خبرنگاران نظام نامه شوراهای انضباطی علوم پزشکی ابلاغ شد

به گزارش وبلاگ من، تهران- خبرنگاران- دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت با اعلام خبر ابلاغ نظام نامه آموزشی شوراهای انضباطی دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: این نظام نامه با ارزیابی و رتبه بندی سالیانه شوراهای مرکزی انضباطی دانشجویان مرتبط شده است.

خبرنگاران نظام نامه شوراهای انضباطی علوم پزشکی ابلاغ شد

به گزارش روز یکشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وحید صرامی گفت: حدود 10 سال است که شوراهای انضباطی دانشگاه های علوم پزشکی را ارزیابی و رتبه بندی می کنیم و تصمیم گرفتیم حد و حدودی را برای آموزش های شاغلین شوراهای انضباطی که به تعبیری جامعه هدف ما در نظام نامه آموزشی هستند، ایجاد کنیم و بر اساس آن امتیازهایی را برای رتبه بندی شوراهای انضباطی در نظر بگیریم. آموزش هایی که شاغلین حوزه انضباطی می گذرانند یا دوره هایی که برگزار می کنند در شاخص های تسلط علمی بر مقررات انضباطی، تجارب و آموزش در ارزیابی سالیانه مؤثر خواهد بود.

تدوین چهار دسته آموزش

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: ما چهار نوع آموزش در نظام نامه تدوین نموده ایم که اولین دسته از آنها آموزش انضباطی توجیهی است و برای کل دانشگاهیان کشور اعم از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان قرار داده ایم . البته مسؤولیت نظارت و اجرای این آموزش ها با دبیر شورای انضباطی دانشگاه/ دانشکده است و هدف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص محتوای آیین نامه ها و شیوه نامه های انضباطی است. مثلا دانشگاهیان وفق آیین نامه رفتار و پوشش حرفه ای، آیین نامه خوابگاه های دانشجویی و آیین نامه و شیوه نامه انضباطی به وظایف و حقوق خویش بیشتر آشنا می شوند.

او گفت: برای اثربخشی و کارایی بیشتر، نظام نامه آموزشی را با ارزیابی و رتبه بندی سالیانه شوراهای مرکزی انضباطی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مرتبط کردیم به گونه ای که همین آموزش توجیهی را یک شاخص در رتبه بندی دانشگاه ها قرار داده ایم؛ که اگر دبیر شورای انضباطی دانشگاه، نودانشجویان دانشگاه را در حوزه انضباطی توجیه کند ما در شورای مرکزی انضباطی امتیاز مشخصی را برای آن دانشگاه در نظر می گیریم.

صرامی با اشاره به اینکه دومین دسته از عناوین نظام نامه آموزشی، آموزش انضباطی پایه است، گفت: جامعه هدف آموزش انضباطی پایه، فقط کارمندان حوزه انضباطی دانشگاه های علوم پزشکی هستند؛ یعنی همکارانی که در شوراهای انضباطی و دبیرخانه های شوراهای انضباطی هستند. برای این دسته از آموزش ها یا یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مناطق 10 گانه با کسب مجوز از شورای مرکزی برای سایر دانشگاه های علوم پزشکی منطقه خود این آموزش ها را برگزار می نماید و یا حسب مورد شورای مرکزی برای تمامی دانشگاه های علوم پزشکی این دوره ها را برگزار خواهد نمود.

او با بیان اینکه در شورای مرکزی انضباطی از شاغلین حوزه انضباطی در آموزش های انضباطی پایه انتظار داریم که به ابزارها و شیوه نامه ای که طبق آن رای صادر می کنند، کاملاً مسلط باشند، گفت: از اوجب واجبات برای کارمندان شوراهای انضباطی دانشجویان این است که به آنچه در آموزش های پایه مدنظر است، تسلط کافی داشته باشند و آن شامل سه مقرره، آیین نامه انضباطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شیوه نامه انضباطی مصوب وزارتین علوم و بهداشت و دستورالعمل شورای مرکزی انضباطی است که برای ایجاد وحدت رویه ابلاغ می گردد. برای این دسته از آموزش ها نیز بعد از گذراندن دوره، کارآموزانی که بتوانند در آزمون مرتبط پیروز شوند، گواهینامه مربوطه را کسب می کنند.

صرامی اضافه نمود: هر شاغل حوزه انضباطی در هر سال بایستی حداقل 2 دوره آموزش پایه را بگذراند تا بتواند سقف امتیاز آموزش پایه را در رتبه بندی و ارزیابی سالیانه کسب کند و این آموزش های پایه ممکن است به صورت کشوری و یا منطقه ای برگزار شوند. در امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور این آموزش ها و همچنین آزمون های آن ممکن است بیشتر به سمت غیرحضوری شدن، برود.

او سومین دسته این نظام نامه آموزشی را آموزش انضباطی عمومی بیان کرد و گفت: در حوزه آموزش انضباطی عمومی که یک درجه بعد از آموزش های پایه است، جامعه هدف مانند آموزش های پایه همکاران ما در حوزه انضباطی دانشگاه ها هستند اما با یک درجه شغلی بالاتر؛ به این علت که ما یکسری دبیرخانه با اسناد محرمانه داریم. البته کلمه عمومی در عنوان این دسته به این جهت به کار بردیم که وقتی شما می خواهید در خصوص حفاظت اسناد صحبت کنید به عنوان مثال مربوط به هر دبیرخانه محرمانه ای اعم از گزینش و حراست هم می گردد. از دوره های این دسته، دوره اصول حفاظت اسناد و دوره آشنایی با حقوق شهروندی است که مشمول همه آحاد جامعه می گردد و ما در شوراهای انضباطی آن را برای احقاق حقوق بهتر دانشجویان تبیین خواهیم کرد. انتظار داریم همکاران ما در دبیرخانه شوراهای انضباطی به صورت ویژه تر به منشور حقوق شهروندی مسلط باشند تا بتوانند در رعایت هر چه بیشتر حقوق دانشجویان ضمن انجام فرایندهای رسیدگی شوراهای انضباطی پیروز باشند.

صرامی با اشاره به دسته چهارم عناوین آموزشی که آموزش انضباطی تخصصی است، گفت: این دسته از آموزش ها ویژه حوزه انضباطی دانشگاه ها است؛ دوره هایی مثل آیین نگارش حقوقی، حقوق جزای عمومی، آیین دادرسی حقوقی، آیین دادرسی کیفری و... را شامل می گردد. ما در شورای مرکزی انضباطی برای آموزش های عمومی و تخصصی که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند، امتیاز بالاتری در رتبه بندی و ارزیابی سالیانه دانشگاه ها در نظر گرفته ایم و شوراهای انضباطی دانشگاه ها را موظف نموده ایم که حداقل در هر سال یک دوره عمومی و یا تخصصی را بگذرانند.

وی با اشاره به اینکه در امسال آموزش های پایه توسط شورای مرکزی انضباطی در سطح کشور درحال برگزاری است، گفت: برگزاری دوره های پایه، عمومی و تخصصی را در سطح منطقه ای به صورت داوطلبانه قرارداده ایم و یکی از نکات برجسته در تدوین این نظام نامه، زنجیر کردن و مرتبط ساختن آن با نظام ارزیابی و رتبه بندی است؛ بدین معنی که اگر دانشگاهی بخواهد رتبه بالاتری در ارزیابی کسب کند داوطلب برگزاری و شرکت در دوره های آموزشی بیشتری خواهد بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نظام نامه شوراهای انضباطی علوم پزشکی ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نظام نامه شوراهای انضباطی علوم پزشکی ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید