استخدام هوش مصنوعی به جای هنرمندان در نتفلیکس
به گزارش وبلاگ من، شرکت نتفلیکس می گوید که هوش مصنوعی می تواند به کمبود نیروی کار احتمالی برای فراوری تصویر یاری کند. انیماتور ها از این موضوع خشمگین هستند.
به گزارش خبرآنلاین، برخلاف گفته نتفلیکس، کمبود شدیدی در نیروی کار وجود ندارد. درحالیکه این ژانر در حال کسب بالاترین درجه محبوبیت است، دستمزد های پایین و گاهی شرایط کاری بسیار سخت ممکن است هنرمندان را از کار کردن منصرف کند،، اما کمبود فرضی افراد با استعداد، منجر به فراوری انیمیشن سگ و پسر شد. این یک کوشش آزمایشی نتفلیکس برای یاری به صنعت انیمیشن بود. اما این انیمیشن از زمان اولین نمایش اش در روز سه شنبه، به شکل چشم گیری نتیجه معکوس گرفته و مورد استقبال قرار نگرفته است.
سگ و پسر یک انیمیشن سه دقیقه ای کوتاه از بخش فراوریی شرکت نتفلیکس در توکیو است و دارای مناظری در پس زمینه تصاویر است که به وسیله هوش مصنوعی شرکت هنری Rinna Inc. فراوری شده است. این انیمیشن که به وسیله استودیو WIT (که فراورینماینده سه فصل اول انیمیشن پرطرفدار Attack on Titan بوده) فراوری شده است، خیلی سریع خشم جامعه انیمیشن آنلاین را برانگیخت. آن ها می گویند فراوری انیمیشن های بدون روح با پرداخت هزینه های کمتر، در ازای کنارگذاشتن آشکار کسانی است که با دستمزد های منصفانه کار می کردند.
هامیش استیل، خالق سریال انیمیشنی بن بست: پارک ماوراءالطبیعه و برنده جایزه آیزنر، در توئیتی نوشت: این چیزی نیست که بتوانیم به آن افتخار کنیم.
همانطور که Engadget اشاره می نماید: شیرین کاری صورت گرفته به وسیله این هوش مصنوعی هنرمند، هنوز از نظر فنی به کار نیروی انسانی زیادی احتیاج دارد. در تیتراژ پایانی سگ و پسر، در مقابل خالق ویرایشگر پس زمینه، عبارت هوش مصنوعی+انسان نوشته شده است.
حتی عکس های پشت صحنه این انیمیشن که به وسیله نتفلیکس منتشر شده، نشان می دهد که شخصی در حال ویرایش تصاویر فراوری شده به وسیله نرم افزار هوش مصنوعی است. اصلا معین نیست که این شخص برای انجام این کار چقدر تحت فشار قرار گرفته است.
بجز خود آثار هنری، برنامه های هوش مصنوعی در زمینه های دیگر نظیر سرفصل ها و مباحث اخلاقی نیز جنجال برانگیز شده است. بسیاری از هنرمندان در حال مقابله با این موضوع هستند تا بتوانند از استفاده از آثارشان در مجموعه داده های آموزشی هوش مصنوعی، بدون اینکه به آن ها دستمزد یا پاداش منصفانه ای داده گردد جلوگیری نمایند؛ و این در حالی است که سایر صنایع نیز سعی می نمایند از این فناوری کسب عایدی نمایند.
سباستین بیسبال، انیماتور، هنرمند هنر های تجسمی و برنده جایزه فیلمسازی اهل رانکاگوا شیلی، در ایمیلی نوشت: به طور کلی، سازندگان پلتفرم های فراورینماینده تصاویر هوش مصنوعی هنوز باید در خصوص حقوق مربوط به حق امتیاز جوابگو باشند،، زیرا کارکرد این تکنولوژی به این صورت است که هرقطعه از تصاویر استفاده شده را به وسیله جستجو در اینترنت پیدا می نماید و از آن ها استفاده می نماید. به طور خلاصه، در این مورد خاص می توانیم بگوییم که بسیار آسان است که فرض کنیم شخصی با تایپ عبارت مناظری با سبک استودیو جیبلی، توانسته باشد این تصاویر را دریافت کند. این موضوع سوالات اخلاقی و قانونی زیادی را در پی دارد.
مایکل کوپرمن، تصویرگر، هنرمند و نویسنده کمیک می گوید: این موضوع تلخی است. اقتصاد جهانی ما واقعیتی را خلق نموده است که در آن به هنر احتیاج است، اما نمی توانند حقوق مکفی به هنرمندان پرداخت نمایند، بنابراین چنین کابوسی، می تواند یک پاسخ منطقی باشد.
بعلاوه بیسبال به تناقضات انیمیشن سگ و پسر اشاره می نماید که از نظر فنی در قلم مو و سبک پس زمینه بسیار ضعیف است. او معتقد است که استفاده از برنامه های هوش مصنوعی برای آزمایش های شخصی و تمرین بسیار خوب است، اما مشکل از زمانی آغاز می گردد که بخواهیم از این برنامه ها به عنوان میانبری برای کسب عایدی استفاده کنیم. او نوشت: من فکر می کنم این روش پاسخی به یک مسئله مهم معاصر باشد که همه ما، همه چیز را فوری، بدون زحمت و با کمترین هزینه می خواهیم. اما این مساله اساسا در خصوص انیمیشن فرق دارد:، زیرا انیمیشین هنر صبر است.
منبع: فرارو