آثار تاریخی شهرستان لنجان به بازسازی اضطراری احتیاج دارند

به گزارش وبلاگ من، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، آثار تاریخی شهرستان لنجان به بازسازی اضطراری احتیاج دارند.

آثار تاریخی شهرستان لنجان به بازسازی اضطراری احتیاج دارند

احمد فتحی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان لنجان اظهار کرد: در لنجان آثار تاریخی بسیاری تا به امروز شناسایی شده که 11 اثر به ثبت ملی رسیده است و در طرح تفضیلی شهرها و روستاهای لنجان بعضی از این آثار تاریخی ستاره دار شدند. برج کبوترخانه قلعه ترکی، برج کبوترخانه باغ برجی ریز، پل کله، مسجد ناروندی، حمام دو قلوی زرین شهر، حمام ساحل، مسجد جامع زرین شهر، کتیبه گردنه رخ و برج چهار برج باغ بهادران از جمله آثار تاریخی شاخص لنجان هستند.

وی اضافه نمود: تقریبا تمام این آثار احتیاج به بازسازی اضطراری دارند و اگر بخواهیم تمام این آثار را به شکل اصولی بازسازی کنیم تقریباً به 10 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم. برای مثال تنها حمام دوقلوی زرین شهر احتیاج به 4 میلیارد تومان اعتبار دارد. این آثار تاریخی بیشتر متعلق به دوره صفوی و سلسله های بعد از صفوی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان لنجان گفت: قلعه چهار برج بیشترین جهانگرد را به خود جذب می نماید. مسجد جامع زرین شهر و پل کله نیز جهانگردان زیادی را به خود جلب می نمایند.

فتحی به زیرساخت های جهانگردی شهرستان لنجان اشاره و توضیح داد: بسیاری از اقامتگاه های جهانگردی به شکل غیرمجاز فعالیت می نمایند به این معنا که مجوز ندارند و چون نفعشان در این موضوع است به شکل غیرقانونی فعالیت می نمایند تا از پرداخت مالیات معاف شوند در حالی که اقامتگاه های جهانگردی طبق قانون این معافیت را دارند. 600 ویلا در باغ بهادران داریم که این ویلاها بدون داشتن هیچ مجوزی به جهانگردان اسکان می دهند. تنها هتل آپارتمان نگین، یک میهمان پذیر و چهارخانه بومگردی از اداره میراث فرهنگی مجوز فعالیت دارند.

وی ادامه داد: معمولاً جهانگردان و مسافران لنجان ترجیج می دهند در آن 600 ویلا اقامت نمایند و سعی نموده ایم این ویلاها را در قالب خانه مسافر ساماندهی کنیم. صاحبان این ویلاها بخش خصوصی است و در کل ظرفیت اسکان شهرستان لنجان مناسب است، اما باید ساماندهی بهتری انجام گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان لنجان گفت: اکنون جهانگرد داریم، اما هیچ آمار رسمی از تعداد آنان نداریم، چرا که این جهانگردان در مکان های رسمی اقامت نمی نمایند و تقریباً به شهرستانی مصرفی بدل شده ایم. این جهانگردان در ویلاهای غیرمجاز ساکن می شوند که به همین علت نمیتوان تعداد آنان را محاسبه کرد.

فتحی با بیان اینکه 500 هنرمند صنایع دستی دارای پروانه فراوری داریم، اظهار کرد: شش کارگاه صنایع دستی داریم که این هنرمندان در رشته های میناکاری، قلم زنی، رودوزی های الحاقی و... فعالیت می نمایند که تعداد رشته ها به 50 رشته می رسد. تعدادی از این هنرمندان بیمه صندوق هنرمندان هستند، اما از 7 سال پیش کسی نمی تواند عضو این صندوق گردد.

وی اعلام کرد: جاذبه های طبیعی شهرستان لنجان بسیار است. یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان وجود درختان کهنسال است. آبشار چرمهین، کوههای زیبا و رودخانه ها از جمله جاذبه های طبیعی لنجان هستند که هر سال جهانگردان زیادی از این جاذبه ها بازدید می نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان لنجان با بیان اینکه 9 شهر و 45 روستا داریم، گفت: معتقدم از ظرفیت های جهانگردی لنجان به خوبی استفاده نشده و هنوز در تأسیسات جهانگردی کمبود داریم و در کل طرح جامع جهانگردی استان اصفهان یاری زیادی می تواند به رونق جهانگردی شهرستان های مختلف کند.

منبع: همگردی

به "آثار تاریخی شهرستان لنجان به بازسازی اضطراری احتیاج دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار تاریخی شهرستان لنجان به بازسازی اضطراری احتیاج دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید