عکاسی با استفاده از صوت امکانپذیر شد

به گزارش وبلاگ من، محققان فناوری جدیدی توسعه داده اند که با بکار گیری الگوریتم هوش مصنوعی از صوت برای عکسبرداری از محیط اطراف استفاده می نماید.

عکاسی با استفاده از صوت امکانپذیر شد

محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند یک الگوریتم ماشین یادگیری برای اندازه گیری پژواک و اصوات ابداع کره اند که قادر به فراوری تصاویر از محیط اطراف است. این الگوریتم تصویری از شکل، اندازه و طرح اطراف دستگاه ثبت می نماید و برای این منظور احتیاجی به فعال کردن دوربین نیست. به طور دقیق تر تصاویر با صوت فراوری می شوند.

محققان ادعا می نمایند با یاری این فناوری می توان بدون احتیاج به دوربین های مداربسته معمولی، از ورود افراد مزاحم به ساختمان ها جلوگیری کرد، حرکات بیماران در خانه های سالمندان را ردیابی کرد و حتی با استفاده از آن تغییرات تنفس بیمار نیز قابل رصد است.

قابلیت این ابزار شبیه خفاش است که از راه ارسال صدا و سنجش پژواک مسیریابی و شکار می نماید. می توان این فناوری را روی هر دستگاهی که میکروفون و بلندگو یا آنتن رادیویی داشته باشد، نصب کرد.

الکس تورپین یکی از محققان ارشد پژوهش در این باره می گوید: قابلیت جهت یابی به وسیله اصوات و پژواک در حیوانات خارق العاده است و اکنون ما آن را با استفاده از رادار و لیدار بازسازی نموده ایم. نکته متمایز درباره این تحقیق آن است که ما فقط به اطلاعات یک مدخل ورودی (میکروفون یا آنتن) احتیاج داریم تا تصویری سه بعدی بسازیم. ثانیاً الگوریتمی که ابداع نموده ایم می تواند هردستگاهی را به یک ابزار جهت یابی به وسیله اصوات و پژواک تبدیل کند.

این بدان معنا است که هزینه این نوع از تصاویر را می توان به میزان قابل توجهی کاست و در نتیجه از آن برای کاربردهای نوینی استفاده کرد.

برای فراوری تصاویر، یک الگوریتم پیچیده یادگیری ماشینی، مدت زمان پرش صدا از بلندگوها یا انتشار امواج رادیویی از آنتن های کوچک، جهش درفضای داخلی و بازگشت به حسگر را اندازه گیری می نماید. با تجزیه و تحلیل نتایج، الگوریتم می تواند شکل، اندازه و چیدمان اتاق را استنباط و همچنین در حضور اشیا یا افراد را ردیابی کند.

نتایج به شکل یک ویدئو نمایش داده می گردد که اطلاعات پژواک را به منظره ای سه بعدی تبدیل می نماید.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "عکاسی با استفاده از صوت امکانپذیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکاسی با استفاده از صوت امکانپذیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید