با مجذوب کننده ترین معابد در هندوستان آشنا شوید

به گزارش وبلاگ من، هند به عنوان کشور معابد شناخته می گردد و طیف گسترده ای از معبدها را می توان در این کشور مشاهده کرد. بعضی از این معابد بسیار مشهور و طلاکاری شده هستند و بعضی دیگر نیز ظاهری متواضعانه و کوچک دارند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی مجذوب کننده ترین معابد هند بپردازیم.

با مجذوب کننده ترین معابد در هندوستان آشنا شوید

10. معبد راماناتاسوامی

Ramanathaswamy Temple

معبد رامانانتاسوامی (Ramanathaswamy Temple) به خدای شیوا تعلق دارد و در جزیره رامسواوارم (Rameswaram Island) در استان تامیل نادو (Tamil Nadu) قرار گرفته است. این معبد به عنوان یکی از چهار مقصد زیارتی Char Dham شناخته می گردد و باور بر این است که هر کسی از هر چهار معبد بازدید کند، تمام گناهان گذشته اش پاک خواهد شد.

در پیرامون معبد بسیار بزرگ راماناتاسوامی دیوارهای مرتفعی دیده می گردد که بر روی آن ها نیز چندین برج قرار گرفته است. در داخل این معبد نیز 22 چاه آب مقدس وجود دارد و طولانی ترین راهرو در تمام معابد هندو در سراسر هندوستان در این معبد به چشم می خورد. هندوها قبل از ورود به معبد باید در آب های این چاه های مقدس غسل نمایند.

9. معبد ماهابودی

Mahabodhi Temple

معبد ماهابودی (Mahabodhi Temple) مکان بسیار مهم و مقدسی برای بودایی ها به شمار می رود که در بودگایا (Bodhgaya) قرار گرفته است. باور بر این است که این معبد در مکانی ساخته شده که در آن، سیدارتا گوتاما بودا به روشنگری رسیده است. همین نیز باعث شده تا این منطقه و معبد در بین بوداییان از قداست بسیار زیادی برخوردار باشد.

این معبد در اواخر دوره گوپتا ساخته شده و یکی از قدیمی ترین سازه های آجری در شرق هندوستان به شمار می رود و در درون آن نیز مجسمه نشسته ای از بودا به مقدار ای بسیار بزرگ و طلاکاری شده به چشم می خورد. گفته می گردد که در این معبد، نهال هایی از درخت اولیه بودی (Bodhi Tree) وجود دارد، درخت انجیری که بودا در زیر آن به روشنگری دست پیدا کرد.

8. معبد راناکپور

Ranakpur Temple

معبد راناکپور (Ranakpur Temple) یکی از بزرگترین و مهم ترین معابد آیین جین به شمار می رود که از سنگ مرمر روشن در ساخت آن استفاده شده و 29 سالن و 80 گنبد دارد. در این معبد خارق العاده بعلاوه 1444 ستون مرمرین نیز به چشم می خورد که همگی آن ها به طور منحصربه فردی کنده کاری شده اند به طوریکه هیچ کدام شبیه به دیگری نیستند.

رنگ ستون های معبد راناکپور نیز بسته به نور خورشید و زاویه تابش آن از طلایی به آبی روشن تغییر پیدا می نمایند. کنده کاری نفیس و پیچیده این ستون ها که شامل گل و نقوش هندسی هستند، باعث مجذوب کننده تر شدن این بنا شده اند. موقعیت مکانی معبد نیز در روستایی به همین نام و در دره ای سرسبز، زیبایی های آن را دو چندان نیز نموده است.

7. معبد آکشاردام

Akshardham Temple

معبد آکشاردام (Akshardham Temple) در سال 2005 میلادی ساخته شده و در مقایسه با دیگر معابد برجسته هندوستان، تقریبا تازه محسوب می گردد. این معبد در حومه شرقی شهر دهلی نو قرار گرفته است و بزرگترین معبد هندو در سراسر دنیا به شمار می رود که در ساخت آن از تکنیک های باستانی استفاده شده است.

از دور که به تماشای معبد آرکشاردام می نشیند، بنایی مرتفع را مشاهده می کنید که مشرف به مجموعه ساختمان های اطراف خودش قرار گرفته است و تماشایی و خیره نماینده به نظر می رسد. در کنار این معبد نیز رودخانه یومونا (Yamuna River) جاری است که مجذوب کنندهیت این مکان را برای گردشگران دو چندان می نماید.

6. معبد کایلاسا

Kailasa Temple

معبد کایلاسا (Kailasa Temple) در الورا (Ellora) واقع شده و واقعا یکی از شگفت انگیزترین سازه های باستانی دست بشر به شمار می رود که در سال 760 پس از میلاد به وسیله شاه کریشنای اول و درون سنگ بسیار بزرگی و با استفاده از کنده کاری های دستی با چکش ساخته شده است. همین نیز سبب شده تا هر بازتماشاماینده ای از تماشای این معبد حیرت زده گردد.

بخش داخلی معبد کایلاسا پر از طرح ها و نقش برجسته های پیچیده و ستون هایی تراشیده از سنگ های بزرگ است. این معبد تنها یکی از 34 غار ساخته بشر در این منطقه به شمار می رود که شامل 12 معبد بودایی، 17 معبد هندو و 5 معبد جین است.

5. معبد لوتوس

Lotus Temple

معبد لوتوس یا نیلوفر آبی (Lotus Temple) در شهر دهلی نو قرار گرفته است که از آن به عنوان معبد مشرق الاذکار فرقه بهایی نیز یاد می گردد. این معبد در سال 1986 میلادی ساخته شده و ظاهری جالب توجه و برجسته دارد که به شکل گل نیلوفر آبی است. از آنجا که فرقه بهاییت به یگانگی خدا، یگانگی ادیان و یگانگی بشریت اعتقاد دارد، تمام افراد از مذاهب و ادیان مختلف در اینجا اجازه ورود دارند.

معبد لوتوس به عنوان یک سازه ساختمانی و از لحاظ معماری بسیار برجسته و خیره نماینده به نظر می رسد که به وسیله طراح ایرانی فریبرز صهبا طراح شده و شامل 27 گلبرگ مرمرین است که ظاهری به شکل گل نیلوفر را به این معبد داده است.

4. معابد خاجوراهو

Khajuraho Temples

مجموعه معبدهای خاجوراهو (Khajuraho Temples) با مجسمه هایی صریح و عجیب از انسان ها و عشق میان آن ها تزیین شده اند که ممکن است باب میل هر بازتماشاماینده ای نباشند. در هر صورت، این معابد خیره نماینده و تماشایی هستند و در بین سال های 900 تا 1130 میلادی به وسیله سلسله چاندلا ساخته شده اند و در مادیا پرادش قرار گرفته اند.

باور بر این است که بیش از 85 معبد در این منطقه وجود داشته اند اما امروزه تنها 25 عدد از آن ها به جای مانده اند. در حال حاضر دلیل وجود این مجسمه ها و کنده کاری های تحریک آمیز در این معابد هندو و جین چیست اما آن ها دارای جزییات بسیار ریزی هستند.

3. معبد ویروپاکشا

Virupaksha Temple

معبد ویروپاکشا (Virupaksha Temple) در کنار رودخانه تونگابادرا (Tungabadra River) قرار گرفته و قدیمی ترین معبد فعال در کشور هندوستان محسوب می گردد. این معبد زمانی بخشی از شهر سلطنتی ویجایاناگار بوده و از قرن هفتم میلادی به کار خود همچنان ادامه می دهد. با اینکه این معبد تا به امروز تقریبا دست نخورده به جای مانده اما خود شهر تقریبا به ویرانه تبدیل شده است.

مجموعه باستانی معبد ویروپاکشا شامل سه برج است که به خدای شیوا اختصاص داده شده اند، خدایی که به نام ویروپاکشا نیز معروفیت دارد. به هنگام بازدید خود از معبد ویروپاکشا حتما از فیل حاضر در این مکان نیز تماشا کنید. هر روز صبح، مراسم شستشوی این فیل نیز برگزار می گردد که تماشای آن می تواند جالب توجه باشد.

2. معبد میناکشی امان

Meenakshi Amman Temple

بسیاری از معابد مهم و برجسته هندوستان رنگ و لعاب بسیار زیادی ندارند اما معبد میناکشی امان (Meenakshi Amman Temple) این گونه نیست و در آن طیف گسترده ای از رنگ ها به چشم می خورند. این معبد در تامیل نادو و در سواحل رودخانه ویگای (Vaigai River) قرار گرفته است و 14 برج در آن به چشم می خورد که همگی آن ها با 33000 مجسمه رنگارنگ تزیین شده اند.

در این مکان، از قرن ششم قبل از میلاد معبدهایی وجود داشته اما سازه های اصلی موجود در این مکان در قرن چهاردهم میلادی به وسیله ژنرال مالک کافور تخریب شدند چراکه او کوشش داشت تا مردم این منطقه به اسلام روی بیاورند. با این حال، در سال 1559 میلادی بار دیگر این معابد ساخته شدند.

1. معبد طلایی

Golden Temple

معبد طلایی (Golden Temple) در میانه دریاچه ای کوچک و مقدس قرار گرفته و مقدس ترین معبد در میان تمام معابد آیین سیک به شمار می رود. پنل های طلا کاری شده بیشتر نمای بیرونی و گنبد این معبد را پوشانده اند و همین نیز سبب شده تا به عنوان معبد طلایی معروفیت پیدا کند. این معبد در شهر آرمیستار (Amritsar) پنجاب قرار گرفته است و داستانی خارق العاده پشت آن است.

بنابر گفته ها، بودا اوقاتی را در این مکان سپری نموده و سپس دو هزار سال بعد، گورو ناناک که موسس آیین سیک است، در نهایت در اینجا در کنار دریاچه زندگی نموده است. همین نیز سبب شده تا پیروان آیین سیک معبدی را در این مکان بنا نمایند.

منبع: فوت و فن / touropia.com

به "با مجذوب کننده ترین معابد در هندوستان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مجذوب کننده ترین معابد در هندوستان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید