آمار عجیب از بیمه خودروها ، چرا مردم ماشین خود را بیمه نمی نمایند؟

به گزارش وبلاگ من، آمارها نشان می دهد، تا آبان سال گذشته 1.5میلیون خودرو بیمه نامه شخص ثالث ندارند و به عبارتی فاقد بیمه هستند. طبق گفته رئیس بیمه مرکزی از 25 میلیون خودرو که در سطح شهر هستند، 23 میلیون و 500 هزار خودرو بیمه شخص ثالث دارند.

آمار عجیب از بیمه خودروها ، چرا مردم ماشین خود را بیمه نمی نمایند؟

با وجود آنکه بیمه شخص ثالث اجباری است اما تعداد زیادی از خودروها از بیمه کردن خودرو خود سرباز می زنند و اگر تصادفی رخ دهد احتمالا راننده از پس پرداخت هزینه خسارت خودرو دیگر و دیه برنمی آید.

طبق تعرفه بیمه ها نرخ دیه در امسال و در ماه های حرام 640 میلیون تومان و در دیگر ماه ها 480 میلیون تومان مشخص شده است. با توجه به این مساله و بالا بودن قیمت قطعات خودرو پرداخت حق بیمه توجیه بیشتری دارد.

آن طور که معاون مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی به وبلاگ من گفته است: مطابق قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث مالکان تمامی وسایل نقلیه به ابتیاع بیمه نامه در قبال خسارت های بدنی و اقتصادی در اثر حوادث ناشی از این وسایل به اشخاص ثالث مکلف شده اند. به همین علت بهتر است به جای استفاده از واژه ماشین اصطلاح وسایل نقلیه موتوری زمینی را به کار ببریم. این وسایل شامل تمامی وسایل نقلیه نظیر موتورسیکلت، وسایل کشاورزی که دارای شماره انتظامی اند هستند.

بنابراین اگر این وسایل را نیز در نظر بگیریم تعداد فاقدین بیمه نامه بیشتر خواهد شد که البته تعداد بسیار زیادی از اینها موتورسیکلت به شمار می فرایند.

وی درباره شیوه پیگیری وسائل نقلیه بدون بیمه نامه گفت: برای برطرف این معضل در مواد 42 تا 54 قانون بیمه وظایفی بر عهده نهادهای مختلف قرار داده شده است. به عنوان مثال در ماده 42 حرکت کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه ممنوع است و ماموران هدایت و رانندگی یا پلیس راه موظف شده اند که از طرق مقتضی نسبت به شناسایی وسایل فاقد بیمه نامه، اقدام و اعمال جریمه و توقیف نمایند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال بیمه مرکزی در امسال با همکاری صندوق تامین خسارت های بدنی و صنعت بیمه در چند مرحله جرایم نداشتن بیمه نامه برای موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه کشاورزی را بخشیده است.

احمد کسایی، معاون مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی بعلاوه درباره پرداخت خسارت به زیان دیدگان از وسایل بدون بیمه نامه شرح داد: به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه و جبران خسارات بدنی وارد شده به موجب ماده 21 قانون صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارت های بدنی تشکیل شده است. بنابراین فاقدین بیمه نامه می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده نمایند. اگر وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه بوده و موجب خسارت به اشخاص ثالث بگردد خسارت وی از محل این صندوق تامین می گردد اما صندوق مبلغ پرداختی را از مقصر حادثه دریافت می نماید در واقع خسارت از جیب راننده مسبب حادثه پرداخت خواهد شد.

وی در این باره توضضیح داد: بعلاوه بر اساس بند پ ماده 4 قانون در صورتی که خودرو فاقد بیمه نامه باشد و با اجازه مالک در اختیار راننده مسبب حادثه قرار گیرد در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد به جزای نقدی معادل بیست درصد و در صورتیکه شخص حقیقی باشد به جزای نقدی معادل ده درصد از مجموع خسارت های بدنی وارد شده محکوم خواهد شد.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث چیست؟

یکی از عواقبی که نداشتن بیمه برای صاحب خودرو به همراه دارد، جریمه و انتقال ماشین به پارکینگ است. صاحب خودرویی که توان بیمه کردن ماشین خود را ندارد حالا باید جریمه های خودرو خود را به همراه هزینه نگهداری ماشین در پارکینگ را بپردازد که رقمی بالاتر از حق بیمه شخص ثالث آب می خورد.

پس از خارج شدن خودرو از پارکینگ مالک باید علاوه بر جریمه، دیرکرد پرداخت حق بیمه و هزینه بیمه را بپردازد. به نظر می رسد با توجه به چنین قوانین سخت گیرانه ای تعداد بیشتری از اتومبیل ها بیمه نداشته باشند.

منبع: تجارت نیوز

به "آمار عجیب از بیمه خودروها ، چرا مردم ماشین خود را بیمه نمی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار عجیب از بیمه خودروها ، چرا مردم ماشین خود را بیمه نمی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید