مرگ بیش از 10 میلیون نفر تا سال 2050 بر اثر مقاومت دارویی

به گزارش وبلاگ من، مقاومت دارویی در صورت ادامه با فرایند کنونی، تا سال 2050 سالانه بیش از 10 میلیون نفر را به کام مرگ خواهد کشید.

مرگ بیش از 10 میلیون نفر تا سال 2050 بر اثر مقاومت دارویی

وبلاگ من - شاید زمانی که سخن از مرگبارترین بیماری های دنیا به میان می آید بسیاری ایدز یا مالاریا را در خاطر داشته باشند، اما کمتر کسی می داند که مقاومت به دارو سالانه شمار بیشتری از افراد را نسبت به این دو بیماری به کام مرگ می کشاند.

براساس آمار دنیای منتشر شده مربوط به مرگ و میر در دنیا، تنها در سال 2019 بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در دنیا به طور مستقیم به علت مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک جان خود را از دست داده اند که بسیار بیشتر از تلفات بیماری هایی همانند ایدز و مالاریا است.

متاسفانه سوء مصرف دارو ها و به ویژه آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت دارویی شده است و خطر مرگ را در بیماران افزایش می دهد. مقامات بهداشتی بار ها درباره افزایش خطر مقاومت دارویی در برابر باکتری ها و دیگر میکروب ها به علت زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک هشدار داده اند.

متخصصان تاکید دارند؛ در حقیقت زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک و سوء مصرف این گروه از دارو ها بدون تجویز پزشک باعث ایجاد میکروب های مقاوم و قوی در برابر دارو می گردد و همین امر خطر مرگ و میر ناشی از آلوده شدن به این میکروب ها را تشدید می نماید.

تحقیقات دانشمندان در 204 کشور دنیا نشان می دهد مقاومت به دارو باعث مرگ مستقیم یک میلیون و 270 هزار تن، و مرگ غیرمستقیم 4 میلیون و 950 هزار تن در سال 2019 شده است. برآورد می گردد اگه مقدار مقاومت به دارو به همین منوال ادامه یابد تا سال 2050 سالانه بیش از 10 میلیون نفر را به کام مرگ خواهد کشید.

سال گذشته سازمان دنیای بهداشت با صدور بیانیه ای بیان کرد هیچ کدام از 43 آنتی بیوتیک در حال توسعه و یا در حال استفاده در دنیا توانایی مقابله با میکروب های مقاوم به دارو را ندارد.

کورنیلس کلنسی، استاد دانشگاه پیتسبورگ در این رابطه می گوید: تنها راه حل ممکن برای جلوگیری از این مرگ و میر ها استفاده از روش های درمانی نو است. بسیاری از آنتی بیوتیک های چند دهه اخیر از زمان کشف پنی سیلین به همان روش سنتی تهیه می شوند. بر این باورم باید راه حل های نو در این زمینه مورد آنالیز قرار گیرد.

مقامات بهداشتی همیشه تاکید دارند افراد برای جلوگیری از مقاومت دارویی باید از هر گونه مصرف خودسرانه دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها اجتناب و تنها با تجویز پزشک و انجام دوره کامل درمانی اقدام به مصرف این گروه از دارو ها نمایند.

منبع: خبرگزاری رویترز

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مرگ بیش از 10 میلیون نفر تا سال 2050 بر اثر مقاومت دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ بیش از 10 میلیون نفر تا سال 2050 بر اثر مقاومت دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید