیسیون های تخصصی مجلس تقدیم نمایند. در گام بعدی کمیسیون های تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارائه نمایند.

کمیسیون تلفیق بودجه معمولاً متشکل از 9 نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و 3 نفر از اعضای هر یک از کمیسیون های تخصصی دیگر است. این کمیسیون موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از انتها مهلت گزارش کمیسیون های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. البته کمیسیون تلفیق این اختیار را دارد که با موافقت هیئت رئیسه مجلس، مهلت تقدیم گزارش نهایی خود را تا 15 روز تمدید کند.

سپس کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس مورد آنالیز قرار گرفته و پس از تصویب کلیات، به پیشنهادات مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی می گردد و سقف آن نیز به تصویب خواهد رسید.

در صورت عدم تصویب کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می گردد و این کمیسیون حداکثر ظرف 72 ساعت باید گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه کند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتدا کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس مورد بحث قرار می گیرد. در جریان آنالیز کلیات بودجه، 5 نفر مخالف و 5 نفر موافق حداکثر در 15 دقیقه دیدگاه های خود را مطرح می نمایند. پس از آن دولت و کمیسیون هرکدام حداکثر 45 دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت و در نهایت درباره کلیات بودجه رأی گیری خواهد شد.

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، آنالیز جزئیات لایحه را شروع می نمایند که شامل آنالیز بخش های هزینه ای و درآمدی این لایحه خواهد بود.

پس از تصویب جزئیات لایحه بودجه در صحن علنی، این لایحه در صورتی قانونی و لازم الاجرا خواهد بود که شورای نگهبان آن را آنالیز و تصویب نموده باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "لایحه بودجه 1401 فردا تقدیم مجلس می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایحه بودجه 1401 فردا تقدیم مجلس می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید