3 رقم جدید برنج تا انتها سال جاری معرفی می گردد

به گزارش وبلاگ من، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: 3 رقم جدید برنج با کیفیت خوب و متناسب با ذائقه ایرانی توسط محققان این موسسه اصلاح شده و پس از تایید در کمیته معرفی ارقام نام گذاری و رسما معرفی می گردد.

3 رقم جدید برنج تا انتها سال جاری معرفی می گردد

به گزارش وبلاگ من به نقل از ایرنا، مریم حسینی اظهار کرد: در امسال این ارقام در سه گروهمتحمل به خشکی، پرپتانسیل و زودرس و خوش کیفیت برای کشت در مناطق برنج خیز معرفی می گردد.

وی اضافه نمود : از دهه 80 برنامه ریزی برای اصلاح ارقام جدید با کیفیت پخت مناسب، زودرس و پاکوتاه در موسسه اجرا شده و هدف از اصلاح این ارقام علاوه بر افزایش عملکرد در واحد سطح و حفظ کیفیت پخت و خوراک، تحمل به ورس و خوابیدگی در باران ای آخر فصل، زودرسی، کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اعلام کرد : در سال 95 رقم گیلانه با خصوصیت پاکوتاهی، کیفیت پخت مشابه ارقام محلی، متحمل به ورس و زودرس معرفی گردید و فرایند افزایشی سطح زیر کشت این رقم نشان می هد که توانسته رضایت مصرف کننده و کشاورز را تامین کند.

وی گفت : این رقم حدود یک تا یک و نیم تن در هکتار نسبت به ارقام محلی عملکرد بالاتری دارد و از نظر کیفیت پخت مشابه ارقام محلی است.

حسینی اضافه نمود : در سال 97 نیز دو رقم رش و تیسا معرفی گردید که این ارقام دارای پتانسیل عملکرد 7 تن و بالاتر را دارند و از نظر کیفیت پخت نیز مناسب هستند، ضمن آنکه رقم تیسا جزو ارقام زودرس و دانه بلند و رش متوسط رس است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور توضیح داد : آخرین رقم معرفی گردیده آنام با خصوصیات کیفیت پخت بسیار خوب، دانه شبیه رقم محلی دم سیاه، پاکوتاه و متحمل به ورس بوده و نسبت به سایر ارقام درصد پروتئین بالاتری دارد درصد پروتئین بالا ارزش غذایی این غله پر مصرف را بهبود می دهد.

وی گفت : ترویج این ارقام را با سازمان جهاد کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج انجام می دهیم و مزارع الگویی در قالب پروژه های تحقیقی - ترویجی با هدف آشنایی کشاورزان با این ارقام در مناطق مختلف استان های گیلان و مازندران جزو برنامه های اصلی این موسسه است.

منبع: همشهری آنلاین

به "3 رقم جدید برنج تا انتها سال جاری معرفی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 رقم جدید برنج تا انتها سال جاری معرفی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید