جای خالی گردشگری غذا در صنعت توریسم ایران

به گزارش وبلاگ من، گردشگری غذا هر چند مقوله ای نوپا در ادبیات گردشگری دنیاست، اما گردش اقتصادی سالانه 200 میلیارد دلاری آن بسیاری از کشورها را به برنامه ریزی در این راستا ترغیب نموده؛ امری که به نظر می رسد در کشور ما همچنان مغفول است.

جای خالی گردشگری غذا در صنعت توریسم ایران

ایرنا: گردشگری غذا در واقع نمایانگر آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری است و برای گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا به کشورهایی با فرهنگ و سنت های غذایی متفاوت سفر می نمایند، دارای جذابیت است.

گردشگری غذا نخستین بار در سال 2001 میلادی با کاربرد عبارتی با عنوان گردشگری خوراک و پختنی ها توسط اریک ولف، مدیر اتحادیه بین المللی توریسم غذا، رایج شد و در مدت کوتاهی به بخشی از صنعت چندهزار میلیارد دلاری گردشگری دنیا تبدیل شد؛ امروزه سفر برای غذا یکی از انگیزه های گردشگری در بسیاری از کشورهای دنیا است.

ایران نیز به دلیل برخورداری از تاریخ چندهزارساله سنت ها و آداب متنوع پخت و پز در مناطق مختلف آن، از جمله کشورهای دارای ظرفیت های منحصربفرد در حوزه گردشگری غذاست که تاکنون گام های موثری در این زمینه برنداشته است.

البته نباید از این حقیقت نادیده گذشت که مناطق مختلف ایران همه ساله شاهد برگزار جشنواره های غذاست، اما تبدیل شدن این رویدادهای فرهنگی به جاذبه گردشگری غذا، احتیاجمند برنامه ریزی و مدیریت منسجمی است که تاکنون آن چنان که باید، ندرخشیده است.

از سوی دیگر صنعت رستوران داری به عنوان یکی از اضلاع حیاتی صنعت گردشگری و زیربنای توسعه گردشگری غذا نیز در کشورمان همگام با دنیا پیش نرفته، به گونه ای که بعضی از کارشناسان این حوزه معتقدند بیش از 50 دصد رستوران ها به دلیل ضعف مدیریت و ناآشنایی با اصول مشتری مداری موجب ریزش مشتریان خود می شوند.

گردشگری غذا در ایران ناشناخته است

رئیس انجمن علمی بازاریابی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اهمیت توجه به گردشگری غذا در کشورمان، گفت: هنوز هم واژه گردشگری غذا در کشورمان بیگانه است، در حالی که در دنیا میلیاردها دلار سود در این حوزه رد و بدل می گردد.

محمد فاریابی با اشاره به اهمیت صنعت رستوران داری و گردشگری غذا در جذب توریست، اضافه نمود: به حضور اساتید برجسته و برگزاری چنین جشنواره هایی در حوزه رستوران داری، احتیاج داریم تا رستوران داران، بازاریابان و دست اندرکاران این حوزه آموزش دیده و با دلگرمی به فعالیت های خود ادامه دهند.

وی به سه هدف مدیریت استراتژیک حوزه رستوران داری در دنیا امروز تحت عنوان بقاء، رشد و سودآوری اشاره نمود و گفت: بعضی رستوران داران برای بقاء، بعضی برای رشد و بعضی نیز برای سودآوری مدیریت می نمایند که هر سه نوع مدیریت احتیاجمند توجه به علم بازاریابی است.

رئیس انجمن علمی بازاریابی آذربایجان شرقی با تاکید بر این که برای جذب مشتریان طرفدار در رستوران باید بر نقطه رضایت تمرکز کنیم، گفت: باید ارزش افرینی را به مشتری هدیه دهیم.

وی با اشاره به این که ایران، یکی از غنی ترین سفره های سنتی دنیا را داشته و سومین سبک شیوه طبخ غذا نیز ظاهرا به کشورمان تعلق دارد، بیان نمود: بیش از 45 کشور در جستجوی غذای حلال هستند و کشور ما با ظرفیت های خود در این حوزه فرصت بسیاری برای جذب گردشگر دارد.

رئیس انجمن علمی بازاریابی آذربایجان شرقی با بیان این که گاهی غذا انگیزه گردشگر از یک سفر است، اضافه نمود: ایران مطبخ خانه ای به بلندای تاریخ دارد و باید نشان دهیم که در بازاریابی این صنف نیز همانقدر قدرت داریم.

وی با اشاره به کمبود غذاهای سنتی در فهرست رستوران ها نیز اضافه نمود: چندسالی است که رستوران ها غذاهای سنتی را به فهرست خود اضافه نموده اند و توجه به این موضوع امر مهمی است، چراکه گردشگران به دنبال غذای سنتی، فرهنگ و تمایزهای ما هستند که این موضوع نیز احتیاجمند مدیریت و بازاریابی است.

رشد صنعت رستوران داری مستلزم آموزش آداب تشریفات است

سخنران و مدرس تشریفات کاربردی بین الملل و استاد فن بیان با تاکید بر این که باید به گونه ای آداب رفتار با گردشگر را به جامعه تعمیم دهیم که هر شهروند یک راهنمای گردشگری باشد، گفت: ارائه اطلاعات به زبان توریست در مناطق گردشگری نیز امر موثری در جذب گردشگر است، چراکه ارائه اطلاعات به زبان توریست، در حقیقت احترام به آن است.

علی محمد بیدارمغز با تاکید بر اهمیت توجه به صنعت توریسم با استفاده از ظرفیت های مختلف، بیان نمود: در سال 2008، زمانی که اوضاع مالی دنیا برهم ریخت، دولت چین بصورت ابتکاری، در راستا جذب درآمدهای توریستی گام برداشت و عوامل موثر در این امر را به فراگیری آداب ارتباط با گردشگر فراخواند و بر این اساس، امروزه در حوزه درآمدهای توریستی سهم بسیاری دارد.

بیدارمغز با بیان این که رستوران داری و ارتباط با گردشگران آداب خاص خود را دارد، اضافه نمود: زمانی که یک گردشگر و مشتری از آداب و خدمات ارائه شده در یک رستوران رضایت داشته باشد، به عنوان یک سفیر آن مجموعه را تبلیغ خواهد نمود، از این رو آداب رستوران داری بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر این که حتی غذای ناخوب صرفا تا 14 درصد موجب ریزش مشتری می گردد، اما رفتار بد تا 68 درصد می تواند مشتریان یک مجموعه را فراری دهد، اضافه نمود: تبلیغات برای هر مجموعه ای اهمیت دارد، اما باید درنظر داشت که انواع مختلف تبلیغات 15 درصد در تبلیغ یک مجموعه اثرگذار بوده اما تبلیغ مشتری راضی 85 درصد دراین رابطه موثر است

وی با تاکید بر این که رستوران ها و به ویژه مجموعه های سنتی باید سیستم آنلاین و برخط راه اندازی نمایند، اضافه نمود: این موضوع در راستای رضایت و جذب مخاطب بسیار اثرگذار است.

مدرس تشریفات کاربردی بین الملل با تاکید بر رعایت تشریفات و آداب در صنعت رستوران داری، اعلام نمود: تشریفات در این رابطه، به معنی رعایت آداب رفتار با مهمانان است.

وی با تاکید بر این که ایران جزو شش کشور دارای آثار تاریخی قبل از اسلام و قبل از مسیحیت است، اظهار کرد: امنیت کشور شرایط خوبی برای جذب گردشگران این حوزه فراهم می نماید، اما دانستن آداب و رعایت آن نیز امر بسیار مهمی در این رابطه است.

بیدارمغز با اشاره به سهم اندک کشورمان در درآمدهای توریستی، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها از بیابان گرفته تا قبرستان در راستای جذب گردشگر و ارتقای سهم در توریسم دنیای استفاده می نمایند، اما کشور ما علی رغم ظرفیت های بسیاری که دارد، در این رابطه چندان فعال نبوده و احتیاج است که کوشش بیشتری در این رابطه داشته باشیم.

شناخت اولویت های مشتریان باید اولویت رستوران ها باشد

شربیانی، مدیر هماهنگی نخستین جشنواره رستوران منتخب مردم در تبریز نیز گفت: شناخت ایده آل مشتریان و اولویت آن ها درخصوص کمیت یا کیفیت غذاها در شرایط مالی کنونی باید اولویت فعالان رستوران ها به عنوان محل رجوع گردشگران باشد.

وی اضافه نمود: صندلی صنعت رستوران داری در توسعه گردشگری و جذب توریست، ارتقاء سطح آموزش همگام با سطوح بین المللی، یادآوری صندلی حقیقی فرهنگ غذایی و آداب و رسوم آن در ایران و هم اندیشی در خصوص، جای خالی غذاهای سنتی و فراموش شده در منوی رستوران ها، ایجاد راهکارهای جدید و هرچه آسان تر برای ارتباط متقابل مشتریان با رستوران ها، دیجیتال مارکتینگ و اهمیت استفاده از آن در رستوران داری، اهمیت ارتباط مستقیم رستوران داران با مدیران صنایع غذایی و تولیدنمایندگان و اهمیت برندسازی در صنعت رستوران داری از محورهای اصلی موفقیت در راستا گردشگری غذاست.

وی از ارزیابی امور کمی و کیفی صنعت غذا و کوشش برای ارائه بهتر خدمات و بالا رفتن سطح رستوران داری اعم از نحوه طبخ غذا، اصول سرو غذا و برخورد پرسنل به عنوان بعضی دیگر از شاخص های ضروری توسعه گردشگری غذا در کشور نام برد.

شربیانی تاکید نمود: بسیاری از رستوران ها بدون آنکه متوجه بشوند در حال از دست دادن مشتریان خود هستند؛ اغلب آن ها زمانی متوجه این موضوع می شوند که یکباره متوجه کاهش آمار فروش شان می شوند؛ در این موقعیت تصمیم گیری برای مدیران بسیار سخت می گردد، زیرا به دست آوردن مشتری جدید احتیاجمند سرمایه گذاری و تبلیغات گران قیمت است. با این حال هم افراد کمی از مدیران می توانند اعتبار گذشته خود را به دست آورند. اینجاست که کنترل کیفیت به صورت دوره ای اهمیت خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: مدیران رستوران ها به فکر راهی جهت دریافت بازخورد مشتریان خود هستند و به صورت مرتب مشتریان خود تشویق می نمایند تا نظرات خود را در اختیارشان قرار دهند

منبع: توریسم آنلاین

به "جای خالی گردشگری غذا در صنعت توریسم ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی گردشگری غذا در صنعت توریسم ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید