قهرمان پروری نیازمند امکانات و حمایت اقتصادی

به گزارش وبلاگ من، زهرا کریمی-خبرنگار:از اتاق رختکن بیرون می آیند و روی جایگاه های راهرو سالن فدراسیون بندهای کتانی را می بندند.

قهرمان پروری نیازمند امکانات و حمایت اقتصادی

رحیمیان سراغ تیمور قیاسی قهرمان پرش از مانع را از فرهادی می گیرد. دوستش هم با یک تماس از قیاسی می خواهد که کنار آنها باشد. رحیمیان می گوید: خاطرات زیادی با هم داریم. باید هر سه کنار هم باشیم تا خاطره های خوب آن دوران از قلم نیفتد. قیاسی به جمع می پیوندد. می گوید: دوستان به خانه دوم خودتان خوش آمدید. فرهادی با شنیدن این جمله می گوید: سال های 1351 تا 1355 فدراسیون خانه دوم ما بود. آن سال ها هنوز درگیر زن و زندگی و خرج خانواده نشده بودیم و بعد از درس و مدرسه پاتوق ما اینجا یا خیابان لشکرک بود.

خاطره ها مثل فیلم چند ثانیه ای از ذهن رحیمیان می گذرد. تعریف می نماید: یادش به خیر جاده لشکرک. صبح های روز آدینه برای تمرین دو استقامت از حمام زمانی در میدان اختیاریه تا کلکچال را به فاصله 3 ساعت می رفتیم و بر می گشتیم. فقط به رکورد زدن و بهتر شدن فکر می کردیم. این همه کوشش همسو با علاقه واقعاً لذت بخش بود. آقا فاضل می گوید: دوباره می خواهم در مسابقات حضور پیدا کنم. به زودی در مسابقات پیشکسوتان آسیایی شرکت می کنم.

  • دونده ها امکانات لازم را ندارند

هوای پیست سرد است و آفتاب زمستانی نایی برای گرم کردن آن ندارد. آقا فاضل پنجه پاهایش را برای تمرین درجا زدن روی زمین می کوبد و می گوید: پیست یعنی پیست شهید کشوری! اینجا هرچقدر هم بدویم زانوها نه درد می گیرد و نه آسیب می بیند. علی آقا گرمکن را روی نرده ها می اندازد و برای تمرین چند بار نوک انگشتانش را روی زمین می گذارد و در ادامه صحبت های رفیقش می گوید: بعد از انقلاب اسلامی برای تمرینات شخصی به پیست های مختلف سر زدیم.

بهتر از اینجا پیست وزارت دفاع بود. تا خانه خیلی فاصله نداشت. پیست زمین فدراسیون مرغوب ترین نوع آسفالت را دارد. پیست برای دو سرعت و استقامت باید کمی نرم باشد و اینجا این ویژگی خوب را دارد. آقا تیمور به دوستانش می گوید: اینجا متعلق به شما پیشکسوتان است. هر زمان دوست داشتید برای تمرین بیایید. شما سر چشم ما جـا دارید. علی آقا می گوید: برای ورزش دوومیدانی امکانات خوبی در تهران مهیا نیست. در حالی که برای کشف استعداد و پرورش قهرمان در این رشته باید امکانات خوبی فراهم باشد.

پیست در تهران زیاد داریم؛ مثل پیست استادیوم آزادی و امجدیه. اما پیست خوب نداریم که دونده در آن آسیب نبیند. آقا فاضل خنده کنان روی زمین می نشیند و با لبخند می گوید: البته پیستی که از جوانی در آن خاطره داشته باشیم با همه پیست ها حسابش جداست. آفتاب این پیست روزهای 20سالگی ما را یادمان می اندازد و اینجا با هیچ کجا قابل قیاس نیست.

  • تهران این قدر ساختمان نداشت

آقا فاضل و علی آقا عکس های قدیمی را که در گوشی همراهشان دارند به یکدیگر نشان می دهند و از خاطرات قدیم یاد می نمایند. فرهادی می گوید: تهران، قدیم ها این قدر برو بیـا نداشت. خبـری از ساخت وساز نبود. از حیاط خانه به راحتی دشت، کوه و آسمان دیده می شد. هر کجا که دلمان می خواست دور هم با دوستان محله جمع می شدیم و فوتبال و والیبال بازی می کردیم. اما الان از داخل آپارتمان نمی توان به راحتی آسمان را دید چه برسد به اینکه هر کجا دلمان بخواهد بازی کنیم.

رحیمیان هم می گوید: قدیم ها در یک زمین خاکی ورزش می کردیم و گاهی مسابقه می گذاشتیم. بچه های محل جمع می شدند و مدام ما را تشویق می کردند. اما الان خبری از دورهمی برای مسابقه محلی نیست چه برسد به اینکه مشوق هم باشد. امکانات ورزشی مهیا شده اما ورزش باید رایگان در اختیار نوجوانان و جوانان قرار بگیرد. ورزشی که با پول همراه باشد دل و دماغ ورزش کردن را می گیرد. الان خیلی افراد ترجیح می دهند مسابقات رالی و فوتبال را با بازی های کامپیوتری انجام دهند تا اینکه بازی ها واقعی باشد.

آقا فاضل می گوید: از گذشته تا امروز این درد اهالی ورزش بود که توجه ای به ورزش دوومیدانی نمی گردد. همواره بین زمان استراحت مسابقات فوتبال، مسابقه دوومیدانی برگزار می شد تا از تماشاچیان بازی های فوتبال برای دوومیدانی استفاده گردد. درحالی که برای همه ورزش ها و به خصوص ورزش های انفرادی مانند دوومیدانی باید بیش از اینها سرمایه گذاری کرد. باید از مربیان دلسوز و باتجربه استفاده کنیم و اجازه ندهیم پیشکسوتان ورزشی دلسرد شوند.

  • فاضل فرهادی، قهرمان رشته دوومیدانی
  • متولد سال 1335 روستای رستم آباد شمیران

سال 1351: ورود به ورزش دوومیدانی

سال 1351 : مسابقات آموزشگاهی رشته 100 متر دوومیدانی پابرهنه نفر سوم

سال 1353: قهرمان مسابقات آموزشگاهی تهران

سال 1353: قهرمانی مسابقات آموزشگاهی قهرمانی کشور رشته 14 در 400

سال 1354: قهرمانی مسابقات آموزشگاهی قهرمانی کشور رشته 14 در 400

سال 1354: استادیوم امجدیه مسابقات باشگاهی تهران قهرمان در رشته 400 متر با رکورد 52 ثانیه

سال 1355: قهرمان مسابقات کشوری و اول 14 در هزار

سال 1397: قهرمانی مسابقات پیشکسوتان ایران و انتخاب برای تیم ملی برای مسابقات جهانی در سال 98

  • علی رحیمیان، قهرمان رشته دوومیدانی
  • متولد 1333 روستای رستم آباد شمیران

آغاز ورزش حرفه ای دوومیدانی: سال 1348 در 15 سالگی

سال 1350: عضو تیم استقلال (تاج سابق)

سال 1355: نفر سوم مسابقات آسیایی در رشته دو 800 متر با رکورد یک دقیقه و 55 ثانیه

سال 1350: نفر دوم و سوم در مسابقات باشگاهی تهران در رشته های 400 و 800 متر

سال 1360: قهرمان قهرمانان در دوومیدانی رشته های 100 متر، 200 متر و 400متر

سال 1356 : قهرمان تیم ملی در مسابقات انتخابی در استادیوم امجدیه رشته 100 متر با رکورد 11 صدم و یک ثانیه

منبع: همشهری آنلاین

به "قهرمان پروری نیازمند امکانات و حمایت اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان پروری نیازمند امکانات و حمایت اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید