قلقلک دادن کودک و خطری که نمیدانید

به گزارش وبلاگ من، درست است که با قلقلک دادن باعث خنداندن کودک می شویم اما این به این معنی نیست که او از قلقلک لذت می برد در قدیم قلقلک یک نوع شکنجه محسوب می شده.

قلقلک دادن کودک و خطری که نمیدانید

به گزارش وبلاگ من به نقل از نمناک ، دانشمندان دلیل اینکه چرا قلقلک دادن بچه ها میتواند مضر باشد را شرح میدهند و این برمیگردد به این که ما دراین مورد چیزی نمی دانیم .قلقلک بچه ها مضر است ، در حالیکه تعدادی از فراد این حرکت را انجام میدهند ، مطالعه ای نشان داد که تنها 32 درصد از افراد، از قلقلک دادن لذت میبرند ،32 درصد خنثی بودند و 36 درصد بیان نموده اند که این حرکت را نمیپسندند، زمانی که ما بچه بودیم بارها و بارها قلقلکمان داده اند بنابراین فرض میکنیم که حرکتی نرمال است ، درحالیکه آن موقع نبستن کمربند ایمنی نیز نرمال بوده است.

تجزیه و تحلیل تحقیقات متفاوت براین موضوع جوانب مثبتی را که چرا شما نباید بچه ها را قلقلک دهید و راه دیگری برای سرگرمی انتخاب کنید را شرح می دهد، جوک گفتن و یا بازی با یکدیگر ایده بهتری است، زمانی که کودک قهقهه میزند ، به این معنی نیست که او از قلقلک دادن لذت میبرد.

بچه ها خصوصا آنهایی که قلقلکی هستند هنگام قلقلک دادن نمیتوانند خندیدن خود را متوقف نمایند، حتی اگر واقعا از این عمل نفرت داشته باشند، این قهقهه به والدین این توهم را منعکس میکند که کودک واقعا لذت میبرد ، درحالی که چنین نیست.

قلقلک دادن کودک چه خطراتی را در پی دارد؟

در مطالعه ای اجرا شده در دانشگاه کالیفرنیا درسال 1997 دانشمندان کشف نموده اند که تعریف یک جوک بامزه بیشتر از قلقلک دادن میتواند به شخص احساس شادی بدهد، قلقلک دادن تنها این توهم را میرساند که شخص میخندد و دادن راهی برای تسلط است.

شخصی که قلقلک داده میگردد کنترل خود را از دست میدهد، مبارزه برای به دست آوردن کنترل برای کودک میتواند توهین آمیز باشد و خاطرات ناخوشایندی را در ذهن او برای یک عمر به جا بگذارد، هنگامی که بزرگسالان کودکی را قلقلک میدهند دلیل آن سرگرمی کودک است ، اما حاصل آن مضر خواهد بود.

براساس نظر دکتر ریچارد الکساندر پروفسور زیست شناسی تکاملی از دانشگاه میشیگان :قلقلک دادن می تواند نوعی از تسلط و خندیدن به دنبال آن یک راه تکاملی برای سلطه پذیری باشد، این کودک ممکن است قادر به این نباشد که به شما بگوید بس است و کارتان را متوقف کنید !

قلقلک دادن می تواند باعث قهقهه زدن غیر قابل کنترل گردد که توقف آن سخت است، چنانچه در این بخش از نمناک گفته ایم قلقلک دادن و قهقهه متوالی میتواند باعث اختلال در نفس کشیدن گردد و یااینکه کودک نتواند بگوید در شرایط دشواری قرار گرفته است، چیزی که به عنوان سرگرمی آغاز میگردد میتواند باعث مسائل پزشکی گردد ، پس چرا با قلقلک دادن سرگرمی داشته باشیم در حالیکه راه های بهتری برای سرگرمی وجود دارد؟

قلقلک دادن میتواند باعث مساله بی اعتمادی مادام العمر گردد

پتی ویفلر کارشناس والدین و بیان گذار و مدیر سازمان دست در دست از تجربه اش در قلقلک دادنش در کودکی میگوید که باعث چالش عاطفی او شده است، او مینویسد در سالهای بسیاری که به حرف والدین درباره چالش عاطفی در زندگی بچه هاشان گوش دادم ، دانستم که قلقلک دادن تجربه مضری است که نسل به نسل میاید.

او میگوید تروما شرایطی است که شخص درکنار دیگران ریلکس نیست، در کنار شریکی معتمد نمیتواند به خواب برود و در حالیکه درکنار کسانی است که دوستشان دارد احساس خطر و ناامنی می نماید.

والدین عموما ادعا دارند که میدانند چه چیزی برای کودکشان خوب است و میگویند که قلقلک دادن کودک طبیعی است، اگرچه راه چاره های بهتری برای ارتباط با کودک وجوددارد، از قلقلک دادن دوری کنید حتی اگر مجبور شدید ابتدا از کودک اجازه بگیرید.

راه های دیگر برای ارتباط و سرگرمی کودک چیست؟

بسیار خب یک جستجوی ساده در گوگل میتواند به شما پاسخ دهد، قلقلک دادن کودک نوپا اغلب منجر به قهقهه زدن او میگردد، اما نظریه های جالبی درباره این تئوری وجود دارد که ایا قلقلک دادن کودک مضر است یا خیر؟ قهقهه زدن به دنبال قلقلک دادن میاید و مانند عطسه مسری است.

قلقلک دادن درطول تاریخ به عنوان یک شکنجه سرگرمی استفاده میشده است، بنابراین به عنوان والدین باید درک کنیم که خندیدن او به این معنی نیست که از قلقلک دادن لذت میبرد.

اثرات قلقلک بر آناتومی بدن

گذشته ازاین حقیقت که یک کودک نوپا قادر نیست با قلقلک دادن ارتباطی با ما برقرار کند، اگر چه دوست دارد قلقلکش بدهید، اجبار کردن کودک به اینکه اجازه بدهد شما قلقلکش بدهید میتواند حاوی پیغام خطرناک بر آناتومی بدن او باشد.

از دیدگاه یک کودک قلقلک دادن بدون اجازه او به این معنا است که بزرگسالان حق انجام هرکاری را دارند و این یک فکر ترسناک است و ممکن است نظر احمقانه ای نوشته گردد، اما والدین مسئولیت این را دارند که در سنین پایین کودک به او دفاع از بدنش را آموزش بدهند.

این آموزش آناتومی بدن این حق را به آن ها می دهد که دیگران حق لمس کردن بدن او را بدون اجازه اش ندارند و به این معنا است که به آن ها احترام گذاشته ایم، آن ها می توانند شناسایی نمایند که کاری که بزرگسالان انجام میدهند ، کاملا غلط است.

آموزش آناتومی بچه ها مستقیما ارتباطی با بدن آن ها ندارد ،مطالعه ای در مجله کودک و خانواده به این نتیجه دست یافت که آموزش بچه ها درسنین پایین و تصمیم گیری در این مورد یک مهارت مهم در زندگی است، این مطالعه نشان داد که چگونه بچه ها نوپا آموخته اند که مسائل شان را با تصمیم گیری حل نمایند.

نتیجه این مطالعه این شد که والدینی که بدون اجازه از کودک برای لمس بدنش کاری را انجام ندادند بچه هاشان از عملکرد مغزی فعال برخوردار بودند، به عبارت دیگر اجازه دادن به کودک در تصمیم گیری نقش مهمی در زندگی او خواهد داشت و هنگامی که به کودک اجازه تصمیم گیری می دهیم ممکن است نکته این مطالعه نباشد ، اما مثالی است که به بچه ها خود اجازه دهیم صحبت نمایند و نظرات شان را بدهند، مهم تر از همه اینکه کنترل بدن خود را بیاموزند.

انتخاب راه های فیزیکی برای ارتباط با کودک

اتصال فیزیکی و یا در واقع لمس کردن بین والدین و کودک خیلی مهم است، انسان ها به نوازش در طول زندگی احتیاج دارند، راه های دیگری در کنار قلقلک دادن برای تشویق لمس کردن بین کودک و والدین وجود دارد.

با همدیگر بخوانید:

از کودک خود بخواهید روی پاهایتان نشسته و داستان بخواند و یا اینکه بخواهد شما برایش بخوانید.

ماساژ دادن:

بسیاری از بچه ها از ماساژ دادن فیض میبرند، ماساژ دادن با آرام کردن کودک،اضافه وزن و تنظیم دمای بدنش ارتباط دارد، برای ماساژ دادن کودک از لوسیون و یا روغن مورد علاقه تان بهره ببرید، اما قبل از استفاده برروی پوست کودک ابتدا از نداشتن حساسیت او اطمینان حاصل کنید ،زیرا بچه ها حساس هستند و استفاده از این روغن و لوسیون میتواند برای آن ها خطرناک باشد.

بازی نمایشی بدن:

اگر هدف شما حرکتی برای سرگرمی کودک است، از تکنیک بازی بدن بهره ببرید مانند اسب بازی،حلقه زدن و رقابت در اغوش کشیدن، کلید این بازی این است که کودک مطمئن گردد تا چه حد وچگونه بدن او لمس می گردد .

منبع: جام جم آنلاین

به "قلقلک دادن کودک و خطری که نمیدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلقلک دادن کودک و خطری که نمیدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید