سلارون اسکاداریا ؛ زیباترین پله های دنیا

به گزارش وبلاگ من، پله هایی که برای ساخت آن نه از طلا و جواهرات گران قیمت استفاده شده و نه تیم طراحی معروفی در آن نقش داشته. اما امروز در عرصه های بین المللی به عنوان یکی از جاذبه های مشهور برزیل شناخته می گردد. همراه ما باشید تا به اسکاداریا سلارون یا پله های سلارون نگاهی داشته باشیم.

سلارون اسکاداریا ؛ زیباترین پله های دنیا

در شهر ریو دو ژانیرو، بین محله های پر هیاهو لاپا و سانتا تِرِزا می توانید شاهد یک راستا 125 متری باشید که پله های آن با بیش از 2000 کاشی، آینه و سرامیک رنگی زینت یافته ، پله هایی که در روز میزبان صدها دنیاگرد است.

دنیاگردانی که با تبسم روی پله ها می نشینند و به لنز دوربین خیره می شوند. امروزه اسکاداریا سلارون علاوه بر دنیاگردان به عنوان یک محفل صمیمی میان اهالی لاپا شناخته می گردد. تمامی این توجه و تکاپوها به دلیل کار هنرمندانه است که خورخه سلارون بیش از دو دهه برای این پله ها انجام داد و آن ها را به پایان رساند.

خورخه سلارون که بود و چه کرد!

خروخه سلارون هنرمند و نقاش اهل شیلی بود که در سال 1947 متولد شد. او طی عمر خود به بیش از 50 کشور مختلف سفر کرد و به ادعای خودش تا قبل از استقرار در ریو دو ژانیرو بیش از 25.000 پرتره به فروش رساند و از همین طریق خرج خود در سفر درمیاورد.

سی و شش سال گذشت و در سال 1983، خورخه سلارون خانه کوچکی در محله ارزانی به نام لاپا خریداری کرد. او که علاقه خاصی به کشور برزیل داشت، سال های عمر خود را در آنجا سپری می کرد تا اینکه در سال 1990 آغاز به رنگ آمیزی و نوسازی 200 پله ای کرد که در مقابله خانه اش قرار گرفته بود. پله به پله، او آغاز به تغییر دادن محیط اطرافش کرد و از پله های قهوه ای رنگ فرسوده یک اثر هنری آفرید.

در ابتدا تهیه رنگ، کاشی و سایر لوازم مورد احتیاج برای خورخه رایگان نبود. او طی تکمیل پروژه اش به پول احتیاج داشت و به وسیله نقاشی کشیدن و فروختن، تا حدودی مبلغ مورد نظر برای خرید کاشی را تهیه می کرد. خورخه برای تهیه آنچه احتیاج داشت، شهر را می گشت و این سبب شده بود تا توجه دیگران را به خود و هدفی که در حال انجامش است، جلب کند. شهرت او نه تنها در ریو و برزیل بلکه در سراسر دنیا پیچید و دست کم از 60 کشور مختلف به او کاشی های مختلف فرستاده شد.

سلارون به معنای واقعی عاشق شهر ریو دو ژانیرو و برزیل بود و این پروژه را تقدیم به مردم این کشور کرد. او به افتخار پرچم بزریل از کاشی های آبی، سبز و زرد استفاده کرد و در موزائیک های متعددی امضای Brasil Eu Te Amo Selarón (برزیل من عاشقت هستم) را برجای گذاشت.

آثار سلارون

طی سالیان نسبتا درازی، خورخه سلارون پله ها خراب را تعمیر کرد و آن هایی که به نظرش به اندازه کافی زیبا نبودند را تعویض کرد. پایان او رنگ قرمز را نیز به کار خود اضافه نمود و کناره ها و دیوارهای کنار پلکان را نیز به قرمز پر رنگ درآورد، چرا که باور داشت هیچ رنگی مانند قرمز نمی تواند شادی و سرزندگی را به ارمغان بیاورد.

سلارون اسکاداریا: رویایی که برآورده شد

در سال 2000 تقریبا کار پله هایی که باید به رنگ سبز و زرد درمی آمدند تمام شده بود و سلارون اسکاداریا با چاپ شدن در مجله های مشهوری مثل National Geographic و Time به آوازه بین المللی دست پیدا نموده بود.

خواننده های مطرح از هر کجای دنیا به ریو دو ژانیرو می آمدند و موزیک ویدئو ضبط می کردند، توجه دنیاگردان به آن جلب شده بود و طولی نکشید که پروژه ناتمام خورخه به یک جاذبه دنیاگردی معروف در برزیل تبدیل شد. محله فقیرنشین لاپا، به لطف حضور پر رنگ دنیاگردها مملو از کافه و رستوران های لوکس شد و ماهیت خود را به یک محله توریستی تغییر داد.

سلارون اسکاداریا

متاسفانه پیکر بی جان خورخه سلارون در سال 2013 زمانی که 65 سال داشت در رو به رو پله هایی که بیش از 20 سال از عمرش را صرف زینت آن نموده بود پیدا شد. ساکنین لاپا، سانتا ترزا و... پس از آگاه شدن از خبر فوت خورخه به نشانه احترام در تمامی بخش های پله که دارای رنگ روشن بود شمع روشن کردند.

خورخه در یکی از نقل و قول هایش گفته بود: من یک نابغه م! من تونستم شگفت انگیزترین پلکان تاریخ بشریت رو در ریو دو ژانیرو خلق کنم. البته این اتفاق در هیچ شهر دیگه ای ممکن نبود رخ بده. ریو جاییه که بازدیدکننده ها می تونن انتظار داشته باشن یک هنرمند خل و چل با سبیل عظیم چخماقیش داره رو پله هاش کار یا استراحت میکنه و همواره هم دوست داره با بقیه گرم بگیره و صحبت کنه.

منبع: گردشبان

به "سلارون اسکاداریا ؛ زیباترین پله های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلارون اسکاداریا ؛ زیباترین پله های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید