اختلاف احزاب کرد بر سر بازگشت پیشمرگ های سوریه از اقلیم کردستان عراق

به گزارش وبلاگ من، منابع کرد سوری از اختلافات احزاب بر سر موضوع بازگشت پیشمرگ ها از اقلیم کردستان عراق به سوریه خبر دادند.

اختلاف احزاب کرد بر سر بازگشت پیشمرگ های سوریه از اقلیم کردستان عراق

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، احزاب شورای میهنی کردستان و احزاب وحدت میهنی کردستان نشستی را در پایگاه ائتلاف آمریکا در شهر حسکه با نظارت زهره بیللی، هماهنگ کننده وزارت خارجه آمریکا در شرق فرات و مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک برگزار کردند.

به گفته منابع، احزاب با موضوع مرجع سیاسی توافق کردند و تنها مساله پیوستن حزب سوسیال کرد و وحدت کرد مانده است. این احزاب می خواهند به عنوان طرف مستقل باشند. همچنین موضوع مشارکت شورای کردستان در نهادهای اداره خودمختار حل شده است. اما مساله ای که احزاب کرد بر سر آن اختلاف نظر دارند، حمایت و دفاع است که با مسائل زیادی روبرو است و شک و تردیدها درباره مذاکرات کردها را که از هفت ماه پیش آغاز شده و وارد مرحله پیچیده تری شده است، افزایش می دهد. نیروهای پیشمرگ، شاخه نظامی شورای کرد سوریه از زمان تأسیس در اوایل 2012 در اقلیم کردستان مستقر است و متشکل از کردهای جدا شده از ارتش سوریه و جوانان و داوطلبان کرد است.

دلووان روباربی، از رهبران پیشمرگ ها گفت که تعداد این نیروها به 7000 تن می رسد و حتی یک گلوله را هم در داخل سوریه شلیک نکرده اند.

وی افزود: ما در جنگ ها در داخل سوریه شرکت نکردیم اما زمانی که اعضای داعش در اواسط 2014 به اقلیم کردستان حمله کردند، نیروهای ما در جنگ ها شرکت کردند و تعداد زیادی از نیروهای ما شهید شدند.

یک مسؤول برجسته در ریاست شورای کردستان سوریه گفت: این نیروها تعدادشان به حدود 15 هزار تن می رسد. داوطلبانی نیز هستند که تعدادشان نزدیک به 8000 تن است که فنون جنگی را آموزش دیده و طی حملات داعش در عراق سلاح به دست گرفته اند.

منابع کرد، مذاکرات میان احزاب کرد را با توجه به بازگشت این نیروها و پیوستن آن به اتاق عملیات مشترک با وجود یگان های مدافع خلق کرد که ستون نظامی نیروهای قسد هستند، بسیار پیچیده و حساس دانست.

جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در سفر اخیرش به شمال شرق سوریه درباره این موضوع با رهبران احزاب کرد گفت وگو کرد.

واشنگتن مایل است این نیروها در حفاظت از این منطقه در برابر تهدیدات ترکیه و استقرار نیروهایش از شهرک عین العرب در حومه شرقی حلب گرفته تا شهرهای الدرباسیه، عامودا و قامشلی و المالکیه شرکت کنند. این مساله براساس توافق آمریکا با ترکیه برای دور کردن یگان های کرد از مرزهای جنوبی و ایجاد منطقه امن با عمق 30 کیلومتری و طول 450 کیلومتری موازی تا مرزهای شرقی عراق است.

از سوی دیگر مسکو پلیس نظامی خود را در بیشتر مناطق مرزی و نقاط تماس با ارتش ترکیه و گروه های سوری مورد حمایت آن در منطقه عین عیسی در حومه رقه و شهرک های ابوراسین و تل تمر در حومه حسکه با توافق با نیروهای قسد مستقر کرده است.

در صورت بازگشت پیشمرگ ها این مساله توافق بین المللی میان کشورهای فعال در شرق فرات را می طلبد. رئیس یک حزب کرد گفت، پیشمرگ ها با مشارکت در عملیات شاخه زیتون در سال 2018 و چشمه صلح مخالفت کردند و آن ها بخشی از ائتلاف مخالفان یا گروه های آن که جنگ های ویرانگری را در مناطق کردنشین به راه انداخته اند، نیستند.

به گفته این مسؤول کرد، این شورا و ائتلاف از هفت سال پیش با هم فعالیت می کنند اما دیدگاه هایشان اخیرا با هم مغایرت دارد. به این دلیل که ارتش وابسته به ائتلاف مخالف، مناطق کردنشین را هدف قرار می دهد. همچنین ائتلاف مخالفان از عملیات ترکیه که قربانیانش غیرنظامی هستند، استقبال کرده و درباره نقض های این گروه ها سکوت کرد.

این رهبر کرد معتقد است که بازگشت پیشمرگ های سوریه به سه نکته اصلی وابسته است. اول توافق کردی-کردی شامل پرونده دفاع و حمایت، دوم وجود ضمانت و حمایت بین المللی با نظارت سازمان ملل و موافقت مسکو و واشنگتن، سوم عدم ورود ارتش های کشورهای منطقه به ویژه کشورهای فعال در جنگ سوریه مثل ترکیه.

وی گفت: در این صورت به مناطق خود بازمی گردیم و از آن در برابر تمام طرف های درگیر حفاظت می کنیم.

منبع: عصر ایران

به "اختلاف احزاب کرد بر سر بازگشت پیشمرگ های سوریه از اقلیم کردستان عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف احزاب کرد بر سر بازگشت پیشمرگ های سوریه از اقلیم کردستان عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید