چشم و گوشمان را باز کنیم!، هومن برق نورد در نقش برادران دوقلو

به گزارش وبلاگ من، کارگردان سریال آچمز درباره دشواری های ساخت سریال مفرح در تلویزیون، علت شباهت سریال های تلویزیونی به یکدیگر و همچنین سریال آچمز که با حضور بازیگران طنز به مسئله کم آبی پرداخته است، به گفت وگو پرداخت.

چشم و گوشمان را باز کنیم!، هومن برق نورد در نقش برادران دوقلو

مهرداد خوشبخت ـ کارگردان سریال آچمز ـ در گفت وگویی با وبلاگ من با بیان اینکه سریال آچمز قرار است، شنبه (بیستم تیرماه) پس از سریال گاندو از شبکه سه روی آنتن برود، درباره محتوای قصه این سریال با بازی هومن برق نورد به عنوان شخصیت محوری و همچنین سایر بازیگران طنز مطالبی را مطرح نمود.

آچمز قرار نیست جدی باشد

این کارگردان درباره سختی های ساخت سریال در تلویزیون و همچنین سریال آچمز با بیان اینکه این سریال قرار نیست جدی باشد، در عین حال گفت: سریال آچمز یک سریال مفرح است اما به آن معنا کمدی نیست و البته قرار نیست جدی و اشک آور هم باشد. به هر حال یکی از کارهایی که ما می توانیم در جهت ساخت کارهای مفرح انجام دهیم، انتخاب بازیگرانی است که می توانند به درستی از عهده نقش بربیایند.

آقای برق نورد و امیرحسین رستمی در این کار به درستی انتخاب شده اند؛ آنها به دلیل سابقه ای که در طنز داشتند خودشان یک بامزگی با خود آوردند و سعی می نمایند ایده هایی بدهند که در جهت بهتر شدن کار تاثیرگذار است و همچنین باقی بازیگران مثل خانم خویینی ها و سحرخیز و صبرکن و چند جوان خوب فیلم مثل سهند جاهد و هادی عطایی. از طرفی متن این سریال، متن خوبی بود که توسط سعید فرهادی نوشته شد. این سریال یک بامزگی دارد اما در عین حال کمدی محسوب نمی شود.

جابه جایی دو شخصیت با بازی هومن برق نورد

خوشبخت درباره قصه سریال آچمز یادآور شد: داستان این سریال به جابه جایی دو شخصیت برمی شود که جای همدیگر قرار می گیرند و آدم هایی که اطرافشان هستند این را تشخیص نمی دهند که آنها جابجا شده اند. نقش این دو برادر دوقلو را هومن برق نورد ایفا می نماید نقشی که خیلی سخت است و در اجرا سختی هایی داشته است؛ چرا که گریم سنگین است و به نظرم حداقل در میزانسن ها کاری کردیم که در این روزها کمتر در سریال ها می بینیم چرا که اکثراً بازیگران را بیخ دیوار یا روی مبل می نشانند تا همه دیالوگ هایشان را ادا نمایند.

این کارگردان درباره علت شباهت سریال های تلویزیونی به یکدیگر اظهار کرد: این اتفاق به چند مسئله برمی شود؛ یکی اینکه خیلی از بازیگران ما در تلویزیون کار نمی نمایند آن هم به دلیل بدحسابی هایی است که در حقشان شده؛ دوم اینکه تلویزیون نمی تواند رقابت اقتصادی داشته باشد یعنی دستمزد بازیگران را نمی تواند پرداخت کند و هرچند که معتقدم درخواست دستمزد از طرف برخی بازیگران منطقی نیست اما شاید همان بازیگران در شبکه نمایش خانگی بازی نمایند و دو سه برابر دستمزد تلویزیون دریافت نمایند. ضمن اینکه آنجا به جهت ممیزی و سانسور هم مسائل کمتری دارند.

از 36 وضعیت نمایشی در درام، 30 وضعیت در ایران ممنوع است!

خوشبخت با اشاره به ممیزی هایی که در تلویزیون وجود دارد، اظهار کرد: تلویزیون ممیزی زیادی دارد و این باعث می شود همه لحظه ها یا قصه های دراماتیک شامل ممیزی شده و حذف شود؛ بنابراین یک محدوده امن بیرون خط قرمز باقی می ماند. از لحاظ آکادمیک سی و شش وضعیت نمایشی در درام وجود دارد که 30 وضعیت آثار نمایشی در ایران ممنوع است و اصلاً وجود ندارد. شش وضعیت دیگر هم نصفه و نیمه اجرا می شود. بنابراین نمی شود انتظار عجیب و غریبی از یک اثر داشته باشیم که خیلی متفاوت باشد. در این شش وضعیت محدود نمایشی ناقص تعداد محدودی قصه طراحی می شود. در فیلمنامه ما سه جوان هستند که اتفاقاتی برایشان می افتد تلویزیون خیلی موافق نیست که شخصیت های اصلی و افراد اصلی در قصه زن باشند و مثلاً سه دختر باشند؛ بنابراین سه جوان پسر می شوند؛ به عنوان مثال سریال لیسانسه ها هم سه پسر جوان دارد فیلم آقای ایکس هم سه پسر جوان دارد یک فیلمنامه دیگری هم خواندم که شخصیت های اصلی آن سه پسر جوان هستند. وقتی که شوراها یک سلیقه دارند هر چه از کانال آنها می گذرد، به سلیقه آنها بیشتر نزدیک است. در چنین شرایطی فیلمنامه نویسان هم مجبورند طبق آن سلیقه ها پیش بروند در نتیجه کارها شبیه به هم می شوند. خوشبختانه با ورود برخی مدیران جوان که از جسارت خوبی برخوردارند، مثل همین شبکه سه امیدوارم در آینده بشود قدم های بلندتری برداشت. امیدوارم همان طور که در روند نگارش و فراوری آچمز جسارت به خرج دادند و حمایت کردند، از ایده های درون سریال در پخشش هم حمایت مستمر و قوی ای داشته باشند.

مطرح کردن مساله کم آبی توسط شخصیت های بامزه

خوشبخت با بیان اینکه به موضوعات روز همچون آب و مسئله کم آبی در سریال آچمز پرداخته است، اظهار کرد: در این سریال به مسائل مختلفی پرداخته ایم که امیدواریم در تلویزیون دچار ممیزی نشویم برای اینکه خیلی از مباحث در آن مطرح شده است. در عین حال حرف بد در این سریال بین کاراکترها و افراد خانواده زده نمی شود و به نوعی یک سریال اخلاقی است. خیلی اوقات در فیلم های ما حرف های زشتی زده می شود که این سریال به دور از این موارد است. آدم های این سریال اخلاق گر اما در عین حال بامزه هستند.

این کارگردان در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره علت افت محتوایی سریال های تلویزیون اظهار کرد: ما سازندگان و مدیران باید توجه داشته باشیم که همچنان فقط تلویزیون نیست که به فراوری محتوا می پردازد بلکه الان اینترنت و فضای مجازی هم هستند.

همواره با تناقض در شعار و عمل مواجهیم

وی با بیان اینکه تلویزیون مدام مصرف نماینده است، یادآور شد: باید پذیرفت که فضای مجازی به سرعت در حال رشد و رخنه کردن است. راه چاره این است که چشم و گوشمان را باز کنیم و ببینیم که رقبای سرسخت دیگری در کنار تلویزیون وجود دارد. من هم جزو تلویزیون هستم. مادامی که ما این واقعیت را نپذیریم عقب می مانیم. اینکه مثلاً من انقدر سهل انگارانه و ساده سریال بسازم چون فکر می کنم تلویزیون مخاطب خود را دارد؛ در حالی که در فضای مجازی امروزه سریال های یک دقیقه ای فراوری می شود که خیلی جذاب تر از کارهای ماست و به نوعی رقابت می نمایند. ممکن است برخی ها در جلسات و سخنرانی ها حرفش را بزنند اما در عمل این اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال در طول فراوری سریال آچمز به ما اعلام شد که تلویزیون تصمیم گرفته فیلم های مفرح فراوری کند و مردم از این میزان ملودرام های غمگین و گریه دار خسته شده اند. به ویژه در ماه مبارک رمضان فضا باید مفرح تر و شادتر باشد. اما در عمل همه سریال های ماه مبارک جدی و بعضاً خشن و ناراحت نماینده بودند. متوجه این تناقض بین شعار و عمل نمی شویم.

آچمز و همکاری با گروه موسیقی دال

این کارگردان در بخش پایانی گفت وگوی خود با بیان اینکه سریال آچمز پس از سریال گاندو از 20 تیر ماه به روی آنتن خواهد رفت، درباره جزئیات قسمت های این سریال و همچنین تیتراژ آن شرح داد: این سریال شامل 32 قسمت است و ما در حال حاضر مشغول انجام مراحل پایانی صداگذاری و میکس آن و همچنین همکاری با گروه خوب و با ذوق تبلیغات شبکه سه هستیم. در ارتباط با تیتراژ نیز صحبت هایی شده است و الان آقای هرندی (تهیه نماینده سریال) درگیر تصویب شعرهای آن هستند و به احتمال زیاد گروه دال برای تیتراژ پایانی بخوانند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چشم و گوشمان را باز کنیم!، هومن برق نورد در نقش برادران دوقلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم و گوشمان را باز کنیم!، هومن برق نورد در نقش برادران دوقلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید