هر آنچه باید در خصوص قهوه ترک بدانیم

به گزارش وبلاگ من، قهوه ترک یک نوشیدنی بسیار محبوب و پرطرفدار است، مصرف قهوه ترک دارای خواص و فواید فوق العاده ای است که البته مصرف بیش از حد آن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

هر آنچه باید در خصوص قهوه ترک بدانیم

تاریخچه

روش دم آوری قهوه ترک. یکی از قدیمیترین روش های تهیه قهوه است. در سال 1517 یکی از فرماندهان عثمانی در یمن به نوشیدنی برخورد کرد که از دانه های قهوه درست شده بود و تصمیم گرفت که این نوشیدنی را به سلطان سلیمان معرفی کند . این نوشیدنی سلطان را به شدت تحت تاثیر قرار داد و نشان سلطنتی دریافت کرد.

پس از معرفی قهوه در ترکیه . آشپز سلطان قهوه را به روش تازهی آماده کرد که در این روش دانه های قهوه را در هاون کوبید وبا آب در ظرف مخصوصی که نام شناخته می گردد. مخلوط کرد. قهوه در ظرف تازه خود در کاخ ظاهر شد و بسیار مورد توجه نهاده شد به طوری که تمام مقامات افرادی را برای درست کردن قهوه و پذیرایی آن در مهمانی ها استخدام کردند که با آنها اوستا قهوه چی kahveci usta می گفتند.

در سال 1554 دو مرد به نام حاکم از حلب و شمس از دمشق . قهوه را به استامبول آوردند و مغازه های قهوه فروشی به سبک یمن احداث کردند . پس از آن قهوه به سرعت در ترکیه به یک شغل تبدیل شد و قهوه خانه های بسیاری مشغول به کار کردند.

قهوه خانه ها تاثیر زیادی در تاریخ ترکیه داشتند . آنها مکانی بودند برای جمع شدن مردم و صحبت در خصوص اخبار و حوادث و سیاست و بعلاوه مکان محبوبی برای برگزاری جلسات کاری . با توسعه این فرایند و دورهمی مردم در قهوه خانه ها . مقامات ترکیه قهوه خانه هارا یک تهدید جدی برای امپرطوری دیدند و بنابراین در سال 1656 نوشیدن قهوه را غیرقانونی اعلام کردند و مجازات سرپیچی از این قانون را شلاق و غرق شدن گذاشتند. این قانون شک بسیار بزرگی برای جامعه و مردم بود به همین علت با شورش های بسیار واکنش نشان دادند و مقامات مجبور به لغو این قانون شدند ولی مالیات های سنگین برای قهوه خانه ها در نظر گرفتند.1

آماده سازی قهوهٔ ترکقهوهٔ ترک به شیوهٔ خاصی از آماده سازی قهوه اطلاق می گردد و نه نوع خاصی از قهوه. در نتیجه برای آماده سازی قهوهٔ ترک احتیاجی به نوعی خاص و ویژه از دانه های قهوه نیست. دانه های قهوهٔ ترک تا بیشترین حدی که ممکن است خرد و کوبیده می شوند؛ ریزتر و خردتر از هر روش دیگری برای آماده سازی قهوه. برای آسیاب کردن قهوه، دانه های قهوه را در هاون می کوبند (روش سنتی و اصیل) و یا از آسیاب سنگیاستفاده می نمایند. بیشتر آسیاب ها خانگی قهوه نمی توانند دانه های قهوه را به مقدار کافی آسیاب نمایند.

برترین قهوهٔ ترک از دانه های قهوه ای آماده می گردد که به تازگی برشته شده اند و درست پیش از جوشاندن، آسیاب شده اند. قهوهٔ آسیاب شده و برشته (مناسب برای آماده سازی قهوهٔ ترک) را می توان خرید و نگه داری کرد اما با گذشت زمان، طعم و مزه اش را از دست خواهد داد.

اگرچه روش های متفاوت و متنوعی در جزئیات آماده سازی قهوهٔ ترک وجود دارد ولی در کل، آماده سازی قهوهٔ ترک شامل فروکردن قهوهٔ آسیاب شده در آب داغ (اما نه جوش) برای مدت زمان کافی است تا قهوه طعم و مزهٔ خود را پس بدهد. زیاد جوشاندن قهوه باعث می گردد که قهوه مزهٔ نامطبوع سوختگی یا جوشیدگی بگیرد ولی با جوشاندن قهوه به صورت کاملاً مختصر می توان هم از این مزهٔ نامطبوع جلوگیری کرد و هم بدون حدس و گمان پی برد که چه زمانی قهوه به دمای مناسب رسیده است.

مقدار آب سرد مورد احتیاج را می توان از روی تعداد فنجان های قهوهٔ مورد احتیاج معین کرد (هر فنجان تقریباً 90 میلی لیتر) و به ازای هر فنجان آب، بین یک تا دو قاشق چای خوری قهوه احتیاج است. معمولاً قهوه و شکر را از ابتدا درون قهوه جوش نمی ریزند، بلکه آن ها را به آب اضافه می نمایند.

در ترکیه چهار درجه از شیرینی مورد استفاده قرار می گیرد. این چهار درجه از قرار زیرند: ساده (ساده؛ بدون شکر)، آز شکرلی (کم شکر؛ نصف قاشق چای خوری)، اُرتا شکرلی (شکر میانه؛ یک قاشق چای خوری)، و چُک شکرلی (پرشکر؛ یک ونیم یا دو قاشق چای خوری).

قهوه و شکر به مقدار دلخواه را تا زمانی که قهوه کاملاً درون آب فرو رود و شکر کاملاً حل گردد باید به هم زد. سپس قاشق را بیرون می آورند و قهوه جوش را روی حرارت ملایم می گذارند. اگر حرارت بالا باشد، قهوه به سرعت به جوش می آید و زمان کافی برای آنکه قهوه مزهٔ خود را پس دهد حاصل نخواهد شد. از این مرحله به بعد نباید قهوه را هم زد زیرا که کف حاصله از بین خواهد رفت. درست به محض اینکه قهوه به جوش آمد، قهوه جوش را از روی حرارت بر می دارند. معمولاً برای مدت زمان کوتاهی قهوه را از حرارت دور نگه می دارند، و سپس برای بار دوم و سوم آن را به جوش می آورند و در نهایت آن را در فنجان ها می ریزند.

به دست آمدن کلفت ترین لایهٔ کف ممکن، اوج هنر قهوه درست کردن به شمار میرود. یک راه برای هرچه ضخیم شدن لایهٔ کف، ریختن قهوه به آرامی و بالابردن قهوه جوش حین قهوه ریختن است. بدون انجام این تکتیک ها، یکسان درآمدن ضخامت لایه های کف در همهٔ فنجان ها به آسانی امکان پذیر نیست. فنجانی که ضخیم ترین لایهٔ کف را دارد برترین فنجان در نظر گرفته می گردد.

قهوهٔ ترکی که خوب آماده شده باشد، کف ضخیمی رویش دارد (کُپوک در ترکی)، همگن است، و ذرهٔ قابل مشاهده ای از قهوه در کف یا مایعش وجود ندارد. می توان حدود 20 ثانیه قهوه را در حالت جوش روی حرارت نگه داشت تا قهوه به خوبی طعمش را پس بدهد، اما در این صورت کف قهوه کاملاً از بین خواهد رفت. برای برطرف این مشکل می توان کف قهوه را به محض جوش آمدن برداشت و درون فنجان ها ریخت و مابقی را حدود 20 ثانیه جوشاند. در این صورت باید بسیار دقت کرد تا تنها کف را درون فنجان ها ریخت و نه ذرات معلق را.

نوشیدنقهوهٔ ترک در حالی که بسیار داغ است نوشیده می گردد و معمولاً با یک لیوان آب سرد سرو می گردد تا دهان تازه گردد و طعم قهوه بهتر حس گردد. به صورت سنتی در کنار قهوهٔ ترک،راحت الحلقوم نیز سرو می گردد. در جنوب شرقی و سواحل مدیترانهٔ ترکیه، ممکن است مغز پسته نیز به قهوه اضافه گردد. تمام ذره های قهوه ای (لرد) که در قهوه جوش موجود است درون فنجان ها ریخته می گردد، اما همهٔ آن ها خورده نمی گردد. لایهٔ ضخیم ذرات قهوه که در ته فنجان می ماند خورده نمی گردد.2

نگاه کلی به خواص و فواید قهوه ترک می توان قهوه را بدون هرگونه شیرینی مصرف کرد و یا معمولا با مقادیر میانه قند تهیه می گردد. مصرف 2 فنجان قهوه ترک در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بعلاوه سنگ کیسه صفرا را تا 45 درصد کاهش می دهد.

کافئینی که در قهوه یافت می گردد، سیستم عصبی را تحریک می نماید ؛ کمبود انرژی را تامین میکند و بعلاوه بدن را وادار می سازد تا بیش از حد نخوابیم.

طبق مطالعات صورت گرفته، پتانسیل تفکر در فردی که روزانه 6 فنجان قهوه در سن 55 سالگی می نوشد، در مقایسه با افرادی که قهوه مصرف نمی نمایند حدود 6 برابر بیشتر است.

نتایج قابل توجه دیگر این است که افرادی که قهوه مصرف می نمایند، نسبت به مابقی، کمتر دچار پوسیدگی دندان میشوند.

با نوشیدن قهوه جریان انرژی در بدن پر می گردد و این انرژی در بچه ها، پس از سه ساعت آغاز به کاهش می نماید، در صورتی که در بین بزرگسالان 5 تا 7 ساعت ادامه دارد.

تحقیقات ثابت می نماید که سوخت و ساز بدن و سوخت چربی را افزایش می دهد.

علاوه بر این برای درمان افسردگی نیز موثر است.

قهوه ترک برای سلامتی ضرر ندارد، 50 میلی گرم کافئین در یک فنجان قهوه می تواند به راحتی از بدن خارج گردد و اثر آرام بخشی دارد.

وقتی که قهوه را بیش از یک فنجان بنوشید ممکن است باعث تحرک و کمی بیخوابی شما گردد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه.

مصرف نصف فنجان قهوه در روز نیز خطر ابتلا به آسم را کاهش می دهد و باعث تنفس راحت تر می گردد.

بهبود استخوان ها.

از بیماری دیابت نوع 2 نیز محافظت می نماید.

سایر مسائل پوستی را از بین می برد.

از فشار خون بالا جلوگیری می نماید.

سرطان پانکراس را کاهش می دهد.

باعث سلامت و بهبود قلب خواهد شد.

عملکرد روده را تنظیم می نماید.

عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد قهوه ترک

ایجاد مسائل معده و گوارشهمه افرادی که قهوه می نوشند، دچار مسائل گوارشی یا غرغر شکم نمی شوند، ولی بیش تر آدم های مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، کولیت زخمی، ورم معده، زخم معده پپتیک، و بیماری کرون با مصرف قهوه متوجه می شوند دستگاه گوارش تان تحریک و مسائل معده / گوارشی شان وخیم تر می گردد.

افزایش فراوری اسید با مصرف زیاد قهوه ترکقهوه فراوری اسید را افزایش می دهد؛ به ویژه اسید هیدروکلریک و اسید معده. هر دوی این اسیدها برای تجزیه مواد غذایی موجود در معده ضروری هستند. با وجود این، حضور بیش از میزان اسید در معده باعث ایجاد بعضی مسائل می گردد.

اسید اضافی ممکن است که دیواره های معده را بخورد (و باعث زخم معده گردد)، یا ممکن است احتمال بازگشت اسید به مری (رفلاکس معده) را افزایش دهد.

افزایش فشار خون با مصرف بیش از حد قهوه ترک
کافئین فشار خون تان را افزایش می دهد. با وجود این، آیا می دانستید افزایش فشار خون به علت مقاومت عروق ایجاد می گردد، و نه به علت افزایش ضربان قلب یا گردش خون؟

یعنی این که کافئین باعث می گردد قلب تان مجبور می گردد برای فرستادن خون به تمام نقاط بدن بیش تر کار کند. بالا بودن فشار خون یکی از عوامل خطر شایع برای بیماری قلبی و عروقی است.3

پی نوشت:

1.www.bunogroup.com

2.www.saat24.news

3.www.namnak.comچزوه>

منبع: راسخون

به "هر آنچه باید در خصوص قهوه ترک بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید در خصوص قهوه ترک بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید