رده بندی 19 بازی سوپر ماریو اصلی از بدترین تا برترین

به گزارش وبلاگ من، در سال 2020 نینتندو سالگرد 35 سالگی سوپر ماریو را جشن گرفت و برای راضی نگه داشتن نوستالژی هواداران، خبر ساخت بازی Super Mario 3D All-Stars و محصولات دیجیتالی و اسباب بازی های دیگر را با موضوع ماریو اظهار داشت تا به همه نشان دهد خط فراوری بزرگ ترین مجموعه اش به قوت خودش باقی است.

رده بندی 19 بازی سوپر ماریو اصلی از بدترین تا برترین

در این 35 سال، ماریو و دوستانش در صدها عنوان حضور پیدا کردند، ولی در مجموعه اصلی سوپر ماریو، این لوله کش دوست داشتنی در کمتر از 20 عنوان حضور داشت. با توجه به این که سوپر ماریو میکر 1 و 2 (Super Mario Maker 1 & 2) تجربه هایی بسیار خاص هستند و بیشتر شبیه به ابزار ساخت وساز هستند تا یک بازی واقعی، تصمیم گرفتیم تا آن ها را در این لیست نگنجانیم.

مجموعه سوپر ماریو تا به امروز هیچ بازی بدی نداشته است، برای همین تدوین این لیست، آن هم با ترتیبی که انصاف در آن رعایت گردد، کار سختی بود. در سال 2018 ما (یعنی گیم اینفورمر) در 300مین شماره یمان 300 بازی تمام دوران را رده بندی کردیم. با این که معیارمان برای آن رده بندی کیفیت بازی، اهمیتش برای صنعت گیم و اهمیت فرهنگی بود، ولی در این لیست تنها معیار مقدار علاقه یمان به بازی است. این شما و این هم رده بندی 19 بازی مجموعه اصلی سوپر ماریو از بدترین به برترین:

19. نیو سوپر ماریو بروز 2 (New Super Mario Bros. 2)

سال انتشار: 2012

پلتفرم: 3DS

برخلاف چیزی که از عنوان بازی برمی آید، نیو سوپر ماریو بروز 2 برای 3DS سومین عنوانی بود که در آن ماریو به ریشه های 2بعدی اش برگشت. بازی به مکانیزم های جواب پس داده بازی های پیشین متکی بود و ماموریت فرعی مجذوب کنندهی معرفی کرد که مطابق با آن باید طی چند دور بازی تا حد امکان بیشترین مقدار سکه را جمع آوری کنید، ولی مشکل اصلی بازی این است که طراحی مرحله آن در سطح بازی های بهتر مجموعه ظاهر نمی گردد و برای همین با این که بازی خوبی است، در انتهای این لیست واقع شده است.

18. برادران سوپر ماریو 2: مراحل گمشده (Super Mario Bros 2: The Lost Levels)

سال انتشار: 1993

پلتفرم: SNES

پس از پیروزیت چشمگیر برادران سوپر ماریو، هم در ژاپن و هم در آمریکای شمالی، نینتندو تصمیم گرفت یک بازی ژاپنی با نام Yume Kōjō: Doki Doki Panic را با عنوان برادران سوپر ماریو 2 در آمریکا منتشر کند. نسخه ژاپنی برادران سوپر ماریو 2 در نهایت از راه کارتریج Super Mario All-Stars و با گرافیک بهبودیافته وارد بازار آمریکای شمالی شد، ولی جز فراهم کردن چالش بیشتر نسبت به نسخه اصلی، کار خاصی انجام نمی دهد تا از سطح بازی پیشین فراتر رود.

17. سوپر ماریو لند (Super Mario Land)

سال انتشار: 1989

پلتفرم: Game Boy

اولین بازی ماریو برای کنسول های دستی تجربه ای قوی بود، ولی به خاطر تکنولوژی محدود گیم بوی، در نهایت تبدیل به بازی ای بسیار کوتاه در جهانیی ناآشنا شد. طبعاً گرافیک بازی به گرد پای نسخه های کنسولی ماریو هم نمی رسد، ولی سوپر ماریو لند با قابل حمل بودن و منحصربفرد بودنش این کمبود را جبران کرد. با تمام این صحبت ها، این بازی گام رو به جلوی مهمی برای مجموعه ماریو و البته کنسول گیم بوی بود.

16. سوپر ماریو سرزمین سه بعدی (Super Mario 3D Land)

سال انتشار: 2011

پلتفرم: 3DS

کسانی که DS داشتند، می توانستند نسخه بهبودیافته سوپر ماریو 64 را بازی نمایند، ولی کسانی که 3DS داشتند می توانستند اولین ماجراجویی سه بعدی اوریجینال سوپر ماریو را روی کنسول دستی بازی نمایند: سوپر ماریو سرزمین سه بعدی. این بازی در زمینه طراحی مرحله، موسیقی و پاورآپ تجلیل خاطری از چند عنوان پیشین مجموعه - به خصوص برادران سوپر ماریو 3 - به حساب می آمد. غیر از این، سوپر ماریو سرزمین سه بعدی از قابلیت های سه بعدی کنسول 3DS (که احتیاجی به عینک سه بعدی ندارند) استفاده کرد تا یک سری پازل باکیفیت منتنی بر عمق دید پیش روی بازیکن قرار دهد، پازل هایی که طراحی شان روی هیچ کنسول دیگری ممکن نمی بود.

15. نیو سوپر ماریو بروز یو (New Super Mario Bros. U)

سال انتشار: 2012

پلتفرم: Wii U

نیو سوپر ماریو بروز یو، به عنوان یکی از عناوین لانچ کنسول Wii U، به یکی از عناصر هویت بخش این کنسول تازه وارد تبدیل شد. نیو سوپر ماریو بروز یو مثل عنوان پیشین خود که روی Wii منتشر شده بود، دوباره روی گیم پلی کوآپ تمرکز کرد، ولی در حدی نسبت به نیو سوپر ماریو بروز 1 تفاوت نداشت تا از سطح آن فراتر رود. تجربه دی الی سی بازی (که لوییجی در آن حضور دارد) بسیار لذت بخش است و انتشار دوباره بازی برای سوییچ قابلیت بازی کردن در نقش تودت (Toadette) و بعلاوه پیچت (در قالب پاورآپ Crown Power که تودت را به پیچت تبدیل می نماید) را به بازی اضافه نمود.

14. سوپر ماریو لند 2: شش سکه طلایی (Super Mario Land 2: 6 Golden Coins)

سال انتشار: 1992

پلتفرم: Game Boy

دنباله اولین بازی ماریو برای کنسول دستی از بسیاری لحاظ پیشرفتی نسبت به آن بود. این بازی علاوه بر این که از سوپر ماریو لند 1 به مراتب بزرگ تر است، شخصیت نمادینی به نام واریو (Wario) را به جهان معرفی کرد که بعداً به نماد مجموعه های اسپین آفی مثل ماریو کارت (Mario Kart)، سوپر اسمش بروز (Super Smash Bros.) و ماریو پارتی (Mario Party) تبدیل شد. واریو آنقدر هوادار پیدا کرد که به نوعی به ستاره دنباله سوپر ماریو لند 2 تبدیل شد، دنباله ای که واریو لند (Wario Land) نام گرفت و به نوعی اولین بازی از اسپین آف واریو به شمار میرود.

13. سوپر ماریو سان شاین (Super Mario Sunshine)

سال انتشار: 2002

پلتفرم: GameCube

پس از این که سوپر ماریو 64 به باشکوه ترین شکل ممکن جهان را به سبک سکوبازی سه بعدی معرفی کرد، نینتندو برای ساختن دنباله ای شایسته برای آن کار سختی پیش رو داشت. با این که سوپر ماریو سان شاین بازی خلاقانه و رنگارنگی بود و طراحی هوشمندانه ای داشت، بسیاری از بازیکن ها از مکانیزم های F.L.U.D.D. بازی استقبال نکردند، چون در نظرشان نسبت به آنچه که از بازی های ماریو انتظار داشتند، زیادی فرق داشت. از این لحاظ، شاید سوپر ماریو سان شاین بحث برانگیزترین بازی ماریو در تاریخچه این مجموعه باشد.

(شرح مترجم: فلاد یا F.L.U.D.D نام ابزار شلنگ مانندی است که ماریو در سوپر ماریو سان شاین به پشت خود می بندد و با استفاده از آن به اطراف آب می پاشد. با استفاده از فلاد می توان کارهایی مثل سر خوردن روی زمین و ایجاد شتاب به هنگام پریدن انجام داد.)

12. نیو سوپر ماریو بروز وی (New Super Marios Bros. Wii)

سال انتشار: 2009

پلتفرم: Wii

نیو سوپر ماریو بروز وقتی در سال 2006 برای DS منتشر شد، پیروزیت بزرگی کسب کرد، بنابراین وقتی نسخه Wii بازی در سال 2009 برای این کنسول منتشر شد، پیروزیت آن نیز اجتناب ناپذیر بود. نسخه Wii بازی ، به لطف پاورآپ های تازه و معرفی حالت کوآپ، به هواداران مجموعه روشی تازه و هیجان انگیز برای لذت بردن از گیم پلی کلاسیک بازی معرفی کرد.

11. سوپر ماریو جهانی سه بعدی (Super Mario 3D World)

سال انتشار: 2013

پلتفرم: Wii U

پس از پیروزیت سوپر ماریو سرزمین سه بعدی روی 3DS، نینتندو با استفاده از مکانیزم های مشابه، پاورآپ های بیشتر و طراحی مرحله بهبودیافته مخصوص Wii U، بازی بلندپروازانه تری به نام سوپر ماریو جهانی سه بعدی منتشر کرد. بعلاوه در سوپر ماریو جهانی سه بعدی، گیم پلی کوآپ عناوین کنسولی مجموعه نیو سوپر ماریو بروز نیز گنجانده شده بود و از این نظر اولین بازی ماریوی سه بعدی بود که از کوآپ واقعی برخوردار بود. تا به امروز، سوپر ماریو جهانی سه بعدی یکی از برترین بازی های Wii U به جای مانده است. نسخه سوییچ بازی نه تنها بخش آنلاین را به این بازی پرهوادار اضافه نموده، بلکه یک بازی کاملاً تازه به نام خشم باوزر (Bowsers Fury) نیز در آن گنجانده شده است.

10. جهانی سوپر ماریو 2: جزیره یوشی (Super Mario World 2: Yoshis Island)

سال انتشار: 1995

پلتفرم: SNES

جهانی سوپر ماریو، به هنگام انتشار در سال 1991، پیروزیتی بزرگ برای SNES بود، بنابراین کسی انتظار نداشت دنباله آن چیز زیادی را تغییر دهد. جزیره یوشی بازیکن را در نقش یوشی قرار می دهد و او دنبال ماریوی خردسال می رود تا با یاری هم لوییجی خردسال را از دست باوزر خردسال نجات دهند. این بازی از محبوبیت ناگهانی یوشی، شخصیت تازه مجموعه نهایت استفاده را برد و به نوعی نقطه آغاز بازی های اسپین آف یوشی در دل بازی های ماریو بود.

9. نیو سوپر ماریو بروز (New Super Mario Bros)

سال انتشار: 2006

پلتفرم: DS

پس از انتشار دو بازی سه بعدی پیروز سوپر ماریو 64 و سوپر ماریو سان شاین، نینتندو با انتشار نیو سوپر ماریو بروز دوباره مجموعه را به ریشه های دوبعدی اش برگرداند. این بازی از زمان انتشار جزیره یوشی در سال 1995 اولین بازی دوبعدی مجموعه و از زمان انتشار سرزمین سوپر ماریو 2 در سال 1992 اولین بازی ماریو روی کنسول های دستی بود. این بازی علاوه بر این که از سطح کیفی بالای طراحی مراحل دوبعدی در بازی های پیشین برخوردار بود، بلکه حاوی پاورآپ های باحال تازهی مثل مگا ماشروم (Mega Mushroom) بود که به ماریو اجازه می داد به شکلی بی سابقه بزرگ گردد و هرآن چه را که سر راهش بود، خرد کند.

8. برادران سوپر ماریو 2 (Super Mario Bros. 2)

سال انتشار: 1988

پلتفرم: NES

نینتندو به جای این که دنباله اصلی برادران سوپر ماریو را در آمریکا منتشر کند، تصمیم گرفت یک بازی ژاپنی به نام Yume Kōjō: Doki Doki Panic را دستکاری کند و آن را به عنوان یکی از بازی های سوپر ماریو منتشر کند. برادران سوپر ماریو 2 به شدت نسبت به برادران سوپر ماریو 1 متفاوت بود، ولی به لطف موسیقی مجذوب کننده، مراحل مجذوب کننده و مکانیزم های تازه و جالبش، توانست باز هم پیروزیت بزرگی برای نینتندو رقم بزند. بعلاوه در این بازی شاهزاده خانم توداستول (Toadstool) و تود (Toad) برای اولین بار قابل بازی شدند و چند شخصیت تازه مثل یاروی خجالتی (Shy Guy) و باب آمب (Bob-omb) در بازی معرفی شدند که بعداً در مجموعه به ماندگاری رسیدند.

7. سوپر ماریو گلکسی 2 (Super Mario Galaxy 2)

سال انتشار: 2010

پلتفرم: Wii

سوپر ماریو گلکسی 2، دومین ماجراجویی سه بعدی ماریو برای کنسول Wii، تمام جنبه های پیروزیت آمیز سوپر ماریو گلکسی 1 را تکرار کرد و در کنارش طراحی مراحل مجموعه را بهبود بخشید. با این که این بازی به میزان عنوان اول نوآورانه و انقلابی نیست، ولی با اضافه نمودن یوشی به گیم پلی و عرضه کردن تعدادی از خلاقانه ترین مراحل سکوبازی سه بعدی در تاریخچه این سبک، پیروز شد به جایگاهی بالا دست پیدا کند.

6. سوپر ماریو 64 (Super Mario 64)

سال انتشار: 1996

پلتفرم: Nintendo 64

جهش نینتندو به جهانی سه بعدی با نینتندو 64 به معنای ظهور عصری تازه برای مجموعه سوپر ماریو بود. سوپر ماریو 64 یکی از مهم ترین عناوین مجموعه بود، چون لوله کش دوست داشتنی را به جهانی سه بعدی معرفی کرد. نه تنها نینتندو پیروز شد در اولین تلاشش برای ساختن سکوبازی سه بعدی گل بکارد، بلکه این بازی به نوعی به الگوی بیشتر بازی های سه بعدی ای تبدیل شد که تا سال ها بعد پس از آن ساخته شدند. مراحل باز، سیستم دوربین انقلابی و کنترل دقیق بازی که به لطف آن کنترل ماریو فعالیتی بسیار لذت بخش بود (لوییجی، واریو و یوشی را به نسخه DS بازی اضافه کنید)، همه عناصری بودند که سهمی بزرگ در پیروزیت بازی داشتند، ولی علت پیروزیت بازی به این عناصر محدود نمی گردد: نبرد با باس ها ضربان قلب تان را بالا می برند و یادآور نبرد با پادشاه کوپا (King Koopa) در بازی های قبلی مجموعه هستند، بازی طوری طراحی شده که مقاومت در برابر وسوسه جمع آوری کل 120 ستاره بسیار سخت است و گرافیک بازی برای زمان خودش شگفت انگیز بود. سوپر ماریو 64 نه تنها مجموعه سوپر ماریو، بلکه کل صنعت گیم را دگرگون کرد.

5. سوپر ماریو اودیسه (Super Mario Odyssey)

سال انتشار: 2017

پلتفرم: Switch

همچنان که نینتندو داشت برای آینده خودش منظره تازهی تعریف می کرد، آینده شخصیت سوگلی اش یعنی ماریو نیز تحت تاثیر نهاده شد. ماریو اودیسه فرمول آشنای سوپر ماریو 64 را گرفت و به شکل های مفرح و منحصربفرد آن را توسعه داد. در این بازی مکانیزم تازهی به نام کپی (Cappy) اضافه شده که کلاه مخصوصی است که ماریو با پرت کردن آن می تواند دشمنان و اشیاء بی جان را کنترل کند. این مکانیزم لایه های تازهی به گیم پلی بازی و روش های تازهی برای بازی کردن را به این مجموعه باسابقه اضافه نمود. اولین حضور ماریو روی سوییچ پیروزیتی بزرگ بود و تک تک لحظات بازی سرشار از لذت و شعف بودند. هر بار که وارد جهانی گسترده سوپر ماریو اودیسه می شدیم، راه های مخفی تازه و هیجان انگیزی برای کشف کردن وجود داشت.

4. برادران سوپر ماریو (Super Mario Bros)

سال انتشار: 1985

پلتفرم: NES

بازی ای که پدیده سوپر ماریو را آغاز کرد تا به امروز یکی از برترین عناوین مجموعه به جای مانده است. تیم کوچکی به رهبری شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) و تاکاشی تزوکا (Takashi Tezuka) بازی ای را ساختند که تا به امروز معیار طلایی برای بازیسازی به جای مانده است. دو کارگردانی که پشت ساخت بازی بودند، می خواستند بازی ای بسازند که قهرمان آن در محیط های رنگارنگ روی زمین، در هوا و زیر دریا ماجراجویی کند. گیمرها با ایده پشت بازی ارتباط برقرار کردند و معروف ترین مجموعه جهانی گیم از دل آن زاده شد. برادران سوپر ماریو از یک لحاظ دیگر هم اهمیت دارد و آن اهم این است که پس از سقوط بازار بازی های ویدئویی آمریکا در اوایل دهه هشتاد، پیروزیت این بازی به همه ثابت کرد که صنعت بازی ترندی گذرا نیست و قرار نیست به این زودی ها تاریخ انقضایش به انتها برسد.

3. سوپر ماریو گلکسی (Super Mario Galaxy)

سال انتشار: 2007

پلتفرم: Wii

سوپر ماریو گلکسی که الهام گرفته از تک دمویی (Tech Demo) برای گیم کیوب در سال 2000 بود، ماریو و دوستانش را به فضا برد، مکانیزم های جالبی مثل کشش گرانشی را در بطن گیم پلی پیاده کرد و یک سری از برترین مراحل طراحی شده بین بازی های ماریو را به این مجموعه معرفی کرد. با این که Wii به شدت روی موشن کنترل تکیه داشت، ولی نینتندو تصمیم گرفت وقتی پای بازی های اصلی ماریو در میان است، تکیه روی موشن کنترل را به حداقل برساند. این تصمیم نتیجه داد، چون کنترل سوپر ماریو گلکسی حتی از سوپر ماریو 64 هم روان تر است و نینتندو با پرهیز از گنجاندن موشن کنترل زورچپانی شده کاری کرد گلکسی از گیم پلی اصلی ماریو دور نگردد. غیر از این، سوپر ماریو گلکسی روزالینا (Rosalina) را به ما معرفی کرد، شخصیتی که از زمان انتشار بازی تا به امروز در ماریو کارت، سوپر اسمش بروز و بقیه اسپین آف های مرتبط با ماریو حضور پیدا نموده است.

2. برادران سوپر ماریو 3 (Super Mario Bros. 3)

سال انتشار: 1990

پلتفرم: NES

برادران سوپر ماریو پرفروش ترین بازی تاریخ NES است (البته اگر بازی هایی را که به صورت باندل عرضه شده اند حساب نکنیم) و برای این دستاورد علت خوبی وجود دارد. این بازی نسبت به دو دنباله پیشین خود فرمول سوپر ماریو را از هر لحاظ که فکرش را بکنید ارتقا داد. برادران سوپر ماریو 3 تعداد بسیار زیادی پاورآپ مفرح و منحصربفرد به بازی اضافه نمود که تغییری اساسی در گیم پلی بازی ایجاد می کردند. چه هوادار گل آتشین باشید، چه ترجیح بدهید با استفاده از دم راکون تازه در ابرها پیشروی کنید، چه دوست داشته باشید با لباس قورباغه به شکلی روان تر مراحل زیرآب را پشت سر بگذارید، یک حقیقت روشن است و آن هم این است که سازندگان بازی راه های بسیار خلاقانه ای برای قدرت بخشیدن به بازیکن پیدا نموده بودند. بازیکنان هم به این قدرت بخشی احتیاج داشتند، چون مراحل نهایی نسبت به آنچه تا به امروز در سری مشاهده شده بود، سخت تر بودند. بعلاوه برادران سوپر ماریو 3 نقشه دید از بالا برای انتخاب مراحل را به بازی اضافه نمود که تا به امروز در بیشتر بازی های مجموعه به کار گرفته می گردد.

1. جهانی سوپر ماریو (Super Mario World)

سال انتشار: 1991

پلتفرم: SNES

پس از برادران سوپر ماریو 3، منتشر کردن بازی ای که دنباله ای سزاوار برای آن بازی به حساب بیاید غیرممکن به نظر می رسید، ولی نینتندو نه تنها پیروز شد این کار را انجام دهد، بلکه بازی ای بهتر ساخت. نینتندو در این بازی نیز از نقشه دید از بالا استفاده کرد و با استفاده از آن راه های بیشتر برای پیشروی پیش روی بازیکن قرار داد و بازیکنان را تشویق کرد برای پیدا کردن راه های خروج مخفی که به نواحی مخفی منتهی می شدند، مراحل را با دقت بیشتری جستجو کند. در جهانی سوپر ماریو بالاخره قابلیت ذخیره کردن نیز به بازی اضافه شد و بدین ترتیب بازیکنان انگیزه پیدا کردند تا با وقت و حوصله به پیدا کردن راه های مخفی بپردازند.

در این بازی از پاورآپ های اضافه خبری نیست و نینتندو با جایگزین کردن دم راکون با ابرشنل (Super Cape) تصمیم گرفت مکانیزم های پرواز را دقیق تر و روان تر کند. جهانی سوپر ماریو جایی بود که در آن یوشی را دیدار کردیم، دوست دایناسوری ماریو که علاوه بر این که به ماریو اجازه می داد ضربه ای اضافی از دشمنان دریافت کند، چند قابلیت فوق العاده نیز به او بخشید و بدین ترتیب مرز بین شخصیت همراه بودن و پاورآپ بودن را کمرنگ کرد. به لطف باس فایت های حماسی، یک سری از برترین قطعات موسیقی در تاریخ گیم و گرافیک بهبودیافته، جهانی سوپر ماریو به یکی از به یادماندنی ترین بازی ها در تاریخ گیم تبدیل شد. حتی در مجموعه ای که به خاطر ماندگاری و سطح کیفی بالا و ثابتش معروف است، این بازی مثل الماس می درخشد و هرکس که در عمرش دسته بازی دستش گرفته، باید آن را امتحان کند.

منبع: Game Informer

منبع: دیجیکالا مگ

به "رده بندی 19 بازی سوپر ماریو اصلی از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رده بندی 19 بازی سوپر ماریو اصلی از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید