پرینتر های سه بعدی در راستا ساخت اندام های بدن قرار می گیرند

به گزارش وبلاگ من، درحال حاضر محققان قادرند با یاری فناوری پرینت سه بعدی سلول ها و مواد زیستی برای ساخت بافت های بدن انسان را فراوری نمایند.

پرینتر های سه بعدی در راستا ساخت اندام های بدن قرار می گیرند

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ من، فناوری پرینت سه بعدی از چند سال پیش ظهور پیدا نموده و همینطور پله های پیشرفت را طی می نماید. در حال حاضر، محققان قادرند با یاری این فناوری سلول ها و مواد زیستی برای ساخت بافت های بدن انسان را فراوری نمایند، با این حال هنوز راه زیادی پیش رو دارند تا بتوانند اندامی با تمام قابلیت های کاربردی آن بسازند.

دانشمندان سال ها از پرینت سه بعدی برای فراوری اسباب بازی، خانه، ابزار های علمی و حتی حیوانات پلاستیکی شامل کد DNA برای تکثیر استفاده می کردند به این امید که روزی برسد که بتوانند اندام های زنده بدن انسان را با این فناوری فراوری نمایند تا از این طریق، احتیاج به پیوند عضو را در بیماران احتیاجمند به پیوند اعضا حذف نمایند.

از فناوری پرینت سه بعدی همچنین برای فراوری ایمپلنت های دندانی، پروتز های دندان و مدل های تمرینی برای جراحان هم استفاده شده است. تا به امروز نمونه هایی از سلول های پرینت شده پلاستیکی و فلزی ساخته شده که از آن می توان برای فراوری بافت های زنده انسان استفاده گردد. اما تا به امروز کسی پیروز به فراوری اندام کامل انسان نشده که بتواند تمام کار های یک اندام واقعی را انجام دهد. اما در این میان، دانشمندان به تازگی به این هدف نزدیک شده اند و تکه هایی از بافت انسانی ساخته اند که از آن می توان برای تست دارو ها و طراحی روش هایی برای غلبه بر چالش های بازفراوری اندام های پیچیده بدن استفاده کرد.

وقتی موضوع پرینت سلول ها و مواد زیستی برای پرینت اندام های بدن به میان می آید، محققان باید بتوانند از مواد زیستی استفاده نمایند. محققان تا به امروز نمونه هایی از ارگان های کوچک بافت های بدن را روی تراشه فراوری نموده اند. بعضی از این مدل ها در شرکت های داروسازی و پیش از تست های حیوانی و انسانی دارو ها مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت هایی نیز هستند که در جهان کوشش نموده اند اندام انسانی بسازند. یکی از آن ها به دنبال ساخت گوش های پرینت سه بعدی است و حتی مدعی شده که گوش سه بعدی ساخته شده را در بچه هایی که با نقص گوش متولد شده اند، پیوند زده است. این گوش های پیوند شده نخستین نمونه های مفهومی از پرینت سه بعدی در علم پزشکی است.

محققان هنوز هم به دنبال فراوری بافت ها و اندام های پیچیده تری هستند که قابل پیوند به موجودات زنده باشند. تا فوریه 2020، بیش از 112 هزار نفر در آمریکا در فهرست انتظار دریافت عضور پیوندی هستند که هر روز 20 نفر از آن ها جان خود را از دست می دهند.

درواقع، اندام های پرینت سه بعدی از سلول هایی ساخته می شوند که سیستم ایمنی بیمار آن را عامل بیگانه تشخیص ندهد و با بدن سازگاری پیدا کند. چنین اندام هایی در حال حاضر با یاری سلول های بنیادی کشت داده و ساخته می شوند، اما چالشی که وجود دارد، تمایز سلول ها برای فراوری سلول های بالغ و ساخت اندام های خاص است.

داواخر سال 2016، کمپانی Organovo گفت که برنامه ای را برای فراوری بافت زنده پرینت سه بعدی برای پیوند به بدن انسان شروع نموده است. آن ها با پیروزیت توانستند سلول های زنده پرینت سه بعدی را به موش هایی که از بیماری کبدی ژنتیکی رنج می بردند، پیوند بزنند. این اندام سه بعدی، عملکرد کبد موش ها را بهبود بخشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرینتر های سه بعدی در راستا ساخت اندام های بدن قرار می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرینتر های سه بعدی در راستا ساخت اندام های بدن قرار می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید